کشاورزی> اقتصاد غذا - طی هفته های اخیر مدافعان و ذی نفعان عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم با گلایه از انتشار دیدگاه های منتقدانه اهالی قلم در بخش کشاورزی در خصوص اقدامات دولت یازدهم ،  این کار را در شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری و تعیین وزراء کمی دور از انصاف و جانبدارانه قلمداد کردند در حالی که فعالان رسانه بر این  باورند که این نقدها طی چهار سال گذشته در جریان بوده و گوش شنوایی در وزارت جهاد کشاورزی وجود نداشته و عملا به فراموشی سپرده شده است. از همین رو می توان به نامه ­ مورخ 22/2/94 یعنی بیش از دو سال ودو ماه پیش از سوی "انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور" که در آن زمان به صورت محرمانه برای وزیر جهاد کشاورزی و با هدف اصلاح بعضی از سیاست­ها و برنامه­ها ارسال شده بود اشاره کرد. نامه ای که نسخه ای از آن اخیرا به دست پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، رسیده و برای تنویرافکار عمومی برای قضاوت عادلانه اینبار سرگشاده منتشر می شود. نامه ای که از سوی مهندس محمود حجتی یا دفتر ایشان تا کنون رسما به آن پاسخی داده نشده و در واقع ترجیح داده شده طبق معمول با سکوت برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و احترام و آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی و تمامی فعالان عرصه کشاورزی مملکت

نگرش­های جدید در دولت جدید

برای ما تمامی کوشندگان عرصه مطبوعات کشاورزی که تعدادمان به بیش از 50 مجله فعال و در حال انتشار می ­رسد، آشکار است که جنابعالی، معاونان و مشاورانتان در تلاش هستید که بار کج شده کشاورزی مملکت را راست نمایید و در مسیر نوآوری و تحول قرار دهید تا مگر به مقصد رسد. ما به خوبی می­ دانیم که شما با نگرشی متفاوت، به ویژه از 8 سال گذشته می­ کوشید در تمامی زمینه ­ها، زیر بخش­ ها و شیوه ­های تولید بر اساس آمار و ارقام درست و واقعی و غیرمبالغه­ آمیز از " کشاورزی پندار گرایانه" که سمت و سوی " تولید کمی"به خود گرفته یود فاصله بگیرید و نگرش ­های پیشین را بیآنکه مورد اشاره قرار دهید در عرصه عمل و اجرا به سمتی هدایت کنید که افزایش بهره­وری در واحد سطح، کاهش تقاضا برای آب، افزایش قدر مطلق ضریب تبدیل در تولیدات دام و طیور، بهره­ گیری از دانش ژنتیک و اصلاح نژاد، تحول در زیر­ساخت­ ها و نهایتا به­ جای شعار دولت قبلی یعنی " تولید کمی بدون هدف" و توام با " هیاهو سازی" با رعایت ارزش اقتصادی آب، " تولید کیفی" با قیمت تمام شده کمتر را گسترش دهید.

اراده­ گرایی، گردابی دیگر از پندار گرایی دولت پیشین

باید تاکید کرد این نگرش و هر فکر نو یعنی فقط در صورت انتخاب سیاست اجرایی درست و دقیق و همه­ جانبه و مبتنی بر انتشار اطلاعات و فرهنگ­سازی و جلب مشارکت همگان می ­تواند تحول ­ساز و تحسین­ برانگیز باشد و به تحقق نزدیک شود، اما بسیاری از ما فعالان بخش که حتی پیش از ورود جنابعالی به حوزه دولتی کشاورزی در این عرصه فعالیت فکری و نویسندگی و اطلاع­ رسانی داشته ­ایم متاسفانه شاهد هستیم که جنابعالی در جاده بی­ انتهای خاکی و فرعی، البته با مجاهدت و تلاش شبانه ­روزی، قصد دارید این راه دشوار و پیچیده را (که ماهیتا با نگرش ­های پیشین کاملا متفاوت و متمایز است) را یک ­تنه و با " اراده­ گرایی" طی کنید بی­ انکه باور کنید این خود، گرداب دیگری از "پندارگرایی دولت پیشین" در عرصه کشاورزی است که راه به جایی نمی ­برد و بی ­آنکه بپذیرید ترویج و آموزش شما به رغم تحقیقات گسترده و ارزشمند و موسسات بسیار عریض و طویل، عملکردی بسیار ناچیز دارد که حتی قابل احصا نیست.

مروجان شما انگیزه کسب اطلاعات جدید ندارند

احتراما، اجازه بدهید تعارف را با شما کنار بگذاریم و با صراحت و برای حفظ منافع ملی بگوییم که مروجان شما به دلایل مختلف، انگیزه کسب اطلاعات جدید، مطالعه، دست­یابی به یافته ­های نوین و یا حضور در مزارع و مراکز تولید را ندارند. اینجاست که نه تنها ترویج نظری شما تقریبا تعطیل است، بلکه آموزش­های عملی شما به بهره­ برداران نیز ناکارآمد، کهنه و به درد نخور است.

شوربختی اینکه شما را به خاطر عدم اطلاع­ رسانی استیضاح نمی­ کنند

شوربختی این­که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و یا کمیسیون کشاورزی آن، ممکن است شما را به دلیل گرانی یا ارزانی گوشت مرغ یا پرتقال شب عید مورد پرسش و استیضاح قرار دهند ولی به خاطر عدم اطلاع رسانی و یا ترویج نظری و آموزش یافته ­های جدید به بهره برداران، خیر! به عبارتی از شما می ­خواهند " تولید کمی" شیر و گوشت مرغ و تخم­مرغ و گندم و غلات را افزایش دهید ولی پرسشی در مورد میزان تولید فکر و اندیشه نمی ­کنند و وزارتخانه شما، به تَرَتٌب از صدر تا ذیل هیچگونه رابطه مضمونی و محتوایی، زنده، تاثیرگذار و دو جانبه با سرمایه معنوی و مادی مجلات تخصصی حوزه کشاورزی (که حتی تبلیغاتی­ ترین آن­ها در عرصه آموزش و ارتقا آگاهی بهره برداران و افزایش بهره ­وری نقش مثبت و سازنده ایفا کرده و می­کنند)، ندارد.

میان مجلات تخصصی و وزارتخانه هیچ­گونه رابطه مضمونی وجود ندارد

متاسفانه میان ما و وزارتخانه بحث و گفتگو و مجادله­ای سازنده در میان نیست. شما اگر به مثابه یک قهرمان و یا با تصور اینکه " رستم دستان" هستید و با گرزی در دست، هر روز در نقاط مختلف کشور یک پروژه بخش خصوصی را که اکثرا طراحی، سرمایه­ گذاری و بودجه و اعتباراتش حداقل از سه سال پیش انجام گرفته، افتتاح کنید تا در صدر خبرها گفته شود " این کار را ما کرده ­ایم و آن کار را نیز خواهیم کرد"، هرگز قادر نخواهید بود آنچه در صدر این نامه در مورد تغییر و تحول ماهیتی در نوع نگرش­ های پیشین و ساختار کشاورزی ذکر شد را متحقق نمایید!


یک مسیر انحرافی اما پر جاذبه

این افتتاح کردن­ها که بیشترین وقت شما را به عنوان تنها وزیر جهاد کشاورزی مملکت می­گیرد و البته شیرین و پرجاذبه است ، انعکاس خبری سطحی، زودگذر و ناپایدار دارند و این شیوه، منشا هیچ ترویج، آموزش و بهره­وری از این نوآوری­ها و تحولات و بعضا تکنولوژی­های جدید برای بهره ­برداران و یا ترغیب و تاسی و سرمایه­ گذاران بخش کشاورزی نخواهد بود و ظاهرا حسن قابل رویت این حرکت­ها، اخباری است که تلویحا عملکرد وزارتخانه را به رخ می­ کشد و این شیوه برای تغییرات و تحولاتی که از سوی جنابعالی، معاونان و مشاورانتان گفته می ­شود یک مسیر انحرافی است. بگذارید مقامات استانی و کسانی که در موفقیت این پروژه ها ایفای نقش موثر داشته­اند مشارکت و حضور بیشتری داشته باشند. تلاش کنید که این پروژه­ ها با ریز جزییات، مشروح و مصور، با ذکر دلایل تخصصی با هدف ترویج و ایجاد رقابت سالم در فرآیند تولیدات کشاورزی در مطبوعات مرتبط انعکاس یابد و البته شما در مصاحبه­ ها و گفتگوهای خود، یا استناد به مطبوعات به آنچه رخ داده است اشاره کنید (این بسیار هوشمندانه و توام با تواضع است که شما بگویید این یا آن مجله این یا آن حرف را می­ گوید، ما نمی­ گوییم).

نگران هستیم 8 سال دولت نهم و دهم به شکلی دیگر تکرار شود

اگر به اصل بحث بازگردیم باید گفت، ما نویسندگان و مدیران مجلات تخصصی بخش کشاورزی و صنایع غذایی تجارب تلخی از این نوع عمل گرایی و خبر زدگی­ ها در بخش کشاورزی داریم و در کنار صدها موضوع و مفهوم و فکر نو و انتقال یافته ­های جدید که انعکاس می دهیم (و البته شما و مجموعه فعالان تصمیم­ گیر و تصمیم ­ساز در وزارتخانه و سازمان­های جهاد کشاورزی استان­ها، لامحاله در سایه این عمل زدگی، فرصت مطالعه آن­ها را ندارید) این نامه را تقدم می­ کنیم و برای حرف، حرف و جمله، جمله آن حاضر به گفتگو و مناظره هستیم زیرا به شدت نگرانیم که مبادا 8 سال گذشته (دولت نهم و دهم) به شکل و شمایل دیگر و با شعارهای شیرین ­تر تداوم یابد.

دژ تسخیر ناپذیر، روی دیگر سکه

گفتنی است که پیش از شما وزیری بود که با حسن نیت تمام، شماره موبایل خود را در رسانه ­ها اعلام کرد که بالای سر تمامی مسئولان و اجزای تشکیلات صدهزار نفری وزارتخانه، خود مستقیم به تمامی مسائل و مشکلات و درد دل­های کشاورزان در سراسرکشور گوش دهد و چون این کار امکان­پذیر نبود، تشکیلاتی برای ثبت و ضبط و یا پاسخ آن­ها در روابط عمومی ایجاد کرد ولی راه به جایی نبرد و نتوانست جایگزینی برای کارکرد مطبوعات تخصصی بخش شود. شما برعکس، یک دژ تسخیرناپذیر دست نیافتنی در اطراف خود و در حوزه دفتر وزارتی ساخته ­اید که تبحر و تخصصش در این است که نامه­ های واصله را، نخوانده به بخش­های مختلف جهت بایگانی ارجاع دهد! این دو شیوه با ظاهری متفاوت دو روی یک سکه هستند و از آنجا که طی 18 ماه پس از اولین ملاقات مدیران مسئول شما، تلاش­های ما برای عبور از این برج و بارو کارساز نبود و مرتبا ما را پس زدند، به عنوان آخرین تلاش این نامه را مستقیما خدمت جنابعالی ارسال می­ کنیم و امیدواریم که مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم مباحثی را که به نظرمان مداقه در آن ضروری است را به صورت حضوری مطرح کنیم و زمینه ­ای فراهم نشود که موضوعاتی که می­تواند در داخل خانواده کشاورزی کشور با بحث و گفتگو حل شود انعکاس گسترده رسانه­ ای پیدا کند. از خداوند منان برای شما و همکارانتان توفیق خواستاریم و امیدواریم این شیوه "عمل گرایی نوین" را اصلاح بفرمایید.

 
 
رئیس هیات مدیره                         دبیر انجمن

  منصور انصاری                        بابک کلانی


کد خبر d08cf194274a49dc8706cdcaedd43730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =