صنایع غذایی> رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل تبریز گفت: دانشجویان ممتاز این مرکز مشمول بورسیه می‌شوند.

هدا جعفری زاده اظهار کرد: گروه صنایع غذایی شیرین عسل در راستای تربیت نیروهای انسانی ماهر و هماهنگ با فناوری روز،  در تمام زمینه‌ها و سطوح تخصصی و مدیریتی که لازمه حفظ جایگاه کنونی مجموعه و ارتقای آن در سطح منطقه‌ای، ملی و بین المللی است، سعی کرده تا علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات فراوان، مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل را احداث کند.

وی افزود: این مرکز علمی کاربردی در سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و فضای آموزشی ۱۲۰۰ مترمربع احداث شده و اکنون با بهره گیری از اساتید مجرب در گروه‌های آموزشی صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و کشاورزی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

وی ادامه داد: این مرکز دارای ۱۳ رشته و ۴۲ مدرس بوده و تعداد دانشجویان در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر و تعداد دانش آموختگان آن نیز نزدیک ۱۱۰۰ نفر را شامل می‌شود. 

جعفری زاده در خصوص ویژگی و امکانات این مرکز برای دانشجویان و فارغ التحصیلان، تشریح کرد: این مرکز دارای سایت کامپیوتر، سه آزمایشگاه تکنولوژی، میکروبیولوژی، تجزیه مواد و دارای سالن ورزشی و کتابخانه است که دانشجویان می‌توانند از تمامی قسمت‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این مرکز، وبینارهای پژوهشی، کارگاه‌ها و دوره‌های کوتاه مدت تخصصی برگزار می‌شود که تمامی افراد از جمله فارغ التحصیلان قادر به شرکت در این دوره‌ها هستند.

وی در خصوص موفقیت‌هایی که این مرکز در طول سال‌های گذشته در عرصه مختلف کسب کرده نیز اظهار کرد: بازنگری سرفصل دروس شش گرایش صنایع غذایی از جمله صنایع غذایی-شیرین سازی، صنایع غذایی-نوشیدنی‌ها، صنایع غذایی-کمپوت کنسرو، مهندسی فناوری کمپوت و کنسرو، مهندسی فناوری شیرینی و شکلات و فرآوری خشکبار توسط مرکز برای تمامی مراکز علمی کاربردی سراسر کشور انجام گرفته و تاکنون نیز ۲۲ مقاله کنفرانس در کنفرانس‌های معتبر داخلی از سوی این مرکز ارائه و دو مقاله ISI نیز در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل با اشاره به کسب رتبه اول مرکز در هفته پژوهش از میان ۱۹ مرکز علمی کاربردی آذربایجان شرقی، افزود: کسب رتبه دوم مرکز در شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی تمامی مراکز سراسر ایران،  کسب جایگاه پنجم پژوهشی مرکز شیرین عسل در بین بیش از ۶۰۱ مراکز علمی کاربردی سطح کشور،  راه اندازی انتشارات مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل از دیگر موفقیت‌های این مرکز است.

وی با اشاره به انعقاد دو تفاهمنامه مابین مرکز علمی کاربردی شیرین عسل و مرکز تحقیقات آرتمیای کشور و پژوهشسرای دانش آموزی جابربن حیان ناحیه یک، گفت: دو مدرس این مرکز از بین سه مدرس برتر کشوری انتخاب شده و توانسته فصلنامه علمی تخصصی پژوهشی کیمیا را به چاپ برساند.

وی بخش دیگری از سخنان خود در مورد فعالیت‌های کارآفرینی مرکز طی سال گذشته، گفت: برگزاری کارگاه‌های مرتبط با کارآفرینی از جمله بازاریابی نسل چهارم و تدوین Business Plan،  بازدید از محیط فعالیت کارآفرینان موفق،  برگزاری جلسات مشاوره در حوزه کسب و کار در راستای ارائه خدمات مشاورهای مرتبط با کارآفرینی، برگزاری همایش‌های مرتبط با کارآفرینی نظیر استارت آپ محصولات غذایی سلامت محور و استارت آپ بیوتکنولوژی با محوریت صنایع غذایی هم‌چنین حمایت از طرح‌های برگزیده و چاپ مقالات در حوزه کارآفرینی نظیر «اهمیت تهیه طرح کسب و کار برای کارآفرینان» و «تاثیر کیفیت محتوای شبکه‌های اجتماعی بر آگاهی برند و قصد خرید با منظر از بین بردن شکاف آفلاین و آنلاین» از جمله فعالیت‌های دفتر کارآفرینی این مرکز است.

جعفری زاده افزود: دفتر کارآفرینی مرکز علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل در سال آتی، کارگاه‌های آموزشی مرتبط را برگزار کرده و در نمایشگاه‌ها شرکت و همایش‌های را اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همکاری در برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی مرتبط با کارآفرینی،  چاپ نشریه، خبرنامه، مجله در حوزه کارآفرینی و برگزاری رویدادهای شتاب استارت آپی، کمپ کارآفرینی نیز از دیگر برنامه‌های دفتر کارآفرینی این مرکز است.

وی افزود: مراکز علمی کاربردی به دلیل ارتباط تنگاتنگ خود با صنعت و هم‌چنین برگزاری بازدیدهایی از محیط کاری کارآفرینان موفق، باعث ایجاد علاقه در دانشجویان شده و آن‌ها را به سمت کارآفرینی سوق می‌دهد. در این راستا نیز مرکز علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل، موفق به حمایت از فارغ التحصیلان خود شده تا در زمینه‌های تحصیلی و مهارتی خود بتوانند با ایجاد کسب و کارهای کوچک، در مسیر کارآفرینی قرار گیرند.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل تبریز با بیان این‌که این مرکز دارای مجوز مرکز نوآوری نیز هست، گفت: در این مرکز،  سه هسته نوآور از استارتآپ‌های برگزار شده در سال قبل مشغول به فعالیت هستند. 

وی متذکر شد: دفتر کارآفرینی و مرکز نوآوری جدا از هم نبوده و امروزه عنوان مرکز کارنو که تلفیقی از مرکز نوآوری و مرکز کارآفرینی است،  مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اغلب فعالیت‌هایی که در مرکز نوآوری انجام می‌شود در راستای منتهی شدن به کارآفرینی است.

وی در خصوص تاثیر برنامه‌های ابلاغی از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی در تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم،  گفت:  پایه و اساس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر تربیت نیروهای ماهر برای انجام کار در واحدهای صنعتی و مرتبط است؛ هم‌چنین تربیت نیروهای کارآفرین از جمله رسالت اصلی این دانشگاه بوده که در این راستا دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه زیادی به برگزاری استارتآپ‌های تخصصی دارد. 

جعفری زاده افزود: دانشگاه علمی کاربردی، برگزاری استارتآپ را یک مرحله اولیه برای شروع فعالیت‌های همسو با فعالیت‌های کارآفرینی تلقی می‌کند،  به طوری که گروه‌های نوآوری که وارد مراکز نوآوری شدند،  علاوه بر فعالیت‌هایی که در راستای ایده خود انجام می‌دهند با مفاهیمی چون برندینگ، بازاریابی، طراحی لوگو و ... نیز آشنا می‌شوند. 

وی ادامه داد: دروسی نظیر کارآفرینی و کارورزی و هم‌چنین دوره‌های کوتاه مدت نیز در این دانشگاه‌ها قابل اجرا هست که سبب آشنایی دانشجویان با محیط‌های مختلف و مهارت افزایی و خلاقیت افراد در زمینه‌های علمی می‌شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم و یا همان دانشگاه‌های کارآفرین بایستی فعالیت‌های پژوهشی را جزو اولویت‌های خود قرار دهند تا به کارآفرینی و خلق ثروت منجر شود. مراکز علمی کاربردی نیز با برگزاری استارتآپ‌ها و شناسایی ایده‌ها و طرح‌های نوین، راه اندازی مراکز نوآوری و رشد قابلیت تبدیل ایده به محصول را دارند که در ادامه، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند تولید ثروت و توسعه فرهنگ کارآفرینی را به صورت کامل به سرانجام برساند.

منبع:ایسنا
کد خبر d56e501f00f94f92b11e4bcf2eea35f0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =