معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به برنامه های این وزارتخانه برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد وگفت: در قالب این برنامه ها باید ضریب خوداتکایی انرژی به حدود 80 درصد ارتقاء یابد.

عباس کشاورز ظهر جمعه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان لرستان با اشاره به اینکه تراز تجاری ما در بخش کشاورزی از سال 68 تا سال 84 به سختی به دو میلیارد دلار رسید و بعضی سالها زیر یک میلیارد بوده و این یعنی کشور ما در این حوزه خیلی وابسته نبوده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر تراز تجاری ما به 8 میلیارد دلار رسیده و این نشان دهنده این است که چقدر فضا را از نظر تجاری از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه تراز تجاری در حوزه کشاورزی از نظر حجم صادارت نسبت به حجم واردات زیاد شده است، تصریح کرد: البته آثار تحریم در این که کالا ها را گران تر می خریم اجتناب ناپذیر است.

اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در قالب بودجه سال آینده

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی را بر مبنای دو اصل تهیه کرده ایم، افزود: این سیاست ها را به شورای اقتصاد بردیم و آنجا تصویب شد و مورد تایید رئیس جمهور نیز قرار گرفت و موجبات عملی شدن آن از بودجه سال آینده مهیا می شود.

کشاورز با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که تراز تجاری منفی هشت میلیارد دلار را در چهار سال آینده به کمتر از منفی دو میلیارد دلار برسانیم، تصریح کرد: همچنین باید ضریب خوداتکایی انرژی به حدود 80 درصد ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم واردات کالاها را بهینه کنیم، افزود: البته در مورد برخی کالاها مثل برنج، شکر، روغن و ذرت امکان خودکفایی نداریم به خصوص در مورد برنج که نه به مصلحت و نه امکان پذیر است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هشت محصول برای افزایش تولید داخلی با سیاست افزایش عملکرد در دستور کار است چون امکان توسعه آن وجود ندارد، اظهار داشت: همچنین حمایت از محصولاتی که ظرفیت صادراتی دارند مثل حوزه های باغبانی، سبزی و صیفی جات، شیلات و بخش هایی از تولیدات دامی در دستور کار است.

کشاورز با بیان اینکه طرح های این برنامه ها در وزارت خانه نهایی شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح ها چند برنامه کلان ملی نیز تهیه شده است.

تدوین برنامه جامع مکانیزاسیون کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه افق طرح های اقتصاد مقاومتی همان افق چشم انداز است و برنامه های آن به صورت میان یا بلند مدت بوده و مقطعی نیست، افزود: در این راستا یک برنامه جامع مکانیزاسیون کشاورزی برای اولین بار تهیه شده و چهارچوب اصلی ان تدوین شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همچنین برنامه های جامع بذر، نهال و کشاورزی حفاظتی نیز تهیه شده است، گفت: همچنین چهار سند پشتیبان برای این برنامه ها تدارک دیده شده است.

کشاورز با بیان اینکه طرح های جاری نیز از پاییز امسال شروع می شوند، تصریح کرد: از پاییز سالجاری کشت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، چغندر قند و ... که در قالب اقتصاد مقاومتی باید شروع شود آغاز می شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز حوزه کشاورزی کشور چالش سرمایه، تکنولوژی و مهارت را دارد، افزود: در حوزه تکنولوژی همکاری هایی را با مراکز و شرکت های صاحب نام بین المللی آغاز کرده ایم.

اجرای طرح بین المللی برای افزایش تولیدات کشاورزی دیم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرکت های فرانسوی و استرالیایی در مناطق مختلف با ما همکاری می کنند، اظهار داشت: همچنین وزیر جهاد کشاورزی صحبت هایی را با مرکز بین المللی ایکاردا برای اجرای یک طرح خاص همکاری بین المللی در راستای افزایش تولید محصولات دیم تنها برای استان های لرستان و کرمانشاه داشته اند که در پاییز این طرح آغازمی شود.

کشاورز با بیان اینکه هدف این طرح ایجاد نهادهای علمی و انتقال تکنولوژی است، تصریح کرد: بدنه اصلی این طرح کشاورزان و کارشناسان هستند و در کنار آن به مسئله ایجاد ساختارهای تولید بذر می پردازند.

وی با تاکید بر اینکه میزان بذر در گندم باید به 55 درصد و در جو به 45 درصد برسد، افزود: ما تولید کنندگان بذر را حمایت می کنیم و اجازه می دهیم حتی تا مرحله صادارت نیز سرمایه گذاری کنند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اگر بذر به مرحله صادرات برسد ما برنده شده ایم، اظهار داشت: همکاری با مرکز تحقیقات گندم آبی و ذرت نیز در دستور کار است و با چهار کشور دیگر نیز همکاری هایی خواهیم داشت.

هیچ مشکلی برای تدارک کود نداریم

کشاورز با بیان اینکه دانش ما برای حل همه مشکلات کشاورزی کافی نیست، تصریح کرد: فرصت برای تجربه نیز دیگر فراهم نیست و باید نسخه های منطقی را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه چهار برنامه جدی در سالجاری در حوزه کشاورزی داریم که همکاران باید حتما آنها را پیگری کنند، افزود: استمرار مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز یکی از برنامه های جدی در سالجاری است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همچنین بهبود تغذیه گیاهان از دیگر برنامه های جدی در سالجاری است، گفت: بعد از 14 سال موسسه خاک و آب دستورالعمل های جدید تغذیه ای را آماده کرده و در سه یا چهار ماه آینده نیز دستورالعمل های تغذیه بخش باغبانی نیز تهیه می شود.

کشاورز با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تدارک کود نیست و اگر کمبودی وجود داشت اعلام کنید تا برطرف شود، تصریح کرد: فرمول کودی تا 40 درصد در افزایش عملکرد همه محصولات موثر است.

اختصاص 800 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه در کنار این رویکرد دولت در تولید محصولات سالم نیز خیلی جدی است، افزود: ما مجاز نیستیم محصولات غیر استاندارد را وارد بازار کنیم و باید باقیمانده سموم، فلزات سنگین و مواد غذایی در محصولات کشاورزی را جدی بگیریم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تغذیه خوب توام با کنترل ارتقاء کیفیت محصولات مد نظر ما است، اظهار داشت: مکانیزاسیون کشاورزی از سال گذشته آغاز شد و تا مرداد ماه سالجاری نیز سقف اعتباری سال گذشته را پر نکردیم و برای سالجاری هم تا کنون 800 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اعلام شده است.

کشاورز با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای هیچ وسیله و مصرف کننده ای در بخش مکانیزاسیون وجود ندارد، تصریح کرد: کود در اختیار کشاورزان برای همه تولیدات بگذارید و در مکانیزاسیون نیز سه اصل مارک معتبر، خدمات پس از فروش و تقاضا را رعایت کنید.

واردات تراکتور به کشور صفر شد

وی با تاکید بر اینکه از آمدن مارک های ناشناس در حوزه مکانیزاسیون باید مراقبت کرد، افزود: با رعایت این سه شرط دیگر هیچ محدودیتی از نظر اعتبار ریالی و ارزی وجود ندارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات تراکتور را صفر کرده ایم چراکه کارخانه تراکتور سازی به طور کامل دارد کار می کند، یادآور شد: غیر از برنامه های جاری و مشخص شده چیز دیگری در دستور کار نداریم و مدیران باید از انجام کارهای مقطعی و موردی به طور جدی پرهیز کنند.

منبع:مهر
کد خبر e955196169094248a6d0ea2bba19a563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =