غذا و تغذیه> گریپ‌فروت، میوه‌ای است که جزو مرکبات به شمار می‌رود و حاوی انواع ویتامین و املاح است.

تقریبا یک گریپ‌فروت متوسط، یک و نیم گرم فیبر و 40 تا 50 کالری انرژی دارد و اگر می‌خواهید در فصل سرما از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید بهتر است این میوه را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

 دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی  با بیان اینکه گریپ‌فروت از منابع خوب ویتامین C به شمار می‌رود، گفت: «به دلیل وجود این ویتامین، این میوه دارای بهترین آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.»

وی افزود:‌«گریپ‌فروت همچنین حاوی ویتامین A (که جز آنتی‌اکسیدان‌هاست) و کارتنوئید (پیش‌سازهای ویتامین A) است و انواع ویتامین‌ B1، B2، B3، B5، و B6 و اسیدفولیک و همچنین املاح روی، کلسیم، منیزیم، منگنز، مس و پتاسیم در آن یافت می‌شود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین توضیح داد که وجود آنتی‌اکسیدان‌های متعدد در این میوه از جمله لیکوپن (رگه‌های قرمز یا صورتی‌رنگ موجود در گریپ‌فروت) و فلانویید در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است. لیکوپن در پیشگیری از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پروستات و فلانویید جلوگیری از بروز سرطان ریه و روده بزرگ کمک شایانی می‌کند.

فرح‌بخش همچنین یادآور شد گریپ‌فروت دارای مقدار زیادی پکتین است و به علت اینکه باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب و پایین آمدن تری‌گلیسرید می‌شود، در کاهش تصلب شرایین کمک‌کننده است و از بروز بیمارهای قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در نهایت با هشدار اینکه با وجود تمامی خواص در این میوه مصرف آن ممکن است باعث تداخلات دارویی در برخی بیماران شود، گفت: «گریپ‌فروت حاوی ترکیبی به نام فورانوکومارین است که این ماده باعث می‌شود تجزیه و تخریب برخی از داروها در بدن تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا با خوردن این میوه، اثر این ماده در بدن حدود 72 ساعت یا 3 روز باقی می‌ماند بنابراین باید در طول درمان از مصرف این میوه با داروهایی که تداخل دارد، اجتناب شود.»

منبع:شفاآنلاین
کد خبر ef7f3dcdb13f447e983c8fa37aaa6a9e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =