کشاورزی> دولت برای بهبود اوضاع تولید و کسب درآمد به صادرات رو آورده است و سعی می کند، تولیدکننده و صادرکنندگان را به این مهم سوق دهد. از همین روز مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني اعلام کرد برای سال 95 برنامه ریزی صادرات 68.7 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده که از این میان 5 میلیارد دلارش سهم محصولات کشاورزی است.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران درباره صادرات 5 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی اعلام کرد: در سال 94، صادرات محصولات کشاورزی از مرز 5 میلیارد دلار گذشته بود. اما مساله ای که در این میان وجود دارد این است که مواد غذایی هم در صادرات این بخش دیده شده است یا خیر. چرا که از نظر ساختار وزارت صنعت، وجوهی از قسمت غذا در بخش صنعت قرار می گیرد. به این ترتیب محصولات کشاورزی مجزا و مواد غذایی هم جدا در نظر گرفته می شود.

به گفته زرگران، در سال 94، کل صادرات محصولات کشاورزی به همراه مواد غذایی 5.6 میلیارد دلار بوده است. اما در این میان، 2 میلیارد و 490 میلیون دلارش مربوط به موادغذایی بوده است. او ادامه داد: به این ترتیب حدود سه میلیارد دلاری که باغی می ماند، تنها مربوط به زیربخش های کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، شیلات و دام می شود.

او تاکید می کند: در نتیجه به طور کلی صادرات زنجیره کشاورزی در سال گذشته، 5 میلیارد دلار را رد کرده است، اما اگر منظور مسئولان درباره صادرات 5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال 95، تنها محصولات کشاورزی به غیر از صنایع غذایی است، رساندن 3 میلیارد تا 5 میلیاردی اقدام دشواری است. از طرفی هم با توجه به شرایط مصرف داخلی کشور که در بیشتر حوزه های کشاورزی وارد کننده هستیم، اگر محصولی هم در شرایط عالی در کشور تولید داشته باشد، به مصرف داخل می رسد تا به صادرات.

براساس صحبت های رییس کمیسیون کشاورزی به طور کلی صادرات مواد خام کشاورزی با توجه به مسایل بحران آب به نفع کشور نیست. او همچنین گفت: اتاق تهران این مساله را با کمیسیون کشاورزی مجلس هم درمیان گذاشته است.

منبع:اتاق تهران


کد خبر dff03cfcd22f469aa0584dad9519d819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =