تاکنون چهار کشتارگاه صنعتی طیور وارد زنجیره تولید شده‌اند و با دریافت کد بهداشتی IR به فدراسیون بهداشتی دام روسیه معرفی شدند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: برای افزایش قابلیت‌های صادراتی گوشت سفید، قرمز و فرآورده‌های لبنی برنامه‌های جدیدی در سازمان آغاز شده است؛ به‌گونه‌ای که 18 شرکت دارای کد EC تحت بررسی قرار گرفتند تا طرح زنجیره تولید از ابتدا تا انتها در آنها نظارت شود.

مهدی خلج افزود: تاکنون چهار کشتارگاه صنعتی طیور در گروه الف تقسیم‌بندی‌های سازمان دامپزشکی قرار گرفتند که دارای ظرفیت سالانه‌ای بیش از 60 هزار تن تولید گوشت مرغ هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه کد IR که مربوط به وضعیت بهداشتی و سایر خصوصیات سلامت محصولات است، به آنها تعلق گیرد؛ بررسی‌هایی انجام شده که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

خلج ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، حداقل 200 هزار تن از گوشت مرغ تولیدشده در سراسر کشور قابلیت صادراتی داشته و به محض تکمیل پرونده آنها، قابلیت ارائه به فدراسیون روسیه را دارند.

وی تصریح کرد: بررسی کشتارگاه‌ها در زنجیره تولید بسیار مهم است، به‌گونه‌ای که علاوه بر مجوزهای بهداشتی، وضعیت صادرات نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد، زیرا سازمان دامپزشکی کشور به صادرات پایدار و بهداشتی فکر می‌کند.

پایش تولید مرغ از ابتدا تا کشتارگاه

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: کد IR به آن دسته از فرآورده‌هایی تعلق می‌گیرد که از لحاظ نقشه فنی کشتارگاه، استقرار تجهیزات، دارا بودن کد بهداشتی HACCP واجد شرایط بوده و زنجیره تولید مشخصی داشته باشند.

خلج تأکید کرد: طرح زنجیره تولید که در وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست، از نقطه آغازین تولید، یعنی مرغ اجداد و مادر، جوجه‌کشی، مزارع پرورش نیمچه گوشتی، کارخانه خوراک دام، کشتارگاه‌ها و حتی سیستم حمل و نقل را تحت پایش قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: تاکنون چهار کشتارگاه موفق به دریافت کد IR شدند و اسامی آنها به فدراسیون بهداشتی دام روسیه معرفی شده است که امید می‌رود به‌زودی کارشناسان روسی برای بازدید از آنها و دور جدیدی از مذاکرات به ایران عزیمت کنند.

خلج در ادامه گفت: کد بهداشتی برای آبزیان معتبر اتحادیه اروپا بوده و با اقدام اخیر، گوشت مرغ نیز دارای کد بهداشتی مخصوص جمهوری اسلامی ایران (IR) خواهد شد و در قدم‌های بعدی، تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌های لبنی مدنظر است.

وی همچنین افزود: برای محصول تخم‌مرغ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و سیستم زنجیره تولید از مزارع پرورش مرغ آغاز می‌شود که امید می‌رود هرچه سریع‌تر این طرح را اجرایی کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پایان به بهانه روز کیفیت خاطرنشان کرد: تولید محصولات بهداشتی و سالم که کیفیت بالایی نیز داشته باشند علاوه بر آنکه سلامت جامعه را حفظ می‌کنند، راه خود را برای ورود به بازارهای صادراتی باز کرده و بدین‌ترتیب هیچ‌گاه محصول تولیدشده بر روی دست بهره‌برداران نخواهد ماند.

منبع:ایانا
کد خبر ed8383d5c69c4debbf54dfb3ea160e95

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =