۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: اگر در سال جاری بخواهیم قیمت شیر خام و نهاده‌های دامی تثبیت شود باید یارانه غیر نقدی در اختیار دامداران قرار دهیم در غیر این صورت شیر در بازار آزاد کیلویی 1650 تومان می‌شود.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام که از سال گذشته تاکنون به صورت نقدی به دامداران پرداخت می‌شود خود سبب ایجاد نوسان در قیمت نهاده‌های دامی از آذر سال گذشته تاکنون شده است.

به گفته وی روند افزایش قیمت این محصولات از ابتدای تصویب یارانه نقدی دولت برای شیر خام تا اواخر فروردین امسال ادامه داشت و از هفته دوم اردیبهشت تاکنون قیمت نهاده‌های دامی روند کاهشی به خود گرفته است.

سلطانی افزود: قیمت نهاده‌های دامی به گونه‌ای است که با احتساب کرایه حمل در حال حاضر هر کیلوگرم جو بسته به انواع آن 960 تومان، هر کیلوگرم ذرت 1060 تومان، هر کیلوگرم کنجاله سویا هندی و برزیلی به ترتیب 1800 و 1900 تومان و هر کیلوگرم سبوس 750 تومان به دست دامداران می‌رسد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: علیرغم این که دامدار از ابتدای امسال هر کیلوگرم شیر خام تولیدی واحدهای خود را 1110 تومان به کارخانه‌ها تحویل می‌دهد قیمت نهاده‌ها با توجه به روند کاهشی آن از هفته‌های گذشته افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته‌ است.

ضرر 600 میلیارد تومانی دامداران تاکنون

سلطانی گفت: اگر یارانه شیر به دامدار در سال جاری داده نشود قیمت تمام شده این محصول برای دامداران بدون احتساب سود منطقی کیلویی 1505 تومان و با احتساب حداقل سود 10 درصدی کیلویی 1650 تومان است اما با توجه به این‌که از ابتدای امسال تاکنون حدود یک میلیون و 200 هزار تن شیر تولید شده است می‌توان گفت دامداران از ابتدای امسال تاکنون حدود 600 میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

علوفه یارانه‌ای بازار شیر خام را تثبیت می‌کند

وی تاکید کرد: تنها یارانه غیر نقدی در قالب نهاده‌های تولید است که می‌تواند بازار شیر خام نهاده‌های دامی را در کشور تثبیت کند چراکه 70 درصد هزینه تولید شیر خام در واحدهای دامپروری به علوفه اختصاص دارد و اگر دامدار نسبت به تامین علوفه ارزان قیمت و تثبیت آن تا پایان سال اطمینان داشته باشد دیگر نگران آینده بازار محصولش نیست و می‌توان تضمین کرد که قیمت شیر خام در محدوده ثابت باقی می‌ماند و کاهش مصرف این محصول ارزشمند سلامتی مردم را به خطر نمی‌اندازد.
کد خبر مخالفت با یارانه نقدی در بازار شیر و لبنیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =