کشاورزی> رییس جمهوری لایحه حفاظت از خاک را که در واپسین روز فروردین ماه سال جاری به تصویب هیات وزیران رسیده است، برای طی تشریفات قانونی، تقدیم مجلس کرد.

این لایحه که به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی در جلسه مورخ 30/1/1394 هیات وزیران به تصویب رسیده بود، دیروز عصر از سوی رئیس جمهوری برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بنابراین گزارش، بر اساس این لایحه، حفاظت در دو بخش اصلی فرسایش و آلودگی خاک تدوین شده است و برای نخستین بار راهبردها، سیاست ها و خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، معیارها و شاخص های آلودگی و تخریب خاک و اصول فنی بهره برداری پایدار حسب کاربری های مختلف منابع خاک کشور تدوین و اجرا می شود.

محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک

یکی از ویژگی های این لایحه این است که طی جلسات مشترکی با بانک مرکزی  مقرر شد با همکاری بانک مرکزی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نحوه محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک و هزینه ها و خسارات ناشی از آلودگی و تخریب خاک در اکوسیستم های مختلف درحساب های ملی را تهیه شود. ضمن آن که بر اساس لایحه خاک مقرر شد نقشه های خاک و طبقه بندی اراضی، نقشه­ های پهنه ­بندی خاک در راستای شناسایی منابع آلاینده خاک تهیه و کنترل کیفیت مطالعات خاک شناسی صورت گیرد.

تدوین حدود مجاز کاربرد کود و سم در خاک

از آنجا که استفاده ناصحیح از کود و سم آنها را به عنوان مهم ترین منابع آلاینده و تخریب خاک محسوب کرده که امنیت غذایی را نیز به خطر می اندازند لذا پیش بینی موادی قانونی جهت مدیریت بهینه کود و سم با رعایت معیارهای محیط زیستی و حدود مجاز کاربرد آنها از جمله مفاد مد نظر لایحه خاک بوده است.


برخورد قانونی با تخریب کنندگان خاک

در این لایحه آلودگی و تخریب و مصادیق آن و آلوده کننده و تخریب کننده خاک و نحوه برخورد قانونی با آنها تعیین و موضوع آموزش حفاظت خاک و فرهنگ سازی در این خصوص و نقش سازمان های متولی در این لایحه لحاظ شده است

تعیین وظایف دستگاه ها در حفاظت از منابع خاک

در لایحه خاک وظایف سازمان ها و نهادها مشخص شده است تا آنجا که بر اساس این لایحه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است با همکاری بانک مرکزی  ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، نحوه محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک و هزینه ها و خسارات ناشی از آلودگی و تخریب خاک در اکوسیستم های مختلف درحساب های ملی را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند مطابق مقررات مالی دولت و در مبادله موافقت نامه ها اعتبارات لازم جهت پیشگیری یا جبران خسارت ناشی از آلودگی و یا تخریب خاک را پیش بینی کنند.

بر اساس لایحه خاک، بهره برداران واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و شهرک ها و نواحی صنعتی فعالیت می کنند مکلف به رعایت مفاد این قانون هستند، اظهار داشت: مدیران سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی موظفند در مواردی که آلودگی یا تخریب خاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آنها اعلام می شود، آلودگی مربوط را در چارچوب مفاد این قانون برطرف نموده و گزارش اقدامات خود را ارسال کنند.

همچنین با تصویب این لایحه شرکت های خدمات شهرک ها و نواحی صنعتی موضوع ماده (5) قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک های صنعتی – مصوب 1387- همکاری لازم در اجرای مفاد این قانون به عمل آورند.

پخش رایگان برنامه های تلویزیونی با موضوع مقابله با آلودگی و تخریب خاک

اگرچه با راه اندازی مجله کشاورزی در قالب شبکه بازار فصلی از همکاری میان بخش کشاورزی و صدا و سیما آغاز شده است، اما سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های دولتی بر اساس این لایحه مکلفند برنامه های تولید شده در زمینه آموزش از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست درخصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب های گوناگون رسانه ای از جمله برنامه های تلویزیونی، به صورت رایگان منتشر و پخش کند.

منبع:ایانا

افسانه زعیم زاده
کد خبر e67dff4b9cd7492188301abdf017e69d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =