صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ۶۵ درصد از مطالبات چغندرکاران پرداخت نشده است، گفت: در صورت دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان طلب صنایع از دولت، مطالبات معوق کشاورزان پرداخت می‌شود.

بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر گفت: حدود 35 درصد از مطالبات کشاورزان به ازای فروش چغندرقند به کارخانه‌ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در صورت فروش شکر مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود، افزود: با توجه به رکود حاکم بر بازار شکر برای پرداخت مطالبات کشاورزان با مشکل مواجه هستیم.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر تصریح کرد: از سال قبل حدود 200 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت شکر از دولت طلب داریم که دولت این مبلغ را در اولویت پرداخت قرار داده و در صورت تأمین اعتبار آن را پرداخت خواهد کرد.

دانایی گفت: بدهی دولت به ازای مابه‌التفاوت شکر به کارخانجات فعلا محاسبه نشده و یک ماه آینده مبلغ آن مشخص می‌شود.

وی افزود: دولت سال گذشته قیمت شکر را 2300 تومان مصوب کرد و مقرر شد تا کارخانه‌ها شکر تولیدی را با قیمت 2100 تومان درب کارخانه به مشتریان عرضه کنند و در مقابل یک مابه‌التفاوت 200 تومانی توسط کارخانه‌ها از دولت دریافت شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به تولید یک میلیون و 350 هزار تنی شکر در سال گذشته، اظهار داشت: با اختصاص 200 تومان یارانه به ازای هر کیلو شکر، دولت مبلغی به صنایع قند و شکر بدهکار بود که بخشی از آن را پرداخت کرد و هنوز 200 میلیارد تومان آن را به صنایع پرداخت نکرده است.

دانایی افزود: دولت به دلیل مشکلات مالی هنوز موفق به پرداخت وجه مابه‌التفاوت قیمت شکر به کارخانه‌ها نشده است، در حالی که اگر این مبلغ زودتر به کارخانه‌ها پرداخت شود، صنایع هم قادر خواهند بود، تا هر چه سریعتر مطالبات کشاورزان را بابت فروش چغندر به کارخانه‌ها دریافت کنند.

وی افزود: در سال جاری تاکنون 5 میلیون تن چغندرقند از کشاورزان خریداری شده و امیدواریم این رقم به 5.5 میلیون تن برسد.

وی قیمت خرید هر کیلو چغندر در سال زراعی 94 - 93 را 270 تومان عنوان کرد.

براساس این گزارش: قیمت شکر امسال 2530 تومان مصوب شد اما قیمت این محصول برای مصرف کننده از 2100 تومان به 2300 تومان افزایش یافت و به ازای هر کیلو گرم مقرر شد تا مبلغ 230 تومان توسط دولت به کارخانجات پرداخت شود.

این گزارش می‌افزاید: نرخ خرید تضمینی هر کیلو‌گرم چغندر قند بهاره و پاییزه برای سال زارعی 95-94 به ترتیب  290 و 270 تومان مصوب شد.

منبع:فارس
کد خبر d2978b784972444692b6fda086726bb2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =