مریم یعقوبی- شرایط زندگی در شهرهای بزرگ عادت های مردم را تغییر می دهد. یکی از عادت هایی که تحت تأثیر عوامل مختلف مانند ساعت کار، قیمت ها و حتی ترافیک دستخوش تغییر می شود، عادت های غذایی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نگاهی به روند رو به رشد تعداد رستوران ها، فست فودها و سایر واحدهای فروش غذا و مواد خوراکی مانند بستنی فروشی ها و انواع آبمیوه فروشی ها و.... بخوبی نشان می دهد که « خوردن» به یکی از تفریحات عمومی و نسبتا ارزان ایرانی ها تبدیل شده است؛ ارزان بودن این تفریح به معنای پایین بودن قیمت غذاهای فست فودی یا سایر خوردنی ها نیست. بلکه در مقایسه با تفریحاتی مانند خرید لباس، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت، غذاخوردن در رستوران ها نسبتا کم هزینه تر است.

همین اقبال بیشتر به خوردن غذا بیرون از خانه، صنوف قدیمی تر را در این حوزه دچار تحولاتی کرده است؛ یکی از این صنوف، کله پزی ها هستند.

 600 واحد صنفی کله پزی در تهران طی شبانه روز گردش مالی حدود 480 ملیون تومان دارند که دستکم 156میلیون تومان از این گردش برایشان سود است.

یکی دو سالی می شود که اگر ساعت های پایانی شب هم از کنار یک مغازه کله پزی عبور کنید به احتمال زیاد مشتریانی را می بینید که مشغول خوردن کله پاچه هستند آن هم به عنوان شام! گرچه این اتفاق تقریبا تمام طول روز هم تکرار می شود تا جایی که به گفته «رضا رواسیان»، رئیس اتحادیه طباخان چند وقتی می شود که کله پزها تقریبا 7 در 24 شده اند.

رئیس اتحادیه طباخان در توضیح اینکه چرا طی سال های اخیر مردم ترجیح می دهند ظهر یا حتی شب کله پاچه بخورند ، می گوید: « عادتهای غذایی مردم تغییر کرده است. الان مردم به غذا خوردن در رستوران ها و فست فودها و... به چشم تفریح نگاه می کنند برای همین هم دلشان می خواهد این تفریح تنوع داشته باشد. از اینکه مدام ساندویچ و پیتزا و... بخورند خسته می شوند. به همین خاطر هم سراغ خوردنی های دیگر می روند که یکی از آن ها کله پاچه است».

رواسیان می گوید:« قبل از انقلاب در سراسر تهران 100 مغازه کبابی بیشتر نبود. تعداد رستوران های چلوکبابی به 30 نمی رسید. کمتر کسی اسم جوجه کباب را شنیده بود ولی الان در هر کوچه فرعی هم ساندویچ فروشی های زنجیره ای می بینیم. این مسئله روی فروش کله پزی ها تأثیر منفی گذاشته است».

رئیس اتحادیه طباخان با اشاره به تغییر عادت غذایی مردم می گوید:« همکاران من ناگزیر شده اند ساعت کاریشان را با عادت غذایی مردم تغییر دهند. ما هم می خواهیم در ساعت هایی که مردم برای تفریح به خیابان ها می آیند فعال باشیم تا بلکه سهمی از هزینه هایی که مردم برای خورد و خوراک می پردازند، داشته باشیم. به همین خاطر برخلاف گذشته که کله پزی ها فقط صبح های زود فعال بودن الان تقریبا تمام طول روز آماده پذیرایی از مشتری ها هستند».

رواسیان از «کاهش شدید مشتریان صبح های کله پزی ها» گلایه می کند و می گوید: « قبل از انقلاب در تهران با 700 هزار نفر جمعیت همین مقدار کله پاچه می فروختیم که الان در تهران 9 میلیون نفری می فروشیم!»

از رئیس اتحادیه طباخان در مورد تعداد کله پاچه ای که روزانه فروخته می شود، پرسیدیم و گفت:« در حال حاضر هر روز بین 10 تا 12 هزار دست کله پاچه در تهران و حومه توزیع و مصرف می شود».

به گفته رواسیان« قیمت هر دست کله پاچه بین 36 تا 40 هزار تومان متغیر است. کله پزی ها هر دست کله پاچه را بین 20 تا 27 هزار تومان می خرند».
کد خبر f07a966b7c234a43ad2959bfba377574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =