کشاورزی> رییس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی کشور با بیان اینکه افزایش قیمت خوراک ماهی هر دو هفته شده است، افزود: چطور‌ می‌‍توان انتظار بازار بدون نوسان برای خوراک دام داشت در حالی که هنوز تکلیف تخصیص یا عدم تخصیص ارز ترجیحی به آن مشخص نشده است.

آرش نبی زاده بازار خوراک ماهی را آشفته توصیف کرد و گفت: بلاتکلیفی کم سابقه‌ای در بازار نهاده‌های خوراک دامی است و این موضوع بهانه به دست سودجویان داده است تا بازار را به هر سوی که می‌خواهند ببرند. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی بلاتکلیفی در بازار نهاده های خوراک دام تصمیم نامشخص در حوزه نوع ارز تخصیصی در آینده به این نهاده ها است. 

به گفته وی؛ مجلس بارها از تصمیم حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده های خوراک دام خبر داده، اما هیچگاه تصمیم قطعی از سوی مجلس یا دولت در این باره اعلام نشده است. 

نبی زاده تصریح کرد: دلیل دیگر گرانی نهاده های خوراک در بخش شیلات عدم تخصیص تمامی سهم بخش به آن است که تامین خوراک با قیمت مناسب را برای پرورش دهندگان ماهی دشوار کرده است. 

وی با اشاره به آخرین جلسه اتحادیه با وزیر پیشین جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در این جلسه توافق شد که نمایندگان سازمان شیلات نیز حضور داشتند قرار شد از این پس تمام سهم نهاده های خوراک دام به بخش تخصیص یابد، اما این موضوع تا امروز اجرایی نشده است. 

نبی زاده معتقد است؛ با توجه به مشکلات عنوان شده، نابسامانی در بازار خوراک ماهی قابل پیش بینی بوده است.

وی گفت: این مشکلات علاوه بر این زمینه ساز گران فروش شده، موجبات کاهش کیفیت خوراک را نیز فراهم کرده است. 

نبی زاده توضیح داد: در پی گرانی نهاده های خوراک دام شاهد کاهش کیفیت خوراک ها با تغییر فرمولاسیون و جایگزینی مواد اولیه کیفی با غیر کیفی هستیم. 

وی به طور مثال استفاده از اوره در ترکیب خوراک برای بالا نشان دادن پروتئین را عنوان کرد و افزود: متخلفان سودجو برای بالا نشان دادن پروتئین خوراک به جای پودر کنجاله سویا از اوره استفاده می‌کنند که در ماهی قابل جذب نبوده و می‌تواند مضر باشد.

وی افزود: متاسفانه با تمامی این تخلفات و کاهش کیفی خوراک سودجویان هر دو هفته یکبار قیمت‌ها افزایش می دهند و بازار نهاده‌های خوراک ماهی در مسیر صعودی بدون توقف قرار گرفته است. 

نبی زاده با تاکید بر اینکه بسیاری از پرورش دهندگان از مسیر تولید خارج شده یا نصف ظرفیت مشغول به کار هستند، افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی قزل آلا به طور متوسط برای پرورش دهنده ۵۰ تا ۵۸ هزار تومان بسته به منطقه واحد پرورش تمام می‌شود. 

وی ادامه داد: قیمت عمده در بازار با توجه به هزینه تمام شده تولید، ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان متغیر است.

منبع:ایلنا
کد خبر f9457b294a4648e695ec5660dab21202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =