در جلسه امروز معاونت امور دام، مشکل تناقض آمار تولید شیرخام برای تدوین در برنامه راهبردی افق 1404 بررسی می‌شود.

نایب‌رئیس اتحادیه فرآورده‌های لبنی  با اعلام این خبر گفت: در کشور ما آمار دقیقی درباره تولید شیرخام وجود ندارد و تنها اطلاعات تولیدی دامداران صنعتی ثبت می‌شود.

امان‌ا... نورمحمدی افزود: با وجود اینکه بخشی از نیاز شیر مصرفی به‌ویژه در بخش تازه‌خوری بر عهده روستاییان و عشایر است، اما هیچ‌گونه آماری درباره میزان تولید این بخش مهم در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دامداران نیمه‌صنعتی نیز تنها بخشی از تولید آنها محاسبه می‌شود که برای داشتن تولید پایدار، نیاز به دانش آماری دقیق در بخش تولید هستیم.

نایب‌رئیس اتحادیه فرآورده‌های لبنی ادامه داد: آمارهایی نیز که از سرشماری بخش کشاورزی به‌دست می‌آید، تقریباً قابل استناد است، اما به‌دلیل اینکه هدفمند جمع‌آوری نشده، برای استفاده در بخش تولید مشکلات اساسی دارد.

نورمحمدی تصریح کرد: در سرشماری انجام‌شده بخش کشاورزی، برخی از موارد به‌صورت کلی مطرح شده است بر روی شیرخام متمرکز نبود و قابل استناد برای صنایع لبنی، دامداران و مسئولان بخش کشاورزی نیست.

وی یادآور شد: در تولید 18 میلیون تن شیرخام، در صنایع مشکلاتی برای جذب شیر دامداران وجود دارد که در جلسه امروز تدوین برنامه راهبردی افق 1404 تولید شیرخام، این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نورمحمدی تأکید کرد: دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق درباره تولید شیرخام و ایجاد بانک شیر به‌عنوان راه‌حل احتمالی برای جذب شیرخام دامداران به شکلی عادلانه و به‌صورت بهداشتی ازجمله مواردی است که در این جلسه برای تدوین برنامه راهبردی افق 1404 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است، بانک شیر، طراحی جامعی برای جذب شیرخام دامداران قبل از ورود به صنایع لبنی است که بر اساس آن، شیرخام با نرخ مصوب از دامداران خریداری و بعد از تأیید سلامت به صنایع لبنی تزریق می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر dd6b8a96b18848c98038c15bb9666bfd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =