۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
مواد غذایی> اغلب مردم متوجه نیستند که انتخاب مواد غذایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی پوست داشته باشد و آن را کدر یا درخشان کند.

با توجه به گزارشی که توسط سازمان پژوهش‌های شفافیت بازار انجام شد، بازار محصولات ضد پیر شدن در ایالات متحده طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۱۹، ارزشی برابر با ۱۹۱.۷ میلیارد دلار خواهد داشت. واضح است که مردم هزینه‌ی بالایی خواهند پرداخت تا پوست‌شان را جوان و درخشان نگه دارند، اما آن‌چه ما می‌خوریم بر تک‌تک قسمت‌های بدن‌مان تاثیر می‌گذارد، از ارگان‌های داخلی تا ناخن‌ها و پوست‌مان. 

هرچند باید از غذای‌مان لذت ببریم، اما هدف بیولوژیکی بزرگ‌تر آن را نباید فراموش کنیم- غذا به ما انرژی و مواد مغذی مناسب می‌رساند تا روزمان را پشت سر بگذاریم. خوراکی‌ها باید به ما سوخت‌رسانی کنند و باعث شوند که خود را پرطراوت و چالاک احساس کنیم، نه ‌این‌که بی‌حال و ناخوش شویم. 
 
در این نوشتار ۷ خوراکی می‌بینید که سریع شما را پیر می‌کنند: 
 
۱. قند تصفیه‌شده 
 
هنگامی که بیش از اندازه قند تصفیه شده بخورید، فرآیندی به نام گلیکاسیون در شما شروع می‌شود. در این فرآیند، قند در جریان خون‌تان به پروتئین می‌چسبد و مولکول‌های سمی جدیدی به نام "محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته” (یا به اختصار، اِی‌جی‌ای)، شکل می‌دهد. فردریک برانت، دارای مدرک دکترای پزشکی، متخصص پوست در میامی و نیویورک سیتی ونویسنده‌ی کتاب "۱۰ دقیقه ۱۰ سال” می‌گوید، "وقتی اِی‌جی‌ای‌ها انباشته می‌شوند، به پروتئین‌هایی که در نزدیکی‌شان هستند، شبیه به بازی دومینو آسیب می‌رسانند.” 
 
مصرف بیش از اندازه‌ی قند، به کلاژن و الاستین که در حفظ درخشندگی و سفتی پوست موثر هستند، آسیب می‌زنند. آسیب دیدن کلاژن باعث می‌شود که پوست خشک، شکننده و شل شود، و در عین حال سرعت پیر شدن افزایش بیابد. نکته‌ی مهم‌تر این‌‌که، اِی‌جی‌ای‌ها توانایی طبیعی بدن‌تان را برای تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان کاهش می‌دهد، و این باعث می‌شود پوست، بیش‌تر مستعد آسیب‌پذیری در برابر نور خورشید-یکی از عوامل اصلی پیری پوست- باشد. 
 
۲. باربیکیو 
 
هرچند بسیاری از جشن‌ها و فستیوال‌ها حول این غذای تماما امریکایی می‌چرخند، تکه گوشتی که به شدت سوخته برای بدن‌تان اصلا خوب نیست. از آن‌جایی که گوشت‌های کباب شده ساعت‌ها به طور مداوم و به آرامی می‌پزند، مواد سرطان‌زا و هیدروکربن‌های التهابی تولید می‌شوند که می‌توانند باعث التهاب در پوست شوند. پیتر گنگریچ، استاد بیوشیمی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه وندربیلت، می‌گوید، "بدن ما دارای سیستم‌های آنزیمی است که این مواد را به ترکیبات واکنشی تبدیل می‌کنند، چیزهایی که به طور برگشت‌ناپذیری به دی‌ان‌ای شما می‌چسبند و می‌توانند باعث جهش و احتمال بروز سرطان و از همه شایع‌تر سرطان روده‌‌ی بزرگ شوند. 
 
۳. نمک 
 
هرچند ما برای زنده ماندن به نمک احتیاج داریم، اما مصرف حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در روز می‌توانند باعث شود که احساس نفخ و بی‌حالی داشته باشید، و بدن‌تان آب خود را حفظ کند. اگر شما دائما یک برنامه‌ی غذایی پرنمک داشته باشید و به اندازه‌ی کافی آب ننوشید تا نمک مازاد دفع شود، آسیب جدی به پوست‌تان وارد خواهد شد، زیرا این امر سبب دهیدراته شدن (از دست دادن آب) بدن خواهد شد. بکوشید غذاهایی بخورید که نمک طبیعی دارند و اگر از طعم شور لذت می‌برید، کم‌ترین حد ممکن از نمک را به غذای‌تان اضافه کنید. 
 
۴. گوشت فرآوری شده 
 
ثابت شده‌است گوشت‌های فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس، که ارتباط‌شان با سرطان به تازگی از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده بود، روند پیر شدن را نیز تسریع می‌کنند. این گوشت‌ها حاوی مقدار زیادی از افزودنی‌های شیمیایی مانند نیترات‌ها، مونوسدیم گلوتامات، و دیگر مواد خطرناک هستند که فقط سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند و بیماری ایجاد می‌کنند. گوشت‌های فرآوری شده معمولا میزان زیادی نمک دارند که پوست را شکننده و پف‌دار نشان می‌دهند. 
 
اگر هنوز هم گوشت می‌خورید، مطمئن شوید گوشتی که تهیه می‌کنید زیستی (ارگانیک) است، گوشت احشامی است که از علف تغذیه کرده‌اند و هیچ‌گونه مواد شیمیایی یا نگهدارنده ندارد. 
 
۵. نوشابه‌های کافئین‌دار 
 
هرچند به نظر می‌رسد دنیای ما بدون قهوه غیرممکن است، اما کافئین تاثیر خشک‌کنندگی زیادی روی پوست دارد. نوشیدن بیش از اندازه‌‌ی مایعات دارای کافئین می‌تواند بدن شما را دهیدراته کند، و سبب شود که پوست‌تان درخشش‌اش را از دست بدهد و کدر به نظر برسد. دکتر دبورا واتنبرگ، متخصص پوست از شهر نیویورک می‌گوید، "الکل و کافئین…مانند داروهای ادرارآور عمل می‌کنند و از نگهداری آب در بدن ممانعت می‌کنند، بنابراین پوست‌تان مثل آلو-بخارا می‌شود و می‌تواند خشک و کدر شود. 
 
بکوشید مصرف قهوه‌تان را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید، و مطمئن شودید که به اندازه‌ی کافی آب در طول روز می‌‌خورید. 
 
۶. چربی‌های ترانس 
 
هرچند دلایل زیادی برای اجتناب از چربی‌های ترانس وجود دارد، اما این حقیقت که آنها می‌توانند روند پیر شدن را تسریع کنند، برای حذف آنها بسنده است. مطابق با مطالعه‌ای در پاب‌مد، چربی‌های ترانس می‌توانند خطر آسیب‌های اکسیداتیو در اثر اشعه‌ی یووی را افزایش دهند، صدماتی که شما را در برابر اشعه‌های مضر خورشید آسیب‌پذیرتر می‌کند. چربی‌های ترانس با توجه به خطراتی که مصرف آنها دارد، از بسیاری از غذاها حذف شده‌اند، اما برای احتیاط برچسب‌ها همه‌ی خوراکی‌ها را بخوانید. 
 
۷. الکل 
 
نوشیدن بیش از اندازه می‌تواند به قسمت‌های زیادی از بدن شما، از جمله پوست آسیب بزند. الکل آب بدن را از بین می‌برد، بنابراین پوست شما ظاهری خشک و شکننده خواهد داشت اگر که شب قبل بیش از اندازه الکل مصرف کرده باشید. نکته‌ی مهم‌تر این‌که، الکل عوارض بدی برای کبد که به طور معمول سموم را از بدن خارج می‌کند، دارد. هرچند، زمانی که بیش از اندازه الکل مصرف می‌کنید، کبد نمی‌تواند آن را به درستی تجزیه کند و این یعنی سموم در سراسر بدن‌تان از جمله پوست گسترش خواهند یافت. بسیاری از آدم‌هایی که به طور منظم الکل می‌خورند، مشکلات پوستی دارند مثل آکنه، روزاسه، و چین و چروک. 

منبع: ایلنا 
کد خبر d2d5dba26a4e4afb8ed0fdf1c9424730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =