۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
مواد غذایی> مرغداران به دلیل پایین بودن قیمت مرغ با کمبود نقدینگی مواجه‌ هستند و بسیاری از آن‌ها به دلیل این مشکل در حال خروج از چرخه تولید هستند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی معقتد است: اگر مرغدار نتواند مرغ خودرا کمتر از 7500 تومان به فروشد در واقعی سودی از تولید خود نبرده است. ولی اکنون شرایط به گونه ‌ایست که مرغ 1500 تومان از این سقف ارزان‌تر بفروش می‌رسد.

 «مرغ داران از چرخه تولید خارج می‌شوند.» این جمله‌ایست که چندی پیش عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی بیان کرده است. این فعال بازار  بیان کرده بود که مرغداران به دلیل پایین بودن قیمت مرغ با کمبود نقدینگی مواجه‌ هستند و بسیاری از آن‌ها به دلیل این مشکل در حال خروج از چرخه تولید هستند.

اکنون مرغداران با هزاران مشکل، نهاده‌های خود را با قیمت آزاد تهیه می‌کنند اما زمان فروش مرغ که می‌رسد باید التماس کنند تا مقداری از تولید خود را به فروش برسانند. در واقع در شرایط فعلی مرغداران به حال خود رها شده‌اند و دولت حتی اعتباری برای کمک به این صنعت در نظر نگرفته است.

البته رصد شرایط چند ماه گذشته مرغ و صنعت مرغداری در ایران، این نتیجه را در بر خواهد داشت که ورشکستگی مرغداران و خارج شدن آن‌ها از چرخه تولید هم نمی‌تواند چندان دور از ذهن باشد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

به دنبال سیاست‌های دولت برای جلوگیری از ِ و رسیدن به خودکفایی که به موجب آن برای ایجاد مراکز پروروش‌ وام و تسهیلات ارایه شد. و تعداد مراکز پرورش مرغ گوشتی به شکل محسوسی افزایش یافت. و تولید مرغ در کشور به قدری افزایش یافت که برای مرغ تولید شده مشتری کافی وجود نداشت. و در واقع بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شد.

ادامه این روند باعث شد مرغ به کیلویی شش هزار تومان برسد. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی قیمت متعادل مرغ را 7200 تومان اعلام کرده بود. از نظر وزیر جهادکشاورزی قیمت مرغ در کیلویی هفت هزار و 200 تومان مبلغی است که تولیدکنندگان اگر مرغ را به این قمیت بفروشند، ضرر نمی‌کنند. البته مرغداران با این قیمت نیز موافق نیستند. رئیس انجمن رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این زمینه گفته است که مبلغ متعادل برای تولیدکنندگان بین 7500 تا هشت هزار تومان است.

با این همه قیمت مرغ از قیمت مورد نظر وزیر جهادکشاورزی نیز فاصله چشم‌گیری دارد. مواجهه بازار با مازاد مرغ برای به هم ریختن بازار مرغ کافی نبود که آنفولانزای مرغی نیز به جان مرغ‌ افتاد تا مشکلاتی را بیش از پیش‌ برای مرغداران ایجاد کند.

آنفولانزای مرغی که توقف صادرات مرغ ایران به عراق و افغانستان را به دنبال داشت باعث شد که قیمت مرغ به حدود چهار هزار تومان برسد که به زعم بسیاری از تولیدکنندگان این وضعیت مساوی بود با زیان دهی صرف برای مرغداران.

اکنون نیز گرچه مرغ ایرانی از آنفولانزا پاک شده و دوباره صادرات به عراق از سر گرفته شده است ولی هنوز مرغ با قیمت حدود شش هزار تومان بفروش می‌رسد.

دراین راستا، محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو اظهار کرد: در اوایل ماه اندکی قیمت مرغ افزایش پیدا کرده بود ولی اکنون دوباره به قیمت کیلویی شش هزار تومان رسیده است.

او درباره گرانی اول ماه مرغ توضیح داد: معمولا اول ماه به این دلیل که مردم حقوق دریافت کرده و قدرت خریدشان بالا می‌رود قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند ولی دوباره وقتی ماه به میانه می‌رسد قیمت مرغ به حالت اول بر می‌گردد.

وی همچنین گفت: اگر مرغدار نتواند مرغ خودرا کمتر از 7500 تومان بفروشد در واقعی سودی از تولید خود نبرده است ولی اکنون شرایط به گونه ‌ایست که مرغ 1500 تومان از این سقف ارزان‌تر بفروش می‌رسد.

یوسفی بیان کرد: اکنون در صادرات نیز با مشکل مواجه شده‌ایم. گرچه صاردات به عراق از سر گرفته شده است ولی هنوز به میزانی که پیش‌تر صادر می‌کردیم، نرسید‌ه‌ایم.

همچنین صادرات به افغانستان هم متوقف شده است. به نظر می‌رسد که ترکیه مرغ را با قیمت ارزان‌تر به افغانستان صادر می‌کند و افغانستان تمایل دارد از آنجا خرید بکند. باید موافقت افغانستان را جلب کنیم تا بتوانیم دوباره به این کشور مرغ صادر کنیم.

از نظر بسیاری از کارشناسان و مسوولان امر، ادامه این وضعیت منجر به آن خواهد شد که مرغداران ورشکسته شده وبازار مرغ ایران باز با مشکل کمبود مرغ مواجه شود.

منبع:اقتصاد نیوز
کد خبر ee63fe7037ae480bbe408e5622e3a28e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =