مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان ‌و بلوچستان مدعی شد که فرماندار چابهار به جای تامین امنیت مزارع پرورشی، تولید‌کنندگان را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند اراضی آنها را خلع ید می‌کند.

کیوان رهبران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل پرورش‌دهندگان میگو در سایت گواتر چابهار نداشتن نقدینگی است و در کنار آن امنیت و سرقت هم مزید برعلت شده است و فرماندار چابهار به جای تامین امنیت مزاع پرورشی، واگذاری و اجاره این مزارع را پیشنهاد کرده است.

وی گفت: از حدود 86 مزرعه پرورش میگو در سایت گواتر تنها 10 - 12 مزرعه فعال هستند و بقیه بدون نقدینگی و به دلیل نداشتن امنیت نمی‌توانند به تولید ادامه دهند. البته اگر نقدینگی تامین شود همه پرورش‌دهندگان میگو آماده تولید هستند و مشکل امنیت نیز خود به خود حل می‌شود.

رهبران مدعی شد: در حالی که استاندار سیستان ‌و بلوچستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و رونق‌ دادن به تولید در گواتر است، فرماندار چابهار به فکر واگذاری و اجاره این مزارع است و حتی تولید‌کنندگان گواتر را تهدید می‌کند که اگر مزارع خود را اجاره ندهند و راه‌اندازی نکنند، اراضی آن‌ها را خلع ید می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌ وبلوچستان با اشاره به اینکه سرقت از مزارع پرورشی سایت گواتر پیش از این نیز سابقه داشته است، تصریح کرد: منطقه گواتر ناامن است و سارقان حتی از در، پنجره و کابل‌های برق فشار قوی هم نمی‌گذرند اما وظیفه فرماندار در کنار دیگر وظایفش مانند حل مشکل نقدینگی، تامین امنیت برای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان در منطقه است نه اینکه تولیدکننده را وادار به واگذاری، اجاره و تهدید به خلع ید اراضی کند.

رهبران اظهار کرد: به دلیل سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی و شیلات پنج سال بیماری لکه سفید میگو در مزارع سایت گواتر تولید‌کنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد که البته امسال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی منتظر استخر‌های فعال است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان‌وبلوچستان با اشاره به تولید 22 هزار تنی میگو در سال گذشته گفت: در سال گذشته از 12 هزار و 500 هکتار استخر آماده تولید تنها 7500 هکتار تحت کشت میگو رفت و تنها مشکل استخرهایی که تولید نداشتند، نبود نقدینگی بوده است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به نیاز بالغ بر 800 میلیون تومانی پرورش‌دهندگان سایت گواتر برای بازسازی مزارع، خرید بچه میگو و غذای میگو، هزینه‌های جاری و تجهیزات بهتر است مسئولان به جای دادن پیشنهاد واگذاری و اجاره مزارع، بستر لازم را برای اختصاص تسهیلات لازم فراهم کنند تا پرورش‌دهندگان میگو بتوانند با تامین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق سیستم بانکی به تولید ادامه دهند.


کد خبر ce5da711e6e744f2926fc0220d11bb8a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبر ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    4 0
    مشکل نقدینگی در همه بخش های تولیدی کشور وجود دارد و در سایت گواتر این مسئله بیشتر به چشم می آید و جدا دولت محترم و سازمان شیلات باید فکری اساسی برای این سایت بکند. البته خوشبختانه علی رغم همه ناملایمات سرمایه گذار خارجی وارد سرمایه گذاری در منطقه شده و لذا وظیفه همه و از جمله مدیرعامل مجترم اتحادیه است که کمک کنند و الگوی موفقی در چابهار ایجاد شود که سرمشقی برای این سایت وهمه مناطق میگوخیز کشور باشد. این مسئله تهدید و خلع ید موضوع مهمی است که اگر صحت داشته باشد باید شیلات و فرمانداری پاسخگو باشند؛ اما اگر حالا که منابع کافی دولتی و ارزان قیمت و سهل الوصول وجود ندارد(یا تأمین آن سخت است) جذب سرمایه گذار و تقویت و راه اندازی مزارع راکد از طریق مشارکت در تولید چه اشکالی دارد؟ اگر مزرعه داری با طیب خاطر و رضایتمندی اقدام به مشارکت با متقاضی مزرعه اش کند یا با فروش مزرعه (ودر واقع با تعییر مدیریت) راه برای فعال شدن و بهره برداری از میلیاردها تومان پول این مردم باز شود اشکالی دارد؟ همان طور که هیچ کس نمی تواند صاحب مزرعه را به فروش مزرعه اش اجبار و تهدید کند و مرتکب جرمی قابل پی گرد شود همان طور هم کسی نمی تواند شرکت یا فرد صاحب مزرعه را از فروش مزرعه اش منع کند. به هرحال مطمئنم مدیرعامل محترم اتحادیه چابهار با دلسوزی و درایتی که دارند ضمن حمایت از منافع مزرعه داران گواتر از سرمایه گذاران داخلی و خارجی که برای احیای این سایت ریسک کرده و پیش قدم شده اند حمایت و پشتیبانی خواهند کرد و با نا امن جلوه دادن سایت موجبات فراری شدن اندک سرمایه گذاران حاضر در صحنه را فراهم نخواهند ساخت و به جای آن که نا امیدانه بفرمایند:"امسال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی منتظر استخر‌های فعال است" امیدوارانه خواهند گفت "تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا این معدود مزارع فعال به تولید انبوه دست یابند"
  • يوسف پيرزاده ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    1 0
    امنيت هميشه جنبه ى فزيكى را در بر نمي گيرد چه نهاد و سازمانى خسارات و بى مهري هاى گذشته را جبران و دلجويي نموده ، مشاركت و حتى فروش مشكلي نيست ًولى با چه قيمت و چه شرائطى صورت گيرد افراد سود جود در قالب دوستداران توليد و حمايت ورود پيدا ميكنن ولى فرمايشات آنان ضمانت اجرا نداره لذا دوستان فداكار شرايط خود را علنى و شفاف اعلام دارن چون مزارع آماده محدود و افراد صادق و درستكاركم ياب لذا دادن پيشنهاد و نحوه ى اجرا و ضمانت آن مى تواند نشان از شفافيت و توان باشد بديهى اين سوابق در دنياى مجازى نيز ره گشا خواهد بود در آينده
  • پيرزاده ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    1 0
    با مطالعه نظر دوست عزيزم جناب خدايي بايد بعرض برسانم در خصوص صنعت ميگو در كشور چندين مجموعه درگير مى باشند و بنوعي در بخش هايي از كشور از جمله خوزستان و بوشهر نيز اين صنعت پويا و بهره ور گرديده ، اما در خصوص منطقه چابهار متولى مسئوليت پذير و پاسخگو و تاثير گذار به ميدان نيامده لذا با توجه به مشكلاتى كه خود از آن ياد كرده ايد و به آن واقفيد بروز بيماري لك سفيد و شيوع آن در ٥ سال متمادى مى توان نام برد كه خود عاملى ست بر عدم تمايل و ورود سرمايه در اين منطقه ، انگيزه اوليه هر سرمايه گذار در هر صنعت و رشته ايي سود آوري و ازياد سرمايه است متاسفانه روند گذشته در بخش تكثير و مزارع توليد در منطقه چابهار نشان از زيان و نابودى سرمايه دارد ورود افراد جديد به منطقه جهت سرمايه گذارى خبري مسرت آميز است اما انگيزه و نرخ سود مورد انتظار و نحوه سرمايه گذارى و مشاركت با توجه به تاكيد جنابعالي بر وجود ريسك بالا چه مى تواند باشد ؟ آيا توان افراد به منابع مالى ارزان قيمت و اداره شده نقطه ى جذب و محوريت حضور اين سرمايه گذاران است ؟ مطمئنا وجود اين منابع و تخصيص آن به افراد حاضر كه سال ها علي رغم زيان موجود با عرق و عشق پايدارى نموده اند از عدالت و درايت و انصاف دور نيست . ايجاد فضاى امن اقتصادى . بهداشتى و آموزش و هدايت تسهيلات ارزان قيمت و سهل الوصول از خواسته هاى بحق توليدكنندگان است كه ايجاد و هدايت و نظارت آن به عهده دولت و نهادهاى مرتبط مى باشد . از آنجاييكه منافع مشترك الزام به تفكر مشترك دارد ضرورت دارد از انشعاب و جدايي در بين حلقه هاى زنجيره ى توليد جلوگيري نموده و دوستان در امر احياى وضع موجود كوشا باشند .
  • پرورش دهنده میگو در چابهار ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    1 0
    آقای علی اکبر خدایی دبیر کل محترم اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران آیا اتحادیه حضرتعالی آنهم با 15 عضو می تواند از خیابان جردن یعنی فاصله ای بمساحت 2150 کیلومتر تا چابهار برای پیش کسوتان تولید میگو تعیین تکلیف کند و به جای همراهی با مدیر عامل دلسوز اتحادیه استان در خصوص تامین امنیت ودر نهایت تامین نقدینگی برای تولیدی پایدار و پرداخت اقساط بانک آنان را ترغیب به واگذاری مزارع خود نماید و نقش یک واسطه را بازی کند شما که کاملا مطلع هستید سرمایگذار از جیب خود که سرمایه گذاری نمی کند و دنبال گرفتن وام از دولت است و وقتی هم با تولید کننده قرار داد می بندد نهادها را تامین و پس از تولید خود محصول را خریداری کرده وقیمت خرید هم او تعیین می کند. لذا استدعا دارم چون حافظ بیت المال هستید ودلتان برای سرمایگذاریهای انجام شده میسوزد برای روشن شدن اذهان عمومی یک نسخه تایید شده از قرارداد سرمایگذاری را در اختیار همین خبرگزاری قرار داده تا دلسوزی ها از سوی طرفین مشخص تر شود و دلالان این صنعت رسواء شوند . سپاس .
  • علي اكبر ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    جناب پيرزاده عزيز با تمام مطالب شما كاملا موافقم و خصوصا آن كه در انتها فرموديد:" از آنجاييكه منافع مشترك الزام به تفكر مشترك دارد ضرورت دارد از انشعاب و جدايي در بين حلقه هاى زنجيره ى توليد جلوگيري نموده و دوستان در امر احياى وضع موجود كوشا باشند" ما همه در يك كشتي نشسته ايم و ايجاد تفرقه و پاشيدن بذر كينه و اختلاف ميان حلقه هاي مختلف صنعت كار درستي نيست و بايد همه از آن پرهيز كنيم و امیدوارانه بگوييم كه تمام تلاش خود را به کار خواهيم بست تا مزارع فعال به تولید انبوه دست یابند و الگوی موفقی در چابهار ایجاد شود که سرمشقی برای این سایت وهمه مناطق میگوخیز کشور باشد.
  • پرورش دهنده میگو ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    سلام آقای دکتر خدایی دبیر کل محترم صادر کنندگان آبزیان ایران شاید اینطور ورود نمودن به حیطه کاری دیگران صحیح نباشد چون به قول همکارانتان نمیشود با 15 نفر عضو ما بفی مزارع را حذف کرد وبا عباراتی آنچنان فرافکنی نمود و مزارع را با عنوان دلسوزی بیت المال از چنگ زحمت کشان و مجریان واقعی طرحها غصب نمود . شما بفرمایید آیا به این روش می گویند کاسبی خداپسدانه یا دلالی دلال پسندانه.