صنایع غذایی> آمارها نشان می‌دهد میزان صادرات محصولات غذایی در نیمه نخست امسال یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار و به وزن ۸۰۰ هزار تن بوده است. همچنین این آمارها از لحاظ ارزشی ۷ درصد و از لحاظ وزنی ۱۰ درصد کاهش در صادرات را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.


حال بازار و فروش کنسرو و صنایع تبدیلی این روزها چندان مساعد نیست و این را تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریان ادعا می‌کنند. با این حال به گفته فعالان این عرصه، باید به دنبال بازارهایی جدید بود تا تولید را افزایش داد و به بازارهای هدف صادر کرد. برخی دیگر نیز معتقدند کاهش مصرف در صنایع تبدیلی می‌تواند هزینه‌هایی را به دولت تحمیل کند که این هزینه‌ها بسیار بیشتر از هزینه تولید این محصولات خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که کارت خرید مواد غذایی در اختیار افراد و خانواده‌ها قرار داده شود تا میزان فروش و همچنین مصرف این اقلام در خانوارها افزایش یابد.

دبیر کل کانون صنایع غذایی با اشاره به اینکه بازار مواد غذایی در شرایط رکود به سر می‌برد می‌گوید: این امر نشان می‌دهد قدرت خرید مردم کاهش یافته و بنگاه‌داران نیز این مسئله را تایید می‌کنند. کاوه زرگران در گفت‌وگو با صمت ادامه می‌دهد: در زمینه محصولات کنسرو نیز اطمینان داریم که قدرت خرید مردم کاهش یافته و این مسئله را به طور قطع اشانتیون و هدایایی که تولیدکنندگان محصولات کنسروی به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند تایید می‌کند. به گفته او اوضاع اقتصادی و داد و ستد این اقلام این روزها چندان مساعد نیست اما آنچه بیشتر از همه برای ما جالب توجه است این است که دولت در بسته خروج از رکود، سهمی برای صنایع غذایی در نظر نگرفته، در حالی‌که همه ما به خوبی می‌دانیم سبد غذایی خانوارها به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیار کوچک شده است.

زرگران با اشاره به اینکه سفره مردم کوچک شده و غذا سهم ۲۶درصدی از خرید ماهانه خانوارها را دارد می‌افزاید: با این حال در بسته خروج از رکود هیچ سهمی برای تولیدکنندگان صنایع غذایی در نظر گرفته نشده است. البته به طور قطع حمایت از صنایع غذایی به معنای حمایت از تولیدکنندگان نیست بلکه این اقدامات در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان است.
غذا یکی از اولویت‌های زندگی مردم است و این در حالی است که کاهش مصرف و فروش مواد غذایی مربوط به امنیت غذایی می‌شود. به این معنی که کاهش خرید مواد غذایی امنیت غذایی افراد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. موضوعی که رییس کانون صنایع غذایی با اشاره به آن می‌گوید: به عنوان مثال مصرف شیر و سایر فرآورده‌های لبنی سلامت جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و کاهش مصرف این اقلام و به تبع آن کاهش سلامت افراد می‌تواند هزینه‌های درمانی بسیاری را به دولت تحمیل کند اما با این حال هیچ نوع اقدام حمایتی از تولیدکنندگان با هدف جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت غذایی و سلامت جامعه انجام نشده است.


کاهش صادرات محصولات غذایی

او تصریح می‌کند: صنایع غذایی در صادرات یا در معاش جامعه نقش بسزایی دارد، بنابراین باید کارت خرید مواد غذایی نیز در اختیار مردم قرار می‌گرفت و یا اینکه ۵۰ درصد از مبالغ کارت‌های فعلی خرید برای گسترش قدرت خرید خانوارها دیده می‌شد. به گفته زرگران ما نمی‌توانیم سهم خاصی را برای یکی از رسته‌های صنایع غذایی در نظر بگیریم اما با توجه به ظرفیت خالی واحدها یا ثبات در میزان فروش می‌توان پی برد که اتفاقی در این صنعت رخ نداده است. آمارها نشان می‌دهد میزان صادرات محصولات غذایی در نیمه نخست سال‌جاری یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار و به وزن ۸۰۰ هزار تن بوده است. همچنین این آمارها از لحاظ ارزشی ۷ درصد و از لحاظ وزنی ۱۰ درصد کاهش در صادرات را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. زرگران درباره این موضوع می‌گوید: ارزش واردات مواد غذایی کاهش داشته و از حدود ۳ میلیارد دلار سال گذشته به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است. دلیل این کاهش نیز این بوده که بر اساس پیگیری سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به جای واردات روغن خام و کنجاله ما بیشتر دانه وارد کردیم، بنابراین ۸۰ درصد کاهش واردات محصولات غذایی ناشی از این امر است. او در ادامه می‌گوید: با مدیریت واردات دانه توانستیم به کاهش واردات مواد غذایی به کشور دست پیدا کنیم. همچنین زعفران، لبنیات و پسته عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران هستند و صنایع لبنی با ۳۱درصد و شیرینی و شکلات با ۱۹ درصد و بعد از آن هم رب گوجه فرنگی و زعفران در رتبه‌های بعدی صادرات قرار داشته‌اند.


رکود دامن صنایع غذایی را گرفت
رکود در فروش صنایع غذایی نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی نمایان است. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به این موضوع می‌گوید: رکود در همه صنایع با هم و به صورت مساوی احساس می‌شود، بنابراین نمی‌توان صنایع غذایی تبدیلی را از این موضوع مستثنا دانست. محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه صادرات می‌تواند راه‌حل این وضعیت باشد می‌گوید: صادرات می‌تواند به تولیدکننده کمک کند تا تولید خود را ادامه دهد. به گفته او زمانی که مردم کالایی را خریداری نکنند این موضوع به کارخانه سرایت کرده، بنابراین میزان تولید کارخانه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. آقاطاهر معتقد است: با این حال اگر تولیدکنندگان بتوانند میزان صادرات خود را بیشتر کنند به طور قطع در این بازار موفق خواهند بود، این در حالی است که هر تولیدکننده‌ای توانایی صادرات کالای تولیدی خود را ندارد. به این معنی که در بازار صادراتی تولیدکنندگان قدیمی حضور دارند که راه را برای تولیدکنندگان جدید باز نخواهند کرد و تلاش‌شان بر این است که بازار را به سود و در دست خود نگه دارند. او اما راهکار این مسئله را کشف بازارهای جدید می‌داند. بازارهایی که در آن ذائقه مصرف‌کنندگان شناسایی و محصول براساس آن تولید می‌شود. با توجه به اینکه هر ملتی ذائقه خود را دارد به این ترتیب ممکن است محصولی در کشور ما طرفداران زیادی داشته باشد اما در کشورهای دیگر خریدار و طرفدار نداشته باشد. بنابراین باید با کشف ذائقه‌ها به تولید محصول و کشف بازارهای جدید پرداخت؛ یعنی تولید بر اساس ذائقه آنها باشد.


فروش کم شده است
مغازه‌داران هم از کاهش فروش صنایع تبدیلی گله دارند. محمد فریدی از مغازه داران خیابان آزادی درباره این موضوع به صمت می‌گوید: بعضی روزها حتی یک عدد از صنایع تبدیلی مانند کنسرو به فروش نمی‌رسد و مدت‌هاست که مردم کمتر از این صنایع خرید می‌کنند. او با اشاره به اینکه پیش از این خرید از صنایع تبدیلی بیشتر بود ادامه می‌دهد: مدتی است که مردم کمتر این محصولات را خریداری می‌کنند و به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه داشته باشد، کارخانه‌ها با مشکل مواجه شوند. به گفته فریدی پیش از این بازار خرید و فروش صنایع تبدیلی و کنسروها خوب بود و مردم به این صنایع روی می‌آوردند، اما درحال‌حاضر مدتی است این بازار در رکود و در خواب فرو رفته است و باید به دنبال راهکاری برای حل این مسئله بود. به عنوان نمونه می‌توان امتیازاتی را برای خریداران این محصول در نظر گرفت. این امتیازها می‌تواند با توجه به کارخانه‌های تولیدکننده متفاوت باشد. کاهش در فروش صنایع تبدیلی در حالی است که به نظر می‌رسد با زندگی امروزه که سرعت عاملی مهم در تعریف آن است، صنایع غذایی تبدیلی مانند کنسروها جایگاه خود را در زندگی مردم داشته باشند. با این حال و به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه، خرید این محصولات از سوی مردم در حال کاهش بوده و نیازمند راهکارهایی برای افزایش فروش و استقبال مردم از این صنایع است. راهکارهایی مانند تهیه کارت خرید مواد غذایی، توجه به ذائقه و سلیقه مردم و راهکارهایی از این دست که البته باید پیش از این کارشناسی شده و بر اساس برنامه دقیق باشد.

منبع:روزنامه صمت
  
کد خبر 80143e584f024ec4a227181c7dd11f41

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =