مواد غذایی> دبیر انجمن برنج با بیان اینکه فروشندگان و بنکداران مقصر گرانی ناگهانی این محصول در تهران هستند، گفت: سازمان حمایت باید این مساله را کنترل می‌کرد که این کار را انجام نداد.

جمیل علیزاده شایق  در واکنش به افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار، اظهارداشت: تولیدکننده در این میان نقشی ندارد، چراکه درحال حاضر ذخیره‌ای برای او نمانده یا اگر مانده برای خودمصرفی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان تولید خود را به کارخانه‌ها داده‌اند و کارخانجات نیز به تدریج آن را وارد بازار کرده‌اند، گفت: کارخانه‌ها سعی می‌کنند شب عید انبارهای خود را تقریبا خالی و خود را برای فصل بعد آماده کنند.

شایق اضافه کرد: عده‌ای کارخانه‌دار هم که در کار تجارت برنج هستند، با تجار قراردادهای خود را بسته و محصولاتشان را فروخته‌اند، ضمن اینکه دلالان هم در فاصله فصل پاییز تا اوایل زمستان دست به چنین اقداماتی می‌زنند و شرایط بازار را بر هم می‌ریزند، بنابراین بنکداران و فروشندگان در این میان نقش دارند.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه همواره در ایام محرم، ماه مبارک رمضان و عیدن وروز با افزایش جزئی قیمت برنج در بازار این محصول مواجه هستیم، ادامه داد: معمولا با شروع سال جدید و نزدیک شدن به فصل برداشت برنج (مردادماه) قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند اما هیچ کدام از موارد فوق شوک شدید قیمتی نیست.

شایق افزود: متاسفانه در ایام عید امسال قیمت برنج ایرانی در فروشگاه‌ها ناگهان گران شد و این افزایش با نرخ‌های موجود در مراکز تولید همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج‌هایی که در تهران به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده است، گفت: در شمال بین ۸ تا ۹ هزار تومان نوسان دارد و قیمت گران‌ترین نوع برنج در شمال کشور از ۹ هزار تومان بیشتر نیست.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه با احتساب هزینه حمل و نقل از شمال تا تهران، قیمت برنج مرغوب نهایتا در مقصد ۱۰ هزار تومان خواهد بود،  اضافه کرد: بازهم یک تفاوت در این میان وجود دارد؛ برنجی که از شمال خریداری می‌شود حداکثر بیشتر از ۴ درصد خرده برنج ندارد در حالی‌ که همان محصول و برند وقتی از تهران خریداری شود، درصد خرده آن بالا است، بنابراین ارزش و قیمت کمتری هم دارد.

شایق افزود: علاوه بر این، در برخی از این برنج‌ها هم ناخالصی دیده می‌شود و برنج‌های ارزانی با نوع مرغوب آن مخلوط شده است که البته این شامل تمام برنج‌هایی که در تهران عرضه می‌شود نیست.

وی تاکید کرد: تنها راه مهار افزایش قیمت برنج ایرانی در تهران این بود که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کنندگان بر ماجرا نظارت می‌کرد که این کار را انجام نداد، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده ما امسال از نحوه نظارت این سازمان بسیار راضی هستیم!

منبع:مهر
کد خبر f9cf43efe6c044e4a1ce9a007b4cea5c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =