با رونق تولید و گشایش در بازار صادراتی، میزان صادرات محصولات غیرنفتی کشور تا پایان سال از مرز 50 میلیارد دلار عبور می‌کند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و رییس اتاق مشترک ایران و چین درباره وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: اقتصاد کشور در سال‌های 89 تا 91 دارای رکود تورمی با رشد منفی حدود پنج بود که از نبود مدیریت کاردان در اقتصاد کشور و ورود بیش از حد دولت در اقتصاد، نشأت گرفته بود.

اسدا... عسگراولادی افزود: در شش‌ماهه نخست سال 93 نیز هنوز رشد ما منفی بود، اما نرخ رکود تورمی از منفی پنج به منفی دو کاهش یافت و به همت کارآفرینان کشور به مرز 25 تا 26 درصد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیز هنوز به‌طور کامل از رکود تورمی خارج نشده‌ایم و شلاق تورمی برای حقوق‌بگیران و کشاورزان پابرجاست، اما در تولید و صادرات رونق ایجاد شده است.

عسگراولادی ادامه داد: در شش‌ماهه نخست سال 24 میلیارد دلار و در مهرماه سال جاری 4.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته رشد مناسبی داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس گشایش‌هایی که در بازار صادراتی ایجاد شده است، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات غیرنفتی کشور از 50 میلیارد دلار عبور کند.

عسگراولادی یادآور شد: در کشور 20 هزار بنگاه صادراتی داریم که نقش بالایی در ایجاد اشتغال کشور و احقاق صادرات 50 میلیارد دلاری غیرنفتی دارند.

برای خودکفایی در تولید، روی پشت بام خانه‌ها گندم بکاریم!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد: در استان‌های مرکزی کشور مانند جنوب خراسان، سیستان و بلوچستان و یزد با مشکلات شدید کم‌آبی روبه‌رو هستیم که برای حل مشکلات آنها حتی اگر شده با انتقال آب از خلیج فارس یا دریای خزر باید چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه برای تأمین نیاز مصرفی کشور در کالاهای اساسی نباید واردات داشته باشیم، اظهار داشت: در کالاهای استراتژیک مانند گندم نباید دست خود را به سمت کشورهای دیگر دراز کنیم و به هر نحوی که شده یاید نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.



"پنگ‌کویگن"، مردی چینی که در ارتفاع 20 متری از سطح زمین در حال کشاورزی است


عسگراولادی با اشاره به اینکه برای دستیابی به نتایج بهتر باید با بخش خصوصی بیشتر مشورت شود، گفت: اهمیت خودکفایی گندم به اندازه‌ای است که حتی اگر شده، باید در پشت بام خانه‌هایمان نیز گندم بکاریم، تا در تولید غذا خودکفا شویم.

منبع:ایانا
کد خبر 16a112d601434b9fb97e394fc9537436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =