رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه رابطه مالی بین مسئولان فنی صنایع غذایی با کارفرما قطع می‌شود، گفت: برای ارتقای سلامت باید بخشی از بودجه سالانه و بخشی از اعتبارات نظام جامع سلامت به حل این موضوع اختصاص یابد.

محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد با بیان اینکه لازمه فرآیند توسعه کشور دست به دست همه مردم در یک جامعه است، گفت: در یک جامعه ایده‌ال نقش تشکل‌های مردم نهاد بیش از دولت است.
وی با بیان اینکه امسال نودمین سالگرد تأسیس دامپزشکی نوین ایران است، اظهار داشت: تاریخ دامپزشکی به اقتصاد کشاورزی گره خورده است و  اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دامپروری و حرفه دامپزشکی کاملا به یکدیگر مرتبط هستند.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه باید به تأثیر حرفه دامپزشکی در اقتصاد کشور توجه نمود،  تصریح کرد: امروز لازم است که همه حوزه دامپزشکی پیوستگی جدی با هم داشته‌ باشند.
صفری گفت: در کشورهای توسعه یافته بخشی به عنوان VPH به عنوان مدیریت بهداشت و این بخش نقش دامپزشکی را در توسعه بهداشت عمومی شامل می‌شود.
وی افزود: ما هم در ایران  حتما به نهادی مثل VPH و یا شورای سیاستگذاری بهداشت عمومی دامپزشکی نیاز داریم.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی اظهار داشت: مجموعه عضو خانواده  نظام دامپزشکی بالغ بر 31 هزار نفر است و شامل دامپزشک، کارشناس ارشد و تکنسین عضو نظام دامپزشکی هستند.
صفری با بیان اینکه دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی همواره با بیماری‌های بین انسان و دام مواجه هستند، بیان داشت: در نظام دامپزشکی اعتقاد داریم که اگر منافعمان را با مخاطبانمان به اشتراک نگذاریم نمی‌توانیم در پیشبرد اهدافمان موفق باشیم.
وی افزود: همان قدر که توجه به امور صنفی و امنیت شغلی و اصلاح امور دامپزشکی برای ما مهم است به همان نسبت هم سلامت مصرف‌کنندگان برای مهم و دارای اهمیت است و به همان میزان هم حمایت از تولید و تولید‌کننده برای ما دارای اهمیت است و به همین دلیل به سمت ایجاد منافع مشترک پیش می‌رویم.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: در گام اول در حال تأسیس گروه همفکری هستیم که تشکل‌های حوزه کشاورزی و اصناف تخصصی مثل نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی، تعاونی مرغداران و ... دور هم جمع شویم و در آنجا مشکلاتمان را بیان و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.
صفری با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی خواهان ایفای نقش در تدوین برنامه ششم توسعه و قانون برنامه بودجه سال 94 هستیم، تصریح کرد: اخیرا مکاتباتی با وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه انجام داده‌ایم و در آن خواهان ایفای نقش در تجارت بین‌الملل به عنوان تأیید و تضمین سلامت شده‌ایم.
وی با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی سازمان جوانی است، اظهار داشت: سه قانون جدید وظایفی را به عهده سازمان نظام دامپزشکی سپرده است  که یکی قانون جامع دامپروری است که در این قانون صدور پرونده‌های بهداشتی دامپزشکی در حوزه دامپروری، مرغداری و غیره اعم از موافقت اصولی تا پروانه بهره‌برداری به سازمان نظام دامپزشکی سپرده شده است.
صفری اظهار داشت: همچنین قانون ارتقا بهره‌وری کشاورزی که مصوب مجلس است، نقش مهم و مؤثری برای نظام دامپزشکی و دامپروری دیده است و ظرفیت مهمی را برای سازماندهی امور بهداشتی  - فنی و نظارت بر حوزه‌ تولیدی دامپروری ایجاد کرده و این قوانین وظایف عمده‌ای را بر دوش این سازمان نهاده است.
رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علیرغم کمبود نیرو در سازمان دامپزشکی کشور چرا از تکنسین‌های تحصیل‌کرده دامپزشکی در حوزه دامپزشکی استفاده نمی‌شود، گفت: از 31 هزار و 252 عضو ثبت شده در سازمان نظام دامپزشکی حدود 13 هزار و 500 عضو دکترای عمومی و تخصصی هستند و ما بقی در سایر رده‌ها قرار دارند.
صفری اظهار داشت: 11 هزار و 500 نفر کاردان دامپزشکی و 1500 نفر تکنسین و 150 نفر هم کمک تکنسین و ... هستند بنابراین باید توجه ویژه به این گروه شود.
وی افزود: از هفته گذشته در حوزه کمیته تدوین قوانین و مقررات در حال بازنگری تشکیلات نظام دامپزشکی استان‌ها هستیم و حتما در انتخابات جدید نقش سایر رده‌ها پررنگ تر می‌شود و از تکنسین‌ها هم در مشاغل مختلف دامپزشکی استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: با تأسیس شرکت‌های خدمات دامپزشکی می‌توان بخشی از تکنسین‌ها و کاردان‌های دامپزشکی و ... مشغول به فعالیت نمود و از این عده هم در کنار دامپزشکان استفاده کرد.
صفری در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چرا ناظرین بهداشتی در کشتارگاه‌ها در استخدام کارفرما هستند و برای استقلال شغلی آنها چه طرحی دارید، گفت: آئین نامه اجرایی ماده 19 به همین موضوع می‌پردازد و در صدد قطع رابطه مالی بین مسئول فنی و کارفرما است.
وی افزود: مسئول فنی که بر سلامت غذا در واحدهای تولیدی نقش دارد باید برای تشخیص صحیح و قضاوت استقلال مالی داشته باشد و حقوق بگیر کارفرما نباشد.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: آخرین مرحله تدوین آئین نامه ماده 19 به پایان رسیده است و از سال 88 تا به حال چندین بار ویرایش شده است و پیشنهاد نظام دامپزشکی برای حمایت از مسئولان فنی واحدهای تولیدی به سازمان دامپزشکی ارائه شده و بزودی در جلسه مشترک روسای این دو سازمان روی این مسئله تصمیمی گرفته می‌شود تا در کنار حفظ استقلال نظر مسئولین فنی حقوق صنفی آنها حفظ شود و این افراد با آسودگی خیال به کار خود در واحدهای تولید مواد غذایی بپردازد.
صفری با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه می‌توان در بودجه سالانه کشور بخشی را به عنوان حقوق مسئولین فنی کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی در نظر گرفت، تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کرد تا مسئولین فنی  کشتارگاه حقوقشان را از کشتارگاه نگیرد و برای اینکار لازم است تا این مقوله به عنوان یکی از مسائل نظام سلامت مطرح شود.
وی با بیان اینکه تضمین سلامت مواد غذایی از مؤلفه‌های بسیار جدی نظام سلامت است، افزود: اجرای نظام سلامت یک طرح موفقی بوده است و باید بدانیم که سلامت اجزا مختلفی دارد و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و تضمین کننده سلامت است.
صفری اظهار داشت: برای حل نهایی این موضوع باید یک منابع حداقلی از اعتبارات نظام جامع سلامت پیش‌بینی شود و این بخش را برای همیشه مستقل کرد بطوریکه مسئولین فنی دیگر رابطه مالی با کارفرمای خود نداشته باشند.
کد خبر ccbf9a8942024b7b83f4a51fe55947cf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سایه عسگری صوفی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    2 0
    قطع ارتباط مالی مسولین فنی با کارفرما ایده بسیار خوبی است.آیا این طرح شامل رشته های صنایع غذایی که مسئول فنی کارخانجات مواد غذایی هستند میشود ویا فقط مشمول رشته های دامپزشکی است?