در حالی که آمار گمرک نشان از واردات سه میلیون و 754 هزار تن گندم به کشور دارد، معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان واردات 9 ماهه این محصول را 5 میلیون تن اعلام کرد؛ یعنی یک میلیون و 255 هزار تن بیشتر از میزان ثبت شده در گمرک.
براساس آمار واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 9 ماهه امسال سه میلیون و 754 هزار و 100 تن گندم به ارزش یک میلیارد و 298 میلیون و 900 هزار دلار از کشورهایی مانند لتونی، چین، آذربایجان، آلمان، ازبکستان، استرالیا، امارات، انگلستان، اوکراین، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری کره، سوئیس، روسیه، فرانسه، قزاقستان، لیتوانی، هلند و ... به کشور وارد کرده است که از نظر وزنی 54.43 درصد و از نظر ارزشی 40.86 درصد رشد را نسبت به 9 ماهه سال گذشته نشان می‌دهد.

این در حالی است که عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی این آمار را تایید نمی‌کند و معتقد است که در 9 ماهه امسال حدود پنج میلیون تن گندم وارد کشور شده است.

البته وی دلیل اختلاف آمار واردات سه میلیون و 700 هزار تنی گندم گمرک با آمار اعلامی پنج میلیون تنی خود را ضرورت واردات برای تامین ذخایر استراتژیک کشور می‌داند و از برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش واردات این محصول استراتژیک به کمتر از سه میلیون تن در سال آینده خبر داده است.

گرچه هنوز دلیل تفاوت آمار اعلام شده واردات گندم از سوی گمرک با آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مشخص نیست اما جای این سوال باقی می‌ماند که اگر استدلال معاون این وزارتخانه درست باشد چرا نباید آمار واردات گندمی که به عنوان ذخایر استراتژیک درنظر گرفته شده، در آمار رسمی کشور ثبت شود.

منبع:ایسنا
کد خبر cc873401226f40a9a53bf89a0416a9fa

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =