مواد غذایی> در حالیکه حدود ۱۵ سال از شیوع بیماری لکه سفید میگو در ایران و خسارات هر ساله ناشی از آن می‌گذرد، رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان در سال جاری عاری از بیماری لکه سفید میگو هستند و زیرساخت‌های نامناسب و خوراک آلوده که سال گذشته توسط یکی از مراکز تکثیر بخش خصوصی وارد شد، عامل بیماری بوده است.

مهدی خلج ‌ اظهار کرد: بیماری لکه سفید میگو از سال ۱۳۸۱ تاکنون به ایران وارد شده و این مساله که تولید باید در کنار بیماری مدیریت شود، طی این سال‌ها به عبارت پرتکرار همه تبدیل شده است که البته در سال جاری برای اولین بار استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان بدون بیماری لکه سفید میگو برداشت خود را آغاز کردند و برخی از آنها نیز در مراحل پایانی برداشت قرار دارند.

وی افزود: در استان بوشهر نیز سال گذشته توسط یکی از مراکز تکثیر، واردات خوراک آلوده به بیماری لکه سفید میگو به صورت غیرقانونی صورت گرفت که توسط سازمان دامپزشکی به دستگاه قضایی معرفی شد اما تعدادی لارو بدون مجوز سازمان دامپزشکی از آن مرکز تکثیر به یک مرکز پرورش میگو در بقیراط بوشهر وارد شده بود که آنجا را نیز آلوده کرد، اما با تلاش سازمان دامپزشکی در سال گذشته تولید در آنجا به انتهای خود رسید و امسال نیز این استان با حداقل بیماری و آلودگی تولید خود را ادامه داده است.

رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: اگر بخواهیم تولید سالم و عاری از بیماری داشته باشیم بایستی مراکز پرورش میگو طراحی‌شان با ساختار تولید مناسب و خوب منطبق باشد؛ به گونه‌ای که کانال‌های ورودی آب کاملا تعویض شده باشد و فیلترگذاری شود. همچنین حوض‌های ذخیره آب داشته باشند و خروجی آب از آنها به گونه‌ای باشد که دیگر قابلیت بازگشت به استخرها را نداشته باشد و اگر ویروسی در آب وجود داشته باشد کشته شود و مجددا فیلترگذاری شود.

خلج افزود: در کشورهای پیشرفته به غیر از ساختن استخرهایی با ساختار مناسب، برزنت‌های ضخیمی کف استخرها پهن می‌کنند تا بعضی از موجودات مانند سخت‌پوستان که احتمال بیماری در آنها وجود دارد، نتوانند به استخرها وارد شوند اما در ایران برخی مراکز تکثیر در سال گذشته پست‌لارو بدون مجوز سازمان دامپزشکی توزیع کردند که برخی از سخت‌پوستان مخزن ویروس شدند. وقتی محصول برداشت شد ساختار این استخرها به گونه‌ای است که کانال‌های خروجی آب مشکل دارد و هنگامی که آب از آنجا خارج می‌شود دوباره به استخر وارد می‌شود.

وی اعلام کرد: امسال با همکاری با سازمان شیلات درصددیم این مشکل را برطرف کنیم و برای استخرها دریچه‌هایی تعبیه کنیم تا امکان بازگشت آب خروجی به استخرها وجود نداشته باشد و همه سعی خود را در راستای جلوگیری از توسعه بیماری به کار می‌بندیم که خوشبختانه با حمایت استانداری‌ها و همکاری پرورش‌دهندگان روبرو شده‌ایم.

رییس سازمان دامپزشکی در خصوص وضعیت استان خوزستان نیز گفت: در استان خوزستان نیز بیماری گزارش شده که در آنجا نیز اقدامات کنترلی در حال انجام است. اما باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند تا دستگاه‌های مختلف دست به دست هم با پرورش‌دهندگان بتوانند شرایط قابل قبولی برای تولید ایجاد کنند، اما سازمان دامپزشکی تنها دستگاهی است که به طور مستمر در مزارع پرورشی وجود دارد و از پرورش‌دهندگان تا به توصیه این سازمان که به تولید سالم و مناسب آنها کمک می‌کند، بیشتر توجه کنند.

منبع:ایسنا
کد خبر 14f65692d0c74236a37f971dfe5ac9e3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =