۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
غذا و تغذیه> نوشیدنی‌ها هم مانند مواد خوراکی دیگر در بروز بیماری از جمله سرطان نقش بازی می کنند.

به طور معمول ما به نوشیدنی‌ها کمتر ازخوردنی ها توجه می کنیم اما متخصصان تغذیه به سالم بودن نوشیدنی ها هم به اندازه خوردنی ها توجه می کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوشیدنی ها در بروز بیماری ها از جمله سرطان نقش اساسی بر عهده دارند. از جمله این نوشیدنی ها به موارد زیر اشاره می کنیم و امیدواریم که به انتخاب بهتر و سالم‌تر آن‌ها توجه کنید:
 
نوشیدنی داغ و سرطان مری
نوشیدنی‌های داغ در ایجاد سرطان بسیار تاثیرگذار هستند و به مرور زمان ایجاد مشکل می‌کنند، از این رو باید از مصرف نوشیدنی‌های داغ پرهیز کنیم.
 
حداقل ۶ دقیقه باید نوشیدنی داغ در محیط قرار بگیرد و بعد صرف شود.مرکز بین المللی مطالعات سرطان (وابسته به سازمان بهداشت جهانی) اعلام کرده است که ارتباط زیادی بین دمای بالای نوشیدنی ها و خطر ابتلا به سرطان مری وجود دارد.
 
به عقیده متخصصان سرطان شناس، افرادی که چای شان را با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی گراد مصرف می کنند و این کار را سال‌ها به طور مکرر انجام می دهند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.
 
نوشیدنی حاوی کافئین و سرطان مثانه
مصرف روزانه کافئین به میزان شش فنجان خطری برای ابتلا به سرطان ندارد اما بیش از این میزان خطر سرطان هایی مانند پانکراس و مثانه را افزایش می دهد.
متخصصان سرطان شناس بر این عقیده هستند که نیاز به بررسی های بیشتر در این باره وجود دارد و نمی توان با قطعیت به این سؤال جواب داد. بهترین کار رعایت احتیاط است.
 
نوشیدنی حاوی اسپارتام و سرطان مغزی
نتایج بررسی ها نشان داده است که ارتباط زیادی بین مصرف شیرین کننده اسپارتام که در خوراکی و نوشیدنی ها وجود دارد و افزایش تومور در مغز موش های آزمایشگاهی وجود دارد.
 
به عقیده متخصصان با این که هنوز باید آزمایش‌های زیادی انجام داد اما بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده پرهیز شود.
 
نوشیدنی‌ گازدار رژیمی و سرطان دستگاه ادراری
این نوشیدنی ها حاوی قند مانند ساکارالوز، ساکارین یا اسپارتام است. این قند‌ها در فرایند‌های متابولیکی بدن شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث ذخیره چربی و در نهایت منجر به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند این نوشیدنی‌ها با سرطان مثانه و مجاری ادراری در رابطه هستند.
 
آب بطری و سرطان پروستات
بیسفنول یا BPA ظروف یک ‌بار مصرف از جمله بطری ‌های آب مدت هاست که باعث نگرانی مصرف کنندگان نوشیدنی های بطری شده است. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که BPA ممکن است به عنوان یک عامل هورمونی باعث سرطان شود.
 
مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض BPA در حیوانات آزمایشگاهی حتی در دوزهای کم باعث باروری و اندام تولید مثل می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه ، سرطان پروستات و اختلالات متابولیک را افزایش می دهد.

منبع:روزنامه خراسان
کد خبر d8f780b1b8654793b61e126a1246379b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =