مشاور صنایع شیر ایران با بیان اینکه جمله وزیر بهداشت باید به "مردم شیر پرچربی که پالم دارد، نخورند" تصحیح شود،گفت: اگر روغن پالم تا این اندازه خطرناک است چگونه یک میلیون تن روغن خوراکی وارد کشور می شود که ۵۰ درصد آن پالم است؟


حسین چمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: سخن آقای وزیر بهداشت که گفته شیر پرچرب نخورید چون روغن پالم دارد باید اینگونه تصحیح شود که مردم شیر پرچربی که روغن پالم دارد، مصرف نکنند.

وی اضافه کرد: مردم چگونه این موضوع را تشخیص دهند؟ تشخیص این امر با اداره نظارت است که این اداره زیر نظر خود وزارت بهداشت قرار دارد.

چمنی ادامه داد: ما از دیروز که این اتفاق افتاده و این اطلاع رسانی غلط در مورد صنعت شیر انجام شده بارها اعلام کردیم که اگر شرکتی متقلبانه از هر نوع چربی گیاهی استفاده کرده نام آن شرکت ها را اعلام کنند چرا که تعداد اندکی از فراورده های لبنی مانند تعداد محدودی  از انواع پنیرهای تولیدی مجوز استفاده از چربی گیاهی را دارند و براساس مجوز استاندارد و اداره نظارت وزارت بهداشت تولید می شوند.

مشاور صنایع شیر ایران ادامه داد: این تولیدی ها موظف هستند این موضوع را بر روی بسته بندی کالا درج نمایند البته پیدا کردن شان سخت است چون تعدادشان محدود است اما اگر در بازار این نوع محصولات را پیدا کنید روی بسته بندی  آنها درشت نوشته شده با استفاده از چربی گیاهی.

چمنی با بیان اینکه این امر که ما کل صنعت شیر را زیر سوال ببریم اقدام درستی نیست ، گفت: این نحوه اطلاع رسانی نادرست است.

وی افزود: این مساله شدیدا بر روی مصرف شیر در کشور تاثیر می گذارد چرا که مردم نگران می شوند.

چمنی اضافه کرد: ما این موضوع را که حساسیت وزارت بهداشت در ارتباط با  مواد غذایی افزایش یابد به فال نیک می گیریم  این نکته مثبتی است چرا که سلامتی مردم با چیزی قابل مقایسه نیست اما نحوه اطلاع رسانی باید بگونه ای باشد که مردم دچار تشویش و نگرانی نشوند .

وی افزود: صنعت شیر صنعتی بزرگ است که ممکن است در آن چند نفر سودجو هم پیدا شود اتفاقا برخورد با این متخلفان از وظایف خود وزارت بهداشت است.

چمنی ادامه داد: ما نباید بگوییم کل شیرهای پر چرب حاوی پالم هستند بخشی از صبحت هایی که امروز مطرح می شود بیشتر جنبه تحلیلی دارند و تحلیل شان هم این است که چون صنایع لبنی محصول پر چرب تولید می کنند این چربی گیاهی را لزوما از نوع گیاهی آن استفاده می کنند این تحلیل غلطی است اگر که مبنای نتیجه گیری آنان قرار گرفته باشد.

سه منبع برای تامین چربی اضافی محصولات پرچرب داریم

وی اظهار داشت: چرا که ما سه منبع برای تامین چربی اضافی محصولات پرچرب داریم اولا که کارخانجات صنایع لبنی طیف وسیعی از محصولات از قبیل بدون چربی، کم چرب، نیم چرب ، پر چرب و خامه ای تولید می کنند که خامه ای بالاترین درصد چربی را دارد .طیف محصولات نیم چرب به پایین چربی اضافی دارند ما این چربی اضافی را می گیریم برای محصول پرچرب بالانس می کنیم.

چمنی افزود: منبع دوم تامین چربی، شیر خشکی است که در کشور در حجم بسیار بالا برای صادرات تولید می شود این شیر خشک، شیر خشک اسکیم یا بدون چربی است. ما در پروسه تبدیل شیر خام به شیر خشک چربی آن را کامل می گیریم و در  محصولات پر چرب از آن استفاده می کنیم.

مشاور صنایع شیر ایران ادامه داد:منبع اصلی تر ما در این زمینه واردات 50 تا 60 هزار تن کره در سال است ، بهترین نوع کره وارد کشور می شود که بخشی از آن در قالب کره خوراکی در اختیار مردم قرار می گیرد و بخشی نیز در تولید محصولات پرچرب مورد استفاده قرار می گیرد.

چمنی افزود: اگر کسی به شکل غیر مجاز ، بدون مجوز یا اطلاع رسانی از چربی گیاهی استفاده کرده باشد متقلب است و باید شناسایی ، معرفی و با او برخورد شود.

سازمان استاندارد اعلام کرده امکانات لازم برای تشخیص این امر را نداریم

وی اضافه کرد: موسسه استاندارد معتقد است که ما فعلا امکانات اندازه گیری چربی و تشخیص آن را (با دقت کافی) در کشور نداریم که بتوانیم قاطعانه در مورد آن اظهار نظر کنیم
ما در نحوه تشخیص مردد هستیم .(یعنی می خواهیم بدانیم این موضوع روغن پالم در شیرپرچرب چگونه تشخیص داده شده است؟)

چمنی تاکید کرد: وزیر بهداشت باید می گفت مردم شیر پرچربی که روغن پالم دارد نخورند نه اینکه اصلا شیر نخورند  در حال حاضر مردم می گویند ایشان گفته همه شیرها دارای این روغن است. بنده فکر نمی کنم نظر وزیر این بوده باشد .به اعتقاد بنده اگر از وزیر سوال شود آیا همه کارخانجات چنین کاری را انجام داده اند؟ حتما ایشان تکذیب می کند.

وی ادامه داد: زمانی که ما شیر کم چرب تولید می کنیم مردم می گویند این محصول آبکی و بی مزه است.

متخلفان را به مردم معرفی کنید

چمنی با بیان اینکه کارخانجات متخلف هنوز معرفی نشده اند، گفت:  ما می گوییم اصلا این کارخانجات را به ما معرفی نکنند این موضوع را به شکل رسانه ای به مردم اعلام کنند به شرط اینکه واقعا تحت شرایط ایده آل تخصصی این کشف اطلاعات صورت گرفته باشد.

وی افزود: با این حال ما می گوییم اگر وزارت بهداشت به این موضوع رسیده که چند کارخانه متخلف وجود دارد این ها را معرفی کند تا خیال مردم راحت شود.

چرا یک میلیون تن روغن خوراکی وارد کشور می شود که 50 درصد آن پالم است؟


چمنی ادامه داد: بنده نه بعنوان کارشناس صنایع شیر بلکه بعنوان یک شهروند می گویم اگر روغن پالم تا این اندازه خطرناک است چگونه یک میلیون تن روغن خوراکی وارد کشور می شود که 50 درصد آن پالم است؟
در حال حاضر این روغنها در انبارهای دولتی و خصوصی کشور موجود است. چرا جلوی واردات آنها گرفته نمی شود؟

وی افزود: اصل مصرف چربی در بخش روغن خوراکی است.این روغنها  که با نظارت دولت وارد می شود جزو کالاهای اساسی است و ارز دولتی به آنها تعلق می گیرد .

چمنی اضافه کرد: مصرف چربی کل صنعت لبنیات 700 هزار تن است که اگر 5 یا 10 درصد از این میزان هم پالم باشد در مقابل یک میلیون تن روغن نباتی و 500 هزار تن پالمی که وارد می شود اصلا عددی نیست.

وی تاکید کرد:  اصلا عددی نیست.

چمنی افزود: اگر قرار است حساسیت ایجاد شود باید روی نکته اصلی تاکید کنیم .در عین حال ما می گوییم ممکن است تقلب صورت گرفته باشد شرکت متقلب توسط اداره نظارت که زیر نظر وزیر بهداشت است باید به مردم معرفی شود.

شیر غذای بدون جایگزین است


وی تصریح کرد: چراکه ما نمی توانیم به مردم بگوییم شیر نخورند شیر غذای بدون جایگزین است و حذف آن تبعاتی چون زمین گیر شدن، بیماری های لثه و دندان و کاهش رشد قد را در جامعه به دنبال دارد .

چمنی با اشاره به اینکه چند سال پیش نیز مساله وجود وایتکس در شیر مطرح شده بود، گفت:  ما سه سال پس  از گذشت اطلاع رسانی نادرست یک کارشناس در مورد وجود وایتکس در شیر که بدون پشتوانه علمی مطرح شده بود هنوز نتوانستیم تبعات این امر را برطرف کنیم.

تبعات اخبار نادرست جمع شدنی نیست

وی افزود: طی این سه سال در کل کشور حتی یک مورد مشکوک ونه محکوم که کسی بیاید و ادعا کند این شیر را بررسی کنید من حدس می زنم درون آن وایتکس باشد پیش نیامده است.هیچ شیری با این اتهام به هیچ مرجع قضایی ، نظارتی یا کارخانه تولیدی تحویل داده نشده است.

چمنی اضافه کرد: اما هنوز همه در مورد آن صحبت می کنند ما این تبعات را چگونه برطرف کنیم؟

مشاور صنایع شیر ایران با بیان اینکه هم اکنون 1070 برند لبنی در کشور وجود دارد، تصریح کرد:  ما مخالف اطلاع رسانی نیستیم اما  مسئولان این کار را کامل انجام دهند. اطلاع رسانی باید درست انجام شود و مردم را دچار تشویش نکنند.
کد خبر وزیر بهداشت جمله خود را اصلاح کند مردم شیر پرچربی که پالم دارد، نخورند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    به نطر اینجانب مشکل صنایع ما یکسو نگری و تا حد امکان به هر قیمتی بالا بردن سود می اشد ایشان فرمودند مردم می گویند شیر آبکی است.اگر شما مقداری از شیر را بصورت طبیعی و فقط پاستوریزه توزیع کنید چه میشود.؟ همچین شیری هم خوشمزه هم غلیظ می باشد. اگر هر افزودنی ااضافه می کنید هم باید روی جلد بنویسید.