کشاورزی> خرید تضمینی شیرخام به‌دلیل تعطیلات رسمی کشور در پایین‌ترین حد خود قرار گرفت، اما در دو استان اصفهان و شهرکرد به‌دلیل آنکه مشکلی برای گاوداران به‌وجود نیاید، به مدت یک ماه این پروژه ادامه یافت و ادامه نهایی آن نیز منوط به تصمیم و حمایت دولت است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره علت توقف خرید شیرخام گفت: از آذر سال 1393 تا آذرماه 1394 برای کمک به تنظیم بازار شیرخام و تولیدکنندگان آن، پروژه خرید، فرآوری، تولید شیرخشک و خامه آغاز شد.

حسین صفایی افزود: بر اساس ارزیابی‌ها، اثربخشی آن روی اصلاح قیمت شیرخام در کل کشور مشخص شد، اما از زمستان سال گذشته این پروژه تعطیل شد؛ زیرا ادامه آن مستلزم تأمین مالی است.

وی خاطرنشان کرد: برای یک‌ماهه فروردین‌ماه سال جاری، تعدادی از کارخانه‌های صنایع لبنی به‌دلیل تعطیلات رسمی کشور سطح خریدشان را کاهش دادند؛ به‌گونه‌ای که تنها در دو استان اصفهان و شهرکرد که تولیدکننده عمده شیرخام کشور بودند، برای مدت یک ماه پروژه فوق تمدید شد.

صفایی ادامه داد: ادامه خرید تضمینی شیرخام بستگی به حمایت‌های دولت دارد؛ زیرا منتظر آن هستیم که پشتوانه مالی آن از طرف دولت تأمین شود تا اگر لازم است، همین شیوه در حمایت از تولید شیر مدنظر قرار گیرد.


صادرات آرام شیرخشک تضمینی در دستور کار است


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره دپو شدن تمامی شیرخشک‌های تولیدشده ناشی از خرید تضمینی در انبارهای تعاون روستایی کشور تصریح کرد: تاکنون 50 درصد شیرخشک تولیدشده صادر شده است و به‌دلیل آنکه نخواستیم آرامش بازار به‌هم بریزد، محصول را به بازار داخل عرضه نکرده‌ایم و منتظر آن هستیم که صادرات را با آرامش ادامه دهیم.

وی درباره وضعیت تنظیم بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی نیز یادآور شد: بیش از یک سال و نیم است که قیمت سیب‌زمینی برای تولیدکنندگان بسیار پایین است و در این راستا اقدامات حمایتی برای این قشر اعمال شده است.

صفایی تأکید کرد: در محصول پیاز در اوایل زمستان سال گذشته طی دو ماهی که قرار بود پیاز از جیرفت برداشت شود، گرمازدگی به‌وجودآمده باعث ایجاد اشکالی در بازار این محصول شد که البته دوباره به سر خط برگشته‌ایم و قیمت‌ها اصلاح شد.

وی اظهار داشت: درست است که سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور مسئولیت تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان را بر عهده دارد، اما نمی‌تواند با شرایط و بحران‌های محیطی همچون گرما، سرما و تگرگ مقابله کند؛ زیرا نمی‌توان چتری را بالای سر تمامی محصولات گرفت تا از بروز تبعات منفی اتفاق‌های فوق خارج شوند.

صفایی همچنین گفت: محصول سیب‌زمینی نیز در برهه‌ای دچار تغییرات شد، اما دوباره به وضعیت عادی خود بازگشت.

وی در ادامه افزود: در گوجه‌فرنگی نیز هنوز مشکلی به‌وجود نیامده و پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول روال طبیعی خود را در پیش گیرد.


اصلاح فاصله قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده در تنظیم بازار شب عید


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره قیمت پایین محصولات کشاورزی از کشاورزان و بالا بودن این قیمت در هنگام خرید مردم خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده مسئله‌ای است که مبتلابه تولید کشاورزی در کل دنیا است و کشورهای مختلف تا جایی که امکان دارد، این فاصله قیمتی را کاهش می‌دهند و حتی گاهی موفقیت‌های فوق را ثبت می‌کنند.

صفایی ادامه داد: روش‌های اصلاح فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده در دنیا متفاوت است و برای تنظیم میوه بازار شب عید، یکی از پیامدها اصلاح این فاصله بود که باعث شد قیمت مصرف‌کننده افزایش یابد و بیش از آن قیمت تولیدکننده افزایش یابد.

وی تصریح کرد: به گزارشی که در حال انتشار مستندات آن از سوی بانک مرکزی هستیم، می‌خواهیم در سال 1394 اثرگذاری اصلاح قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده را منعکس کنیم.

صفایی در پایان یادآور شد: در راستای متعادل شدن قیمت‌ها، مراکز عرضه مستقیم میوه در 350 نقطه شهری که عرضه محصولات را تولیدکنندگان بر عهده دارند و مالک آنها تعاونی‌های تولید است، پایه‌گذاری کردیم و علاوه بر آن فروشگاه‌های روستایی نیز در بیش از سه‌هزار و 200 نقطه در حال سازماندهی است.

منبع:ایانا
کد خبر de5e97c90c0a4ad09ebdb90ac17e506b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =