۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
غذا و تغذیه> همه‌گیری ویروس کرونا به مرحله‌ای رسیده که ممکن است هر یک از ما به این ویروس مبتلا شویم از این رو بهتر است به بایدها و نبایدهای این دوره مسلط باشیم.

یکی از مواردی که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشیم، دوران نقاهت کرونا و الزاماتی است که باید تا مدتی رعایت کنیم.

خودانزوایی در یک اتاق با نور و تهویه مناسب

در یک اتاق با نور مناسب و شرایط تهویه مناسب فرد مبتلا به کرونا را قرنطینه کنیم. درست است فرد در دوران نقاهت به سر می‌برد اما همچنان می‌تواند ناقل بیماری باشد و باید در یک اتاق که پنجره آن باز است استراحت کند. استراحت تنگی نفس را تسکین می‌دهد. این خودانزوایی از خانواده شما محافظت می‌کند.

یک نفر از خانواده مراقب بیمار باشد

توجه داشته باشیم همه افراد خانواده نباید در رسیدگی به فرد بیمار دخیل شوند. یکی از افراد خانواده که توان بیشتری دارد و یا مدت زمان بیشتری را می‌تواند به رسیدگی اختصاص دهد انتخاب کنیم. برای داخل شدن به اتاق ماسک و دستکش داشته باشد و جز در موارد ضروری به اتاق مراجعه نکند تا امکان ابتلای خود را کاهش دهد.

اگر نکات ایمنی را رعایت کنیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که خانواده ما نیز ایمن هستند. توجه داشته باشید هرآنچه که از اتاق خارج می‌کنید را با رعایت نکات بهداشتی تمیز کنید و ظرف‌ها را بیش از حالت عادی با آب گرم و مایع بشویید.

مایعات گرم کافی بخورید

خوردن مایعات در دوران نقاهت اهمیت زیادی دارد. مایعات گرم کافی مصرف کنید. در فواصل زمانی منظم حتما مایعات بخورید.

ترکیب شیر و میوه خام نخورید

به طور کلی بهتر است مواد خام مصرف نکنید، حتی میوه‌ها را نیز پخته مصرف کنید. میوه خام و شیر را مخلوط نکنید که ترکیب آن به طور ویژه برای دوره نقاهت بیماری مفید نیست.

تغذیه مناسب و مقوی

سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید. فردی که قرار است مراقب بیمار باشد به تنهایی مسئول او نیست، بلکه او فردی است که می‌تواند با بیمار ارتباط محدود داشته باشد. همه خانواده سعی کنند در این شرایط مشارکت داشته باشند؛ از غذا درست کردن تا برنامه‌ریزی برای سبد غذایی مقوی و کامل.

استفاده از ویتامین‌ها و آبمیوه‌های طبیعی

حتما مواد غذایی حاوی ویتامین و آبمیوه طبیعی مصرف کنید. در این شرایط ویتامین و املاح به ما کمک می‌کند دوره نقاهت را با سرعت بیشتری پشت سر بگذاریم.

استفاده از غذاهای فیبردار، سبزیجات و حبوبات پخته

حتما در تغذیه فرد مبتلا به کرونا سبزیجات و حبوبات پخته و غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های فیبردار قرار دهید. این مواد غذایی به فرد کمک می‌کند تا زودتر از بیماری رهایی کامل پیدا کند.

توجه به مقدار و نوع پروتئین مورد نیاز

به اندازه کافی پروتئین دریافت کنید. نه آنقدر که زیاد باشد و زیادتر از حد نیاز بدن باشد و نه آنقدر کم که بدن بتواند خود را ترمیم کند.

پرهیز از غذاهای دیرهضم و سرخ شده

غذاهای مفید بخورید. غذاهای سرخ شده و فست فودها برای شما سنگین هستند و علاوه بر ارزش کم غذایی، ممکن است باعث تحریک ریه شود. غذاهای ساده خانگی را انتخاب کنید.

رعایت فواصل تغذیه برای هضم غذا

فواصل تغذیه را به درستی رعایت کنید و در هم و به هم ریخته نخورید. این برنامه‌ به شما کمک می‌کند بیش از حد سنگین نشوید و در زمان مناسب وعده غذایی خود را بخورید.

توجه داشته باشید این نکات به شما کمک خواهد کرد این دوره را امن‌تر و ساده‌تر بگذرانید.

منبع:ایرنا
کد خبر f5ccfe15788546eea30fe582d85d9a1a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =