۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
غذا و تغذیه> روزه‌داران و به خصوص بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند باید در فاصله افطار تا سحر مایعات کافی نوشیده و از قطع ناگهانی و مصرف خودسرانه دارو‌ خودداری کنند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندانی که به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها(diseases) دارو مصرف می‌کنند نکاتی را به شهروندان گوشتزد کرد.

بدیهی است در کل مصرف خودسرانه و یا قطع ناگهانی اغلب دارو‌ها سبب اختلالاتی در روند صحیح درمان می‌شود؛ در صورت ابتلا به بیماری دیابت به‌شدت از تغییر خودسرانه میزان دارو‌های مصرفی و رژیم غذایی خودداری کرده و در صورت مصرف انسولین، مشاوره با پزشک مربوطه و کنترل مستمر قندخون را به طور جدی پیگیری کنید.

از آنجایی‌که دارو‌های آنتی بیوتیک جهت تنظیم دوز بایستی در ساعات مشخصی مصرف شوند با پزشک خود به منظور انتخاب دارو‌هایی که با ساعات روزه داری تداخل نکند مشورت کنید. فرم‌های دارویی تعدادی از دارو‌ها به صورت "طولانی اثر" است و این امکان را فراهم می‌کند که به جای مصرف سه یا چهار بار در روز، دوز دارو به یک یا دو بار کاهش پیدا کند و ازاین رو با مشاوره پزشک، می‌توان دارو را در سحر یا افطار مصرف کرد.

شرایطی مانند بارداری، شیردهی، دیابت، فشارخون بالا، سندروم روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی، بیماری‌های کلیوی، ریوی و اعصاب و روان و مصرف دارو‌های ضد صرع، ضد تشنج، ضدافسردگی و قلب و عروق نیاز به کنترل مستمر توسط پزشک دارد. در زمان روزه داری هیچگاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید.

مصرف خودسرانه دارو‌های ضد بارداری در بانوان به منظور روزه داری در ماه رمضان، ممکن است به عواقب خطرناکی مانند اختلالات انعقاد خون و بروز لخته در عروق اندام‌های تحتانی و عروق مغزی منجر شود.

نوشیدن کافی آب و مایعات در دفع دارو‌ها(medicines) و متابولیت‌های ناشی از آن‌ها نقشی مهم دارد و لازم است در فاصله بین افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات به بدن روزه داران به خصوص بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند، برسد.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر fa57adb8cfe74ac7b34d3a4eb85e4ca0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =