رئیس باشگاه غذا و خوراک‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران از راه اندازی دپارتمان عسل در کشور خبر داد و گفت: یونسکو با برنامه‌های عملی و پژوهشی به کمک زنبورهای عسل ایران می‌آید تا تلفات را کمتر کند.

یک ماه پیش بود که اتحادیه زنبورداران ایران از تلفات ۴۰ درصدی زنبورهای عسل در زمستان گذرانی سال گذشته به دلیل ناشناخته خبر داد و از مسئولان درخواست کمک فوری برای نجات جمعیت باقی مانده کرد. یک روز پس از آن  کامیار احمدی، رئیس گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی نه تنها عامل تلفات زنبورها را شناسایی کرده بلکه توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از ادامه تلفات به زنبورستان‌ها داشته است.

اما تلفات زنبورهای عسل ادامه داشت و بر اساس آخرین اعلام اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران، آمار مرگ زنبورهای عسل در برخی از استان‌ها به بیش از 52 درصد جمعیت افزایش داشته است.

به نظر می‌رسد حالا زمان آن رسیده که برای جلوگیری از مرگ این حشره پر اهمیت در حفظ امنیت غذایی کشور، از جوامع و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرد.

شاید کارآمدترین این سازمان‌ها در شرایط کنونی یونسکو باشد. سازمان ملل متحد در اکثر کشورهای دنیا نماینده‌ای تحت عنوان کمیسیون ملی یونسکو دارد. در ایران نیز کمیسیون ملی یونسکو فعالانه اهدافی مانند ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات را دنبال می‌کند.

محمد بابارضا، رئیس باشگاه غذا و خوراک‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران، درباره اقدامات این سازمان و کمکی که می‌تواند برای نجات زنبورهای ایران کند، گفت: کمیسیون ملی یونسکو ایران حوزه‌هایی شامل صنایع غذایی، حوزه سلامت و تندرستی، صنایع فرهنگی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، نهادهای مالی و اعتباری و پشتیبانی و بخش خدمات را تحت پوشش فعالیت‌ها و ارزیابی‌های مستمر خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه یونسکو همواره از مسیرهای مختلف و با هدف انتقال تجارب ماندگار افراد، کسب‌وکارها و جوامع را در دستور کار خود قرار می‌دهد، افزود: در همین راستا یکی از اقدامات یونسکو در ایران ارزیابی کسب‌وکارهایی است که از اعتبار و قدمت ویژه‌ای برخوردارند.

به گفته بابارضا؛ باشگاه غذا و خوراک شناسی این نهاد نیز در خصوص غذاهای بومی و اصیل هر کشور و محصولات کشاورزی خاص و ظرفیت‌های ملی فعالیت می کند که در ایران با تمرکز بر چای، زعفران، زرشک، برنج، گندم و عسل و توسعه صنایع وابسته تشکیل شده است.

رئیس باشگاه غذا و خوراک‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران از راه اندازی دپارتمان عسل در کشور در همین راستا خبر داد و اظهار کرد: گروه عسل در این باشگاه مسئولیت دارد تا بر ظرفیت‌های تولید این محصول و باز کردن باب اطلاع رسانی و تعامل بین المللی در خصوص عسل ایران فعالیت کند.

وی تصریح کرد: مباحث علمی و آموزشی و ارتقای صادرات و شناساندن شدن عسل ایرانی و محصولات زنبور عسل ایران به دنیا از دیگر رسالت‌های این مجموعه است.

بابارضا درباره اقدامات این کمیسیون برای کاهش تلفات زنبور عسل در ایران، گفت: این نهاده جهانی می‌تواند پلی برای انتقال اطلاعات جدید و به روز، پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده دراین حوزه به ایران برای توقف یا کاهش مرگ زنبورهای عسل باشد.

وی ادامه داد: تسهیل در انتقال دستاوردهای به روز عملی در بیمارها می‌تواند موثر بر بهبود شرایط پیش آمده باشد.

بابازاده معتقد است؛ نهاده‌ بین‌المللی یونسکو همچنین با جایگاه جهانی جایگاه مناسبی برای بلندتر شدن صدای زنبورداران و شنیده شدن آن توسط مسئولان باشد.

وی طرح مطالبات زنبوردارن و جلب توجه بیشتر مسئولان به مشکل جدی مرگ زنبورهای عسل را از برنامه‌های قطعی باشگاه غذا و خوراک‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو ایران عنوان کرد.

منبع:ایلنا
کد خبر e9ca6f98fe684cefa137787803aeab1d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =