رئیس سازمان غذا و دارو مصوبه اخیر دولت درباره حد مجاز استفاده از روغن پالم را در تولید روغن های خوراکی در کشور اعلام کرد.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس درباره حد مجاز استفاده از روغن پالم در تولید روغن های خوراکی و استفاده از روغن پارافین در مواد غذایی گفت: پارافین یک محصول نفتی است و جزو روغن‌های خوراکی محسوب نمی‌شود و نباید در مواد غذایی استفاده شود و اگر در جایی چنین اقدامی صورت گیرد قطعاً خلاف است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه در تولید روغن‌های خوراکی استفاده می‌شود،روغن پالم است که چون در مقابل حرارت مقاوم است از آن برای تولید روغن‌های نیمه جامد خوراکی استفاده می‌شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: روغن پالم وارداتی حاوی اسید چرب و ترانس است. در گذشته میزان مجاز این روغن وارداتی در روغنهای خوراکی 50 درصد بود که با مصوبه اخیر شورای عالی سلامت در دولت، حد مجاز استفاده از این روغن در روغن‌های نیمه جامد تولید داخل به 30 درصد کاهش پیدا کرد.

دیناروند افزود: بهبود وضعیت روغن های مصرفی مردم یکی از اولویتهای مهم سازمان غذا و داروست زیرا میزان بالای اسید چرب و ترانس در روغنهای مصرفی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و سکته است.

وی گفت: بر این اساس حد مجاز اسید چرب در روغن های وارداتی به 2 درصد و برای روغن های تولید داخل به 5درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که این میزان در گذشته به 30 درصد و بیشتر نیز می رسید.

وی اضافه کرد: یکی از دیگر از هدفگذاری های وزارت بهداشت کاهش هر چه بیشتر مصرف روغن های اشباع و جامد است که طی سالهای گذشته به حدود نصف کاهش پیدا کرده است اما متأسفانه هنوز در شیرینی پزی ها و رستورانها مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر حد مجاز پالم در روغن‌های خوراکی اعلام شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =