معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی راهکارهای مختلفی از جمله تغییر فصل کشت، سیستم آبیاری و معرفی ارقام جدید بذر با عمر رشد کوتاه را در دستور کار دارد و ترجیح می‌دهیم غیر از شمال کشور، کشاورزان محصولات آب‌بر مانند برنج را نکارند.

عباس کشاورز درپاسخ به سؤال آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی با توجه به اینکه برخی کشاورزان معتقدند نرخ‌های خرید تضمینی اعلام شده تورم همخوانی ندارد، گفت: در این زمینه هیچ‌گونه اطلاعی ندارم، چون وظیفه ما نیست.

تدوین بسته جامع برای کاهش مصرف آب در کشاورزی

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد چه سیاستی را برای کشت محصولات کشاورزی آب،‌ برق و افزایش تولید محصولات کشاورزی با هدف صادرات در دستور کار دارد، گفت: بسته سیاستی بزرگی را برای بهبود مدیریت مصرف آب محصولات کشاورزی آماده کرده‌ایم که تا حدی اجرای آن شروع شده است.

تغییر فصل کاشت برخی محصولات برای کاهش مصرف آب


وی در مورد جزئیات این بسته گفت: بخشی از برنامه‌های ما این است که فصل کاشت برخی محصولات را تغییر دهیم، به عنوان مثال چغندر را به جای آنکه در فصل بهار بکاریم، در پائیز این محصول کاشت شود که مصرف آب را 40 تا 50 درصد کاهش می‌دهد و در سال جاری در 7 استان این برنامه را آغاز کردیم.

معاون زراعت وزیر کشاورزی به برنامه دیگر این وزارتخانه در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: بنا داریم تا ارقام ذرت، گندم و چند محصول دیگر را به گونه‌ای کشت کنیم که مدت رشد آنها کمتر باشد، این طرح از سال جاری آغاز شده و در سال آینده گسترش خواهد یافت.

کشت صیفی و سبزیجات به روش گلخانه‌ای

به گفته این مسئول در وزارت جهاد تلاش می شود در برنامه ای بلند مدت محصولات سبزی و صیفی در محیط گلخانه‌ای کشت شود.

همچنین معرفی ارقام زودرس و مقاوم به خشکی از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت جهاد و کشاورزی با همکاری کشورهایی مانند فرانسه، استرالیا و آلمان و هند در دستور کار قرار داده، تا ارقامی مانند گندم، پنبه و چغندر را که طول رشد کمتری دارد، برای مصرف معرفی کند.

ترجیح می‌دهیم به غیر از شمال کشور برنج کشت نشود

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه دیگر ما این است که کشاورزان غیر از شمال کشور را قانع کنیم، تا به کشت برنج روی نیاورند و ترجیح می‌دهیم، محصولات دیگری را معرفی کنیم، چرا که برنج محصولی بسیار آب بر است.

کشاورز گسترش سامانه آبیاری میکرو را از دیگر مواردی عنوان کرد که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی در قانون پیش بینی شده و سال آینده هم اضافه خواهد شد، تا امکان تامین تجهیزات لازم در این راستا برای کشاورزان فراهم شود.

گفته می‌شود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به شرایط بحرانی آب کشور باید راهکارهایی برای کاهش مصرف و بازدهی بیشتر فراهم شود، چرا که اکنون به ازای هر مترمکعب مصرف آب 150 گرم ماده خشک و محصول به دست می‌آید، در حالی که این رقم در کشوری مانند هند یا ترکیه سه برابر این میزان است.

منبع:فارس
کد خبر ea7dc8aee36b4eef9195ab2c5cae0cac

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =