در حالی که سود شرکت‌های فرآوری شیر تنها دو تا چهار درصد برآورد شده است، دولت برای افزایش قیمت شیرخام تنها به دامداران توجه کرده است.

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: افزایش قیمت شیر و سایر محصولات فرآوری‌شده زمانی که دولت به‌صورت رسمی افزایش قیمت شیرخام را اعلام کرد، آغاز شد، اما اگر قیمت شیر خام هم افزایش نمی یافت، حداقل ده درصد افزایش هزینه تولید به دلیل اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی، باید از ابتدای سال اعمال می شد که به جهت همکاری با دولت با تاخیر انجام شد.

حسین چمنی افزود: قیمت محصولات لبنی تابعی از قیمت تمام شده و سود شرکت ها تابعی ازعرضه و تقاضا است؛ زمانی که شیرخام از دامدار با قیمتی بالاتر خریداری می‌شود، به‌طور قطع قیمت فرآورده‌های لبنی نیز افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها دامداران دیده می‌شوند و توجهی به مشکلات صنایع لبنی نمی شود.

چمنی ادامه داد: افزایش قیمت شیرخام با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که حامل‌های انرژی هزینه‌های حمل و نقل و دستمزدها را افزایش داده است، همزمان شد و علاوه بر این موارد، تورم نیز مزید بر علت شده است.

تاوان سنگین مصرف‌کنندگان در زمان افزایش قیمت‌ها

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) تصریح کرد: متأسفانه مصرف‌کنندگان همیشه تاوان سنگینی را باید پرداخت کنند؛ کارخانه‌های فرآوری‌کننده، پیش از آن که تولید کننده باشند، جزء مصرف‌کنندگان محسوب می‌شوند، زیرا باید شیرخام را از دامدار با قیمت بالا خریداری کنند و علاوه بر آن، باید بهای حمل و نقل، انرژی، دستمزد نیروی انسانی و بسته بندی را  پرداخت کنند. تمامی این مولفه ها از ابتدای سال خارج از اراده تولید کنندگان و با دستور و تصمیم مستقیم دولت افزایش یافته است. با این وصف چگونه برخی از مسئولین به خود اجازه می دهند که با افزایش قیمت فرآورده ها مخالفت کنند.

چمنی افزود: پرسش من از دوستان این است که وقتی در ستاد تنظیم بازار افزایش هزینه ها را تایید و ابلاغ می کنید، تصور شما از محل تامین این هزینه ها برای تولید کننده چیست؟ مگر تولید کننده ابزاری جز اصلاح قیمت برای جبران هزینه ها در اختیار دارد؟

به گفته وی، اگر مراجع تصمیم‌گیر قیمت‌ها را به حالت قبل برگردانند، صنایع لبنی نیز از افزایش قیمت خودداری خواهند کرد.

چمنی تأکید کرد: تولید تا توزیع، زنجیره‌ای است که وابستگی در تمامی مراحل آن وجود دارد.

وی با مطرح کردن این توصیه که تصمیم‌گیران درباره وضعیت شیر مطالعات بین‌المللی داشته باشند تا ببینند که در دنیا چه اتفاقی در حال وقوع است که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آن ها همیشه رضایت دارند، اضافه کرد: رضایت همه زنجیره در این کشورها به این دلیل است که منافع قانونی و مشروع همه بخش ها در تصمیم گیری ها لحاظ می شود و هیچ بخشی قربانی بخش دیگر نمی شود.

چمنی همچنین گفت: اختصاص یارانه‌ای ناقص که به دامداران در اواخر سال گذشته پرداخت شد، هیچ تأثیری بر تثبیت دایمی قیمت‌ها نداشت، امسال نیز گفته شده برای سه‌ماهه نخست سال، یارانه اختصاص داده شده، اما هنوز به تصویب نرسیده است. متاسفانه وقتی تصمیمات مقطعی اتخاذ و ناقص اجرا می شود کم اثر است.

وی در ادامه افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش شیر نادیده گرفته شده‌اند، در حالی که مهم ترین حلقه در این چرخه اقتصادی هستند و نقش مؤثری در تأمین سلامت مردم دارند.

بخشی از درآمدهای نفتی به شیر اختصاص یابد

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) خاطرنشان کرد: شرکت‌های شیر بورسی در حال حاضر دارای سود زیر دو درصد هستند و بهترین شرکت‌های فرآوری‌کننده نیز سودی کمتر از چهار درصد را دارند که این وضعیت نگران‌کننده است.

چمنی ادامه داد: اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی به شیر و موضوعی که به سلامت مردم ربط پیدا می‌کند، می‌تواند جامعه را از مشکلات بزرگ‌تر دور کند.

وی تصریح کرد: تصمیم صنایع لبنی برای اصلاح قیمت معلول است، در حالی که علت افزایش قیمت‌ها به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و علاوه بر آن افزایش قیمت شیرخام که از سوی دولت اعلام شده برمی‌گردد.

این کارشناس فعال حوزه صنایع لبنی که ید طولایی نیز در امر اطلاع رسانی و تبیین جایگاه خطیر رسانه ها در امر فرهنگ سازی دارد، افزود: در این میان از رسانه ها نیز توقع می رود که در ارایه تحلیل به معلول حمله نکنند؛ بلکه علت ها و ریشه ها را مورد توجه قرار دهند. اگر ناچاریم فاز دوم هدفمندی را با افزایش قیمت خدمات دولتی آغاز کنیم، پس باید بپذیریم که هزینه های تولید هم برای دامداران و هم برای صنایع تبدیلی افزایش می یابد و این یعنی افزایش قیمت. اگر دولت محترم مخالف افزایش قیمت هاست، باید هزینه این مخالفت را خود بپردازد. از صنایع تبدیلی با حاشیه سود بسیار اندک که مورد تایید کارشناسان دولت نیز قرار گرفته، نباید انتظار صبوری بیشتر داشت. اقتصاد این بخش مهم تولیدی، به اندازه کافی تکیده شده است. افزایش قیمت ها هرگز درآمد اضافی برای شرکت ها ایجاد نمی کند و گواه این ادعا کاهش دایمی حاشیه سود شرکت های تولیدی لبنی در ده سال گذشته است که اینک به مرحله بحران رسیده است.

چمنی در پایان یادآور شد: دولتمردان باید فکری اساسی پیرامون موضوع شیر داشته باشند و در این زمینه شرکت‌های فرآوری نیز تمام تلاش خود را برای مساعدت خواهند کرد.
کد خبر نادیده گرفتن منافع قانونی و مشروع تمام زنجیره شیر در ایران، بر خلاف سایر نقاط دنیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =