مواد غذایی> عضو هیات رییسه فراکسیون صنایع غذایی مجلس با تاکید بر ایجاد سازوکارهای لازم برای کاهش ریسک تولید، گفت: نوسانات و افزایش قیمت محصولات کشاورزی با کاهش قدرت خرید مردم و همچنین توان تولیدکنندگان برای تولید، امنیت غذایی جامعه را تهدید می کند.


غلامرضا نوری  قزلجه در آستانه روز جهانی غذا با یادآوری نقش و جایگاه با اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی مردم، گفت: سه اصل از قانون اساسی  به نوعی بر امینت غذایی و لزوم رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات غذایی و اساسی کشور تاکید دارد که باید این قوانین مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حالی که در قانون بر حمایت از تولید و دست یابی به خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک تاکید شده است گاها مسئولان واردات را بر تولید ترجیح می دهند که چنین رویکردهایی باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: مزیت های نسبی که در این گونه مبادلات اقتصادی وجود دارد و همچنین کمبود و مصرف قابل توجه آب در بخش کشاورزی در افزایش تمایل برای واردات برخی محصولات بی تاثیر نبوده و ما منکر آن نمی شویم.

وی تاکید کرد: اساس قضیه این است که باید در تولید محصولات استراتژیک که توان و پتانسیل لازم برای تولید آنها در کشور وجود دارد تلاش کنیم  تا به خوداتکایی در تولید دست یابیم.

نوری با اشاره به لزوم ارتقای تراز و جایگاه  کشور در بخش کشاورزی ، ادامه داد: امنیت غذایی از لحاظ  توانمندی مردم در تامین و تهیه مواد غذایی و همچنین تولید و تداوم دسترسی به این مواد به حوزه کشاورزی برمی گردد و در مورد اهمیت این موضوع هر چقدر بگوییم بازهم کم است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون صنایع غذایی مجلس تصریح کرد: از آنجایی که همه مردم با موضوع تامین امنیت غذایی و تغذیه سروکار دارند اهمیت و جایگاه  آن برای همگان ملموس و قابل درک است بنابراین مسئولان حوزه کشاورزی باید با رفع موانع تولید و حمایت از کشاورزان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص تاثیر نوسانات و افزایش قیمت محصولات کشاورزی بر تامین یا بر هم زدن امنیت غذایی مردم، توضیح داد: قیمت محصولات کشاورزی از دوجنبه به امنیت غذایی آسیب می زند.

وی افزود: درگام اول، نحوه قیمت گذاری بر تداوم تولید و در دسترس بودن محصولات که به تولید کنندگان برمی گردد موثر خواهد بود چرا که  نوسانات و ریسک بالا و هزینه های  تولید انگیزه تولیدکنندگان برای انجام کارهای تولیدی را از بین می برد و از این طریق به امنیت غذایی  لطمه می زند.

نوری گفت: گام بعدی در مورد نوسانات و افزایش قیمتها،  بحث کاهش قدرت خرید مردم و توان دسترسی آنها به مواد غذایی است بنابراین باید سازوکارهای لازم  برای کاهش ریسک محصولات کشاورزی و همچنین افزایش فاصله قیمت در مزارع و واحدهای تولیدی و قیمت های فروشگاهی در این مسیر ایجاد و در این راستا قدم های اساسی برداشته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه در کشور ما نوسانات قیمت محصولات کشاورزی بسیار ملموس است، تصریح کرد: برخی محصولات  هستند که به  سه برابر قیمتی که از تولید کننده خریداری شده  در فروشگاه ها عرضه می شود و به دست مصرف کننده می رسد.

 وی با تاکید بر اینکه نوسانات و افزایش غیرمنطقی قیمت ها نه به سود تولید کننده و نه مصرف کننده است، گفت: تنها کسانی که از نوسانات قیمتها سود می برند واسطه ها هستند بنابراین باید مسئولان در جهت کاهش فاصله قیمت ها و تنظیم بازار محصولات کشاورزی قدم بردارند که  تعاونی ها در این زمینه می توانند نقش موثری داشته باشند.

عضو هیات رییسه فراکسیون صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به نقشی که  تشکل های تولید  می توانند در راستای کاهش ریسک و بهبود تولید و جلوگیری از نوسان قیمت ها داشته باشند  باید راه اندازی این تشکلها  در دستور کار مسئولان حوزه کشاورزی قرار گیرد.

منبع: خانه ملت
  
کد خبر d39ecf2122064cae881c9a68c279ed9d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =