مواد غذایی> هرچند بازار روسیه با ظرفیت تقاضای 200 هزار تن در انتظار آبزیان کیفی ایران است، اما چین نیز به‌عنوان یکی از بازارهای پررونق محصولات آبزی ایران به‌شمار می‌رود که برای صادرات 20 هزار تنی انواع محصولات آبزی تفاهم‌نامه صادراتی امضا شده است.


سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان آبزیان با اعلام این خبر گفت: سال گذشته 14 هزار و 500 تن انواع محصولات آبزی به کشورهای چین و ویتنام صادر شد که هفت‌هزار تن آن میگو و به کشور چین بود که به مثابه زیره به کرمان بردن است.

علی‌اکبر خدایی افزود: از آنجا که محصولات آبزی ایران از کیفیت قابل توجهی برخوردارند و محصولات ایرانی به بیش از 44 کشور نظیر اسپانیا، ایتالیا و آلمان صادر می‌شود، چین و روسیه نیز در شمار بازارهای هدف ایرانی قرار دارند که برای افزایش صادرات به این کشورها برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود حجم صادرات میگو به کشور چین برای سال جاری بیش از 10 هزار تن باشد.

20 تن میگو در راه روسیه


سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان آبزیان ادامه داد: سال گذشته یک محموله 9 تنی میگو به کشور روسیه صادر شد و امسال نیز کانتینری با حجم 20 تن به کشور روسیه سفر کرده است که به‌علت کندی طرف روسی و عدم تفاهم بین قیمت تمام‌شده سایر محموله‌های آماده صادرات هنوز بارگیری نشده‌اند.

خدایی تصریح کرد: هرچند روسیه بازار مساعدی برای محصولات آبزی ایران به‌شمار می‌رود، اما با توجه به مسافت و کیفیت محصولات ایرانی باید قیمت صادراتی برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد؛ این در حالی است که هیئت روسی خواستار محموله‌هایی حتی با کیفیت پایین و ارزان‌تر هستند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر میگو به قیمت هر کیلوگرم پنج دلار و ماهی قزل‌آلا به قیمت چهار دلار به هیات تجار روسی پیشنهاد شده است.

مذاکرات هیات داغستانی روسیه برای صادرات قزل‌آلا


سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان آبزیان تأکید کرد: هم‌اکنون هیاتی از سوی داغستان کشور روسیه در حال بازدید از سردخانه‌ها و مراکز فرآوری قزل‌آلای ایرانی هستند تا با انعقاد تفاهم‌نامه، صادرات به این کشور آغاز شود.

خدایی اظهار داشت: تاکنون چندین هیات برای شروع صادرات قزل‌آلا به ایران سفر کرده‌اند، اما درباره قیمت هنوز توافق دوطرفه به‌وجود نیامده است.

وی همچنین گفت: از آنجا که روسیه بازاری با ویژگی‌های خاص برای محصولات آبزی ایران به‌شمار می‌كود، به این کشور به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه در صادرات محصولات آبزی نگاه می‌شود و صادرکنندگان تلاش می‌کنند حداکثر بهره‌برداری را از فرصت ایجادشده داشته باشند.

گفتنی است، پیش از این وزیر جهاد کشاورزی از صادرات گسترده ماهی و میگوی ایران به روسیه خبر داده بود.

منبع:ایانا
کد خبر fb26352708b5496cb8f7125a172b0324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =