کشاورزی> رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ضمن انتقاد از دخالت دولت در سهمیه بندی و توزیع ماشین آلات، گفت: این کار بستر عرضه ماشین آلات را در بازار سیاه بوجود آورده است.

 حمیدرضا نامی، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی در نشستی مشترک با نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه میان گرانفروشی و تورم تفاوت وجود دارد، گفت: گرانفروشی یعنی اینکه من قبلاً به ۱۰ درصد سود در فروش ماشین آلات راضی بودم اما الان بخواهم آن را با ۳۰ درصد سود عرضه کنم. وقتی که مؤلفه‌های تولید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته، چه راهکاری وجود دارد که تولیدکنندگان ماشین آلات بتوانند با حداقل سود ادامه دهند؟

وی با بیان اینکه ماشین آلات کشاورزی شامل سه دسته تراکتور، کمباین و سایر ماشین آلات هستند، افزود: در دو دسته اول که توسط تراکتورسازی ایران و کمباین سازی اراک تولید می‌شوند، تقریباً با انحصار تولید مواجه هستیم ضمن اینکه آستانه سود شرکت‌های ما به شدت کاهش یافته و اثر این موضوع زمانی مشخص خواهد شد که انحراف سرمایه اتفاق بیفتد و تولیدکنندگان به تولید قطعات خودرو یا کالای دیگر روی آورند که بسیار امر نگران کننده‌ای است.

نامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی مسئولان به ما اتهام احتکار و گران فروشی وارد کرده اند، گفت: ما خودمان مواد اولیه تولید را گران می خریم. همچنین کل سهم ماشین آلات در هزینه تولید گندم ۵ درصد است که نسبت به هزینه‌های دیگر از جمله کود و سم رقم خیلی زیادی نیست.

وی ضمن انتقاد از دخالت دولت در این زمینه، افزود: ما با کشاورزان به تعادل رسیده بودیم و دخالت دولت و تعیین سهیمه بندی از سوی دولتمردان منجر به ایجاد نابسامانی‌های گسترده در این حوزه شده است.

نامی از انحراف ماشین آلات در مسیر توزیع خبر داد و گفت: این امر منجر به ایجاد فاصله‌های قیمتی چندین برابر شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خود در این انحراف نقش دارد؟، گفت: ترکیبی از دلال بخش خصوصی و کارگزار دولتی این کار را انجام می‌دهند. بدون این کار غیر ممکن است که ماشین آلات سر از بازار سیاه در آورند و مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد بستر این انحراف را ایجاد کرده است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در هیچ کجای شرح وظایف مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی قید نشده که این مرکز متولی قیمت گذاری است، گفت: اگر دولت دست از دخالت در این حوزه بردارد قیمت ماشین آلات متعادل می‌شود حتی نرخ تراکتور به دلیل رقابتی که وجود دارد کاهش خواهد یافت.

نامی ادامه داد: دخالت دولت در این زمینه و سهمیه بندی و سایر اقداماتی که انجام می‌دهد برای ما حدود ۱۰ درصد هزینه دارد که در صورت حذف دخالت دولت، این ۱۰ درصد نیز از بین می‌رود.

کشاورزان خواستار انتشار فهرست لیست درخواست کنندگان ماشین آلات کشاورزان شدند

در ادامه محمد بازرگان، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: ما به عنوان نماینده کشاورزان در این نشست اعلام می‌کنیم که مخالف توزیع ماشین آلات با مکانیزم کنونی در کشور هستیم.

وی ضمن انتقاد از عملکرد مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه، افزود: این مرکز به جای توسعه مکانیزاسیون، متأسفانه به مرکز توزیع مکانیزاسیون تبدیل شده و به شرح وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند.

بازرگان از مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خواست که فهرست درخواست کنندگان ماشین آلات کشاورزی را منتشر کند چه کسانی که آن را دریافت کرده اند و چه کسانی که هنوز در صف هستند.

وی تصریح کرد: انتشار این لیست به شفاف سازی وضعیت موجود و اینکه کدام یک از کسانی که ماشین آلات دریافت کرده اند، کشاورز واقعی بوده اند، کمک می‌کند.

منبع:مهر
کد خبر eede638244bb43daa8a035c813dfbc49

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =