۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
غذا و تغذیه> اگر به دنبال نکات مهم تغذیه‌ای کودکتان در زنگ تفریح هستید این مطلب را مطالعه کنید.

 تغذیه کودک در دوران مدرسه از اهمیت بیشتری برخوردار است. مدرسه محلی است که کودک هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ فکری فعالیت زیادی دارد، به همین دلیل بدن او بایدانرژی لازم برای این فعالیت‌ها را داشته باشد مسلما اگر تغذیه کودک مناسب نباشد، به مرور او دچار ضعف می‌شود و این ضعف باعث اختلال در فرایند رشد او خواهد شد. پس داشتن تغذیه در مدرسه یک مسئله‌ی مهم است.

توجه به کیفیت مواد غذایی در وعده صبحانه، نهار، عصرانه و شام نه تنها برای تأمین انرژی آن‌ها ضروری است بلکه زمینه رشد مناسب آن‌ها را نیز فراهم می‌کند. والدین نباید به این فکر کنند که کودک تنها بخورد تا سیر شود، بلکه هدف اصلی یک والدین توانا باید فراهم کردن تغذیه‌ای سالم و زنجیره غذایی کامل باشد چرا که کمبود ماده مغذی می‌تواند کودک باهوش را به یک فردی کودن و آموزش ناپذیر تبدیل کند.

اصلا کودکان خود را با جیبی پر پول به مدرسه نفرستید

خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه به خصوص در کنار والدین برای دانش آموزان ضروری است، در غیر این صورت باید لقمه‌های غذایی با ارزش برایشان تهیه کرد، اما دادن پول توجیبی آن‌ها را به سمت خوردن چیپس، پفک و شیرینی‌های بی ارزش هدایت می‌کند.

کودک در حال رشد به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید آمینه نیاز دارد که عدم تأمین آن‌ها می‌تواند در روند رشد او تأثیر گذار باشد.

دانش آموزان معمولاً صبح‌ها برای آماده شدن و رفتن به مدرسه استرس دارند و از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند در این بین اگر به کودک خوارکی‌های نامناسبی هم برای زنگ‌های تفریح داده شود صدمات زیادی بر بدنشان وارد خواهد شد. البته اصرار، تهدید و قول و قرار گذاشتن کارساز نیست و نباید نسبت به خوردن یا نخوردن بدرفتاری کرد بلکه باید کودک را به حال خود گذاشت تا رفته رفته صبحانه را میل کند.

برخی والدین به دلیل نداشتن وقت کافی ترجیح می‌دهند تا به کودک پول توجیبی بدهند تا در مدرسه برای خود خوراکی فراهم کند؛ این در حالی است که کودک با این پول برای خود شکلات، شیرینی، چیپس و پفک می‌خرد که نه تنها خاصیتی برای او ندارد بلکه کم خونی و عدم تمرکز را هم در پی دارد.

تهیه لقمه‌های کوچک نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ پخته به همراه کمی کره، لقمه انواع کوکو و شامی به همراه برگ کاهو یا سالاد سیب زمینی و خیار شور برای دانش آموزان تغذیه‌ای خوب و سالم است.

لازم نیست کودک زیاد بخورد بلکه با خوردن غذای با کیفیت نیاز او تأمین می‌شود در عین حال نباید به وزن کودکان خیلی حساس بود، زیرا تا زمانی که کودک قد می‌کشد و وزنش سیر نزولی ندارد جای نگرانی نیست.

دوران تحصیل دانش آموزان یکی از حساس‌ترین دوره‌ها چه از لحاظ رشد شخصیتی و چه از لحاظ رشد جسمانی می‌باشد؛ بنابراین تغذیه‌ی دانش آموز باید به طوری باشد که از تمام جهات نیاز‌های او را برطرف سازد. تغذیه می‌تواند نقش مهمی در فعالیت فکری کودک داشته باشد.
فصل مدرسه‌ها در راه است. برنامه زندگی همه افرادی که در خانه خود محصل دارند با شروع فصل پاییز کاملا تغییر می‌کند.

فرهنگ سازی در جهت تغذیه صحیح در مدارس برای اولیا و مربیان ضروری است و اگر والدین به عواقب ندانم کاری در تغذیه کودک واقف باشند و بدانند که چه لطمه‌ای به آینده کودک می‌زنند قطعا دقت بیشتری روی این موضوع خواهند داشت.

منبع:شفا آنلاین
کد خبر cefe5a39b25d4ed1ba76f297de354d14

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =