سالانه 12 تا 13 هزار تن بادام هندی به‌صورت قاچاق از کشورهای هند، سریلانکا و ویتنام به ایران می‌آید.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان با اعلام این خبر درباره دومین نمایشگاه بین‌المللی آجیل و خشکبار ایران، گفت: نمایشگاه آجیل و خشکبار ویترین مناسبی برای معرفی محصولات تولیدی ایران در این بخش و برندسازی است.

مصطفی احمدی افزود: صنعت بسته‌بندی کشور نیز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مناسبی داشته که این امر زمینه بروز و پیشرفت برندهای ایرانی را فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور 10 برند درجه یک آجیل و خشکبار وجود دارد که با توجه به تولیدات مناسب آجیل و خشکبار کشور، این تعداد، رقم مناسبی به حساب نمی‌آید و نیازمند توسعه برندسازی برای بهبود شرایط صادرات و ارزآوری بیشتر هستیم.

احمدی ادامه داد: تا به امروز برای 750 فروشگاه‌های آجیل و خشکبار، جواز تأسیس صادر شده است که 300 مورد نیز در دست اقدام قرار دارد.

قاچاق سالانه 12 هزار تن بادام هندی به کشور

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تصریح کرد: برای منسجم کردن روند فرآوری و عرضه آجیل و خشکبار شهرک صنعتی آجیل و خشکبار در منطقه در قرچک ورامین در حال احداث است.

وی یادآور شد: پایانه صادراتی آجیل و خشکبار نیز برای تسهیل در شرایط صادرات تولیدات بخش آجیل و خشکبار، در این شهرک در حال احداث است که به طور همزمان از سال آینده، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

احمدی درباره واردات بادام هندی به کشور تأکید کرد: از آنجا که واردات بادام هندی به کشور ممنوع است،با اطمینان می‌توان گفت که کلیه بادام هندی‌های موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است.

وی اظهار داشت: سالانه 12 تا 13 هزار تن بادام هندی در بازار مصرف می شود که به‌صورت قاچاق از کشورهای هند، سریلانکا و ویتنام به ایران می‌آید.

احمدی در پایان گفت: کشورهای ذکرشده بادام هندی را از آفریقا وارد کرده و با پوست‌گیری به سایر کشورها می‌فرستند که در صورت واردات قانونی و ایجاد واحد های پوست‌گیری بادام هندی در کشور، قیمت بادام هندی در بازار داخلی نیز کاهش می‌یابد.

گفتنی است، صنعت خشکبار ایران به دلیل دارا بودن کالاهایی مانند پسته (رتبه دوم تولید جهان) خرما (رتبه دوم تولید جهان)، بادام (چهارمین تولیدکننده جهان)، گردو (سومین تولیدکننده جهان)، کشمش ( چهارمین تولیدکننده جهان) و فندق (پنجمین تولیدکننده جهان) در بازارهای جهانی شناخته شده است.

دومین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، آجیل، میوه‌های خشک و صنایع وابسته تا امروز نهم دی‌ماه هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده برگزار می شد.

منبع:ایانا
کد خبر d84b1e08ab2a4605bebf81f98ac62f2a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =