مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: میزان تلفات در مرغداری‌های ایران 10.5 درصد گزارش شده در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و استاندارد جهانی این آمار دو تا سه درصد است.

سید مهدی بانان‌خجسته اظهار کرد: مرغداری، صنعت حساسی نسبت به پرورش دام است چون تلفات مرغداری در قیاس با دامداری بیشتر است.

وی افزود: بهبود و اصلاح سطح زیرساختی و تسهیلاتی، افزایش کیفیت تولید را درپی دارد.

بانان‌خجسته با اشاره به یکی از مهم‌ترین بخش های زیرساختی در صنعت مرغداری تشریح کرد: استانداردسازی وسایل نقلیه در حمل و نقل جوجه، مرغ زنده و تخم مرغ از مهم‌ترین بخش های زیرساختی در صنعت مرغداری است.

مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: ساختار سنتی و قدیمی از عوامل اصلی در کاهش راندمان تولید است که با اعمال تغییرات، تلفات در مرغداری ها کاهش می‌یابد چون تهویه، تصفیه هوا و ضدعفونی به شکل استاندارد تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به مزایای کنترل بیماری و افزایش تولید افزود: کنترل بیماری ها نیز در کاهش تلفات و افزایش تولید نقشی تاثیرگذار دارد، در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان دامپزشکی و مرغداری ها برقرار است و اکثر مرغداری ها مسئول فنی دارند و دامپزشک بر بهداشت، بیماری ها و تغذیه نظارت دارد ولی باز هم کار برای انجام زیاد است.

بانان‌خجسته افزود: در مورد کنترل بیماری های شایع می توانیم با اجرای برنامه ریشه‌کنی آنها را مهار کنیم.

مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: واکسیناسیون، نابودسازی و از بین بردن محصولات مرتبطی که در اشاعه بیماری ها نقش دارند در برطرف شدن بیماری های شایع نقشی بنیادین دارند.

وی گفت: ضایعات خوراک یا دانِ مرغ زیاد است، رطوبت زیاد در دانخوری ها، کپک‌زدگی دان و آلودگی به قارچ را در پی دارد.

بانان‌خجسته کاهش ضایعات را در کاهش هزینه های تاثیرگذار دانست و ادامه داد: با استانداردسازی جایگاه و محل نگهداری و کاهش ضایعات، هزینه تولید نیز کاهش می یابد.

مدیر گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: افزایش کیفیت تجهیزاتی از قبیل دانخوری ها، آب خوری ها و قفس های نگهداری در واحدهای تخم‌گذار در کاهش ضایعات در مراکز تولید تاثیرگذار هستند.

به گفته وی آموزش مداوم به دست اندرکاران صنعت طیور، افزایش مهارت و همچنین افزایش درک عمومی از شغل با فراگیری دوره های آموزشی تحقق می یابد چرا که بهبود مدیریت و دانش کافی، تولید را بهبود می بخشد.

منبع:ایسنا
کد خبر f14abe6cab3841908f033092d21128f2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =