کشاورزی> در ابتدای فصل برداشت زعفران با تشدید فعالیت دلالان افزایش کاذب قیمت اتفاق افتاد که در روزهای اخیر با کند شدن شتاب صادرات، این حباب قیمت شکسته شده است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت زعفران همچنان معقول نیست، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که قیمت منطقی این محصول نباید از چهار تا پنج میلیون تومان بیشتر باشد.

علی حسینی معتقد است: قیمت بالای زعفران باعث می‌شود که قدرت رقابت در بازارهای جهانی از تجار گرفته شود و مشتریان خود را از دست بدهیم.

وی در توضیح دلایل کاهش شتاب صادرات در روزهای اخیر، افزود: رکود اقتصادی کشورهای اروپایی، آغاز تعطیلات سال نو برخی کشورهای شرقی ازجمله چین و نوسانات قیمت ارز از دلایل کاهش شتاب صادرات در روزهای اخیر است.

عضو شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر صادرات به چه میزان در حال انجام است، تأکید کرد: نمی‌توان عدد مشخصی را برای صادرات اعلام کرد؛ زیرا در حال حاضر صادرات شرایط معمولی را طی نمی‌کند و اعلام هر عددی باعث ایجاد مغایرت در آمار اعلامی با مراجع ذی‌ربط خواهد شد.

حسینی با اشاره به ذخیره و خرید محصول در ابتدای فصل از سوی دلالان، ادامه داد: برخی دلالان در ابتدای فصل با اقدام به خرید و ذخیره محصول در خانه‌های خود می‌کنند تا پس از جوسازی در بازار زعفران را با دو تا سه برابر بالاتر به بازار عرضه کنند که این امر به‌شدت به زیان بازار صادراتی این محصول است.

وی به تجار توصیه کرد که از عجله در فروش محصول و عرضه بیش از تقاضا در بازار خودداری کنند تا التهاب بازار کاهش پیدا کند و زعفران به قیمت واقعی برسد.

عضو شورای ملی زعفران در پایان کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش تولید در واحد سطح را از دیگر عوامل مؤثر در موفقیت و پایداری در بازارهای صادراتی عنوان کرد.

منبع:ایانا
کد خبر e91c159363e9409281f5666ab4c2572a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =