مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: براساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد از سوی این بانک هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات در زمینه مکانیزاسیون در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد که در کمتر از چهار ماه معادل یک هزار و 898 میلیارد ریال آن به متقاضیان پرداخت شد.

محمد طالبی اظهار داشت: مطابق برنامه پیش بینی شده تسهیلات مربوطه با هدف ارتقا ضریب مکانیزاسیون در ابعاد کیفی و کمی عملیات و خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی پرداخت می شود که از اول مرداد ماه سال 93 تا پایان دهم آبان ماه جاری در قالب تسهیلات به متقاضیان اعطا شده است.

وی با بیان آنکه نرخ تسهیلات اعطایی در استانهای مختلف 17 درصد در نظر گرفته شده، گفت: تسهیلات مربوطه با معرفی سازمانهای جهادکشاورزی به افراد ذیربط پرداخت می شود.

به گفته طالبی، دوره بازپرداخت این تسهیلات به طور متوسط پنج سال پیش بینی شده و با توجه به نوع ماشین آلات خریداری شده از سوی افراد، دوره زمانی بازگشت تسهیلات متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل بانک کشاورزی اضافه کرد: طی دوره مورد بررسی بالغ بر 6 هزار و 297 سند قرارداد تنظیم و در این مدت برای خرید سه هزار و 113 دستگاه تراکتور، 130 دستگاه کمباین و 354 فقره ادوات کشاورزی اعطای تسهیلات پیش بینی شده است.

طالبی با بیان آنکه عمده ماشین آلات از محل تولیدات داخلی و مواردی هم از نوع خارجی آن خریداری شده است، اظهار امیدواری کرد: اجرای این برنامه از سوی بانک کشاورزی ظرف دو ماهه آغازین سال 1394 به اتمام برسد.

گفتنی است، براساس برنامه پنجم توسعه 200 هزار دستگاه مکانیزه تا پایان این برنامه باید جایگزین ادوات کشاورزی فرسوده کشور شود. آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می دهد در حال حاضر فقط 50 درصد ماشین آلات کشاورزی در طول دوره عمر مفید هستند و نیمی دیگر فرسوده هستند که با تعمیرات مداوم نگهداری می شوند.

با افزایش نرخ ارز قیمت این تجهیزات به چند برابر رسیده و از سوی دیگر هم ماشین آلات کشاورزی در اولویت های 8 تا 10 کالاهای وارداتی برای تخصیص ارز قرار گرفته که این مسائل توان مالی کشاورزان را برای نوسازی تجهیزات فرسوده پایین آورده است.

منبع:ایرنا
کد خبر e02d8b6b6d6346fb96432540a506dcfd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =