مواد غذایی> مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که صادرات قزل آلا به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های ماهیان سردآبی، با اشاره به علل گرانی قیمت‌ ماهی در بازار اظهار کرد: با افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت مرغ در هفته اخیر، قیمت ماهی بلافاصله بالا رفت و بار‌ها گفته‌ایم که بازار مرغ بر ماهی اثر گذار است.

برف و باران اخیر قیمت ماهی را افزایش داد

او  افزود: طی روز‌های اخیر به دنبال بارش برف و باران در مناطق لرستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد امکان دسترسی به مزارع واقع در مناطق صعب العبور وجود ندارد که این ۲ عامل در کنار هم افزایش قیمت را رقم زد.

نبی زاده قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا را ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر دولت در تامین نهاده‌های تولید به پرورش دهندگان کمک کند، قیمت تمام شده تولید به ۳۰ هزار تومان کاهش می‌یابد، در غیر این صورت افزایش قیمت قطعی است.
مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی ادامه داد: با احتساب قیمت تمام شده تولید، ۲۰ درصد سود خرده فروشی و ۱۰ درصد هزینه حمل نرخ منطقی هر کیلو قزل آلا برای مصرف‌کننده ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است که با حمایت دولت قیمت تعدیل می‌شود، در غیر این صورت با افزایش قیمت ماهی شاهد حذف این محصول پروتئینی از سفره خانوار خواهیم بود که با این وجود صنعت دچار آسیب جدی خواهد شد.

به گفته او، با افزایش قیمت ماهی و حذف از سفره خانوار نگرانی‌هایی در خصوص تامین پروتئین سفید داریم چرا که بخشی از پروتئین سفید خانوار را ماهی و بخشی دیگر را مرغ تامین می‌کند.

نبی زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا بیان کرد: علی رغم کاهش نرخ دلار، صادرات قزل آلا ادامه دارد و یکی از دلایلی که باعث شد تا مزارع قزل آلا به کار خود ادامه دهند، موضوع صادرات است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات قزل آلا نداریم، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قزل آلا تا پایان سال به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن برسد.

او در پایان در واکنش به این موضوع که ماهی جز اولویت دولت نیست، تصریح کرد: اگر دولت حمایت‌های لازم را از بخش آبزیان نداشته باشد، بسیاری از مزارع آبزیان به دلیل افزایش قیمت خوراک و هزینه‌های دامپزشکی امکان ادامه فعالیت ندارند. در غیر این صورت آینده روشنی را متصور نیستیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر eb6dcc5d6dcf4370b5edcbb92943d2f8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =