کشاورزی> گمرک ایران معتقد است، برخی واردکنندگان بی سروصدا مجوز واردات موز را از بانک مرکزی و وزارت صمت می‌گیرند آن هم بدون اینکه به شرط واردات موز در قبال صادرات سیب پایبندی داشته باشند. البته گمرک نیزدر خصوص ترخیص بدون مجوز این کالا توضیح مشخصی نداشته است.

 دو روز قبل در خبرگزاری تسنیم، برای نخستین بار به موضوع واردات بدون مجوز صدها کانتینر موز پرداخته شد. بر این اساس معاون گمرک ایران درنامه‌ای به عباس قبادی، نوشته بود، به تازگی برخی واردکنندگان نسبت به ثبت سفارش واردات موز از محل صادرات خود یا دیگران (بدون سابقه صادرات سیب) اقدام و پس از حمل محموله به مبادی ورودی و اخذ تمامی مجوز‌های لازم از واحد‌های تابعه آن وزارتخانه و نیز اخذ تائیدیه بانک مرکزی و دریافت کد ساتا از بانک عامل ذیربط، نسبت به اظهار محموله‌های وارداتی خود در گمرکات اجرایی و پرداخت حقوق ورودی متعلقه بدون اعمال تسهیلات تخفیف حقوق ورودی مقرر در بند 5 مندرجات ذیل یادداشت فصل 8 جداول ضمیمه کتاب مقررات صادرات و واردات اقدام می‌نمایند.

ارونقی در ادامه به این نکته پرداخته که با عنایت به مفاد مصوبه ستاد تنظیم بازار و الزام واردات موز صرفا در قبال پروانه صادرات سیب درختی، انجام تشریفات گمرکی این محموله‌ها که فسادپذیرند، با مشکل روبرو می‌شود.

در ادامه معاون فنی گمرک از وزارت صمت تقاضا کرده به منظور تبیین موضوع، چنانچه مقرر است ثبت سفارش واردات موز صرفا در مقابل صادرات سیب درختی صورت پذیرد، این امر از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی همجوار و ذیربط در انجام تشریفات گمرکی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیز مورد توجه و اجرا قرار گیرد و چنانچه در نظر است نسبت به واردات موز صرفا از محل ارز حاصل از صادرات به صورت عام اقدام گردد، نسبت به اصلاح مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام مقتضی صورت پذیرد.

معاون فنی گمرک در پایان این نامه از ترخیص کانتینر‌های موز خبر داده و گفته است گمرک با توجه به اظهار موز بدون تخفیف در سود بازرگانی، داشتن ثبت سفارش معتبر و ارائه کد رهگیری بانک عامل و حقوق مکتسبه ایجاد شده برای صاحبان کالا‌های وارداتی نمی‌تواند از ترخیص کالا‌های فسادپذیر خودداری نماید لذا با اخذ مجوز‌های قانونی و مقرراتی لازم نسبت به ترخیص این کانتینر‌های موز اقدام نموده است.

گفتنی است براساس مصوبه ستاد کارگروه تنظیم بازار و ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات کشور از بهمن ماه سال گذشته، واردات موز تنها در قبال صادرات سیب، مجاز است. براین اساس واردکنندگان می‌توانند در قبال صادرات سیب، نسبت به اخذ موافقت وزارت صمت و با تایید منشا ارز حاصل از صادرات، به واردات موز اقدام کنند.

اما در همین خصوص معاون فنی گمرک می گوید با وجودی که طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار، واردات موز باید به شرط صادرات سیب انجام شود اما برخی واردکنندگان بی سروصدا مجوز واردات این کالا را از بانک مرکزی و وزارت صمت می گیرند آن هم بدون اینکه به شرط مذکور یعنی واردات موز در قبال صادرات سیب پایبندی  داشته باشند.

آنطور که ارونقی گفته  است، گمرک بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نمی توانست از ترخیص کالاهای فسادپذیر خودداری بکند و ناچار است کانتینرهای موز را ترخیص بکند.

معاون گمرک از وزارت صمت خواسته شفاف سازی بکند اگر قرار است واردات موز به صورت عام انجام بشود، لااقل مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص الزام واردات موز ما به ازای صادرات سیب را اصلاح بکند.

منبع:تسنیم
کد خبر ddffe385e15d466ca39cb019a48826cb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =