معاون سازمان غذا و دارو گفت: تفاهمنامه ای را با گمرک ایران منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن واحدهای تولیدی خوشنام با ویژگی های خاص از این پس می‌توانند بدون مجوز وزارت بهداشت مواد اولیه را با امضای مدیرعامل ترخیص کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، شاهرخ ظهیری رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی با اشاره به مفاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،بندی از این سیاست ها که بر موضوع امنیت غذایی تاکید دارد را جزو اولویت‌های پیشنهادی خود عنوان کرد.

وی در همین رابطه از تدوین طرح های کارشناسی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران پیرامون پیاده سازی امنیت غذایی خبر داد.

وی بر شفاف سازی در موضوع سیاست کشت در ایران تاکید کرد.

احمد پورفلاح عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این رابطه توجه به بهره وری را در صنعت کشاورزی مورد تاکید قرار داد و گفت: در کمیسیون کسب و کار و کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ضمن بررسی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی،بر موضوع بهره وری تاکید جدی شده است و فعالان اقتصادی معتقدند که با اصلاح بهره وری در بخش های مختلف اقتصادی کشور،کاستی هایی که در اقتصاد دیده می شود قابل جبران است.

ابوالحسن خلیلی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز در همین رابطه بر موضوع تقویت اصلاح الگوی مصرف در کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ مناسبی در رابطه با مصرف محصولات کشاورزی و غذایی در ایران وجود ندارد،گفت:در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار گمرک ایران واردات کالاهای اساسی به کشور در حدود 10 تا 15 میلیارد دلار است که در صورت اصلاح الگوی مصرف می توانیم حجم بالایی از واردات در این بخش را کاهش دهیم.

اصغر تفضلی از کارشناسان کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز معتقد است که باید بهره وری را در صنعت کشاورزی و غذایی تقویت کرد.

به گفته وی،به رغم سرمایه‌گذاری انبوهی که طی سال های گذشته صورت گرفته اما در حوزه کشاورزی ضایعات در بخش آب حدود 40 درصد است.

محمدحسین برخوردار عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز نقصان در بهره‌وری را یکی از مشکلات جدی در حوزه کشاورزی ایران عنوان کرد.وی معتقد است که یکی از راه های بهبود بهره وری در کشور،این است که دولت کارمندان خود را کاهش دهد.

رضا ارجمندی از کارشناسان کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز معتقد است که دستیابی به امنیت غذایی بدون اصلاح الگوی مصرف امکان پذیر نیست.به گفته وی،در ایران نزدیک به دو دهه است که روی اصلاح الگوی مصرف کار شده است اما همچنان در این بخش با نقصان مواجه هستیم.وی به نقص در مصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت:مصرف دارو در ایران،14 برابر پاکستان و 18 برابر هندوستان است در حالی که برای مصرف بهینه دارو در کشور ما دارای مواد قانونی هستیم که عمدتا رعایت نمی شود.

ارجمندی با بیان اینکه دلیل عمده ضایعات در کشور به عدم بازیافت محصولات برمی گردد،یادآور شد که متوسط ضایعات در دنیا برابر با 30 درصد است در حالی که در ایران به 40 درصد می رسد.

تسهیل تولید در دستورکار سازمان غذا

مدیرکل غذا سازمان غذا و دارو نیز در همین رابطه از آمادگی این معاونت برای همکاری و تعامل با بخش خصوصی در رابطه با تدوین پیش نویس امنیت غذایی در کشور خبر داد.

هدایت حسینی در عین حال از آمادگی معاونت غذا و دارو برای تشکیل کمیته مشترک با اتاق تهران در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی خبر داد.

وی با بیان اینکه این معاونت،تسهیل تولید و فراوری غذایی و کشاورزی را در دستورکار جدی قرار داده است،افزود:در همین رابطه تفاهمنامه ای را با گمرک ایران منعقد کرده ایم که بر اساس آن واحدهای تولیدی خوشنام اگر برخی ویژگی ها را داشته باشند می توانند از این پس بدون مجوز وزارت بهداشت مواد اولیه را با امضای مدیرعامل ترخیص کنند.

حسینی در عین حال یادآور شد که معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت،مقررات زدایی را به طور جدی در دستورکار قرار داده و در حال بازنگری برخی مقررات و قوانین است تا در نهایت منطقی شدن واردات در بخش مواد غذایی امکان پذیر شود.

اداره بازرگانی در وزارت کشاورزی

در ادامه این نشست،اعضای انجمن صنایع روغنکشی به تشریح مشکلات این صنعت پرداختند. سبقتی دبیر انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران با اشاره به اینکه بحران در واحدهای تولیدی این صنعت از سال 85 به بعد آغاز شد،افزود که در حال حاضر بیش از 27 واحد تولیدی و کارخانه روغن کشی در ایران یا به طور کامل تعطیل هستند یا با کمترین ظرفیت به فعالیت ادامه می دهند.

و با تاکید بر مزیت کشور در تولید دانه های روغنی،یاداور شد که در حال حاضر ظرفیت تولید داخل در این بخش حدود 4 میلیون و 600 هزار تن است.

اصلانی از دیگر اعضای این انجمن نیز با بیان اینکه در سال گذشته ظرفیت عملیاتی صنایع روغن کشی حدود 6 درصد بوده است خاطرنشان کرد که با توجه ظرفیت های موجود، این رقم می تواند تا پوشش کامل نیاز کشور افزایش یابد.او با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی دام و طیور کشور طی روال سنوات گذشته،اقدام به واردات 1 میلیون تن کنجاله در سال گذشته کرد،گفت:خواسته جدی بخش خصوصی این است که دولت به جای کنجاله،دانه وارد کند تا واحدهای روغن کشی از توان و ظرفیت خود استفاده کنند.

اصلانی با بیان اینکه در سال های 85 و 86 تعرفه واردات کنجاله به یکباره حذف شد،تصریح کرد که در سال 92 بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون دلار دانه روغنی و کنجاله وارد ایران شده است.

ابوالحسن خلیلی نیز در توضیح اینکه چرا دولت از واردات کنجاله خارج نمی شود،با یادآوری اینکه کشت دانه های روغنی از 600 هزار تن در سال 85 به کمتر از 300 هزار تن در حال حاضر رسیده است،گفت:سیاست دولت کماکان همین است که برای کنترل قیمت مرغ و توجه به مصرف کنندگان،باید واردات کنجاله را داشته باشد.به گفته وی،در وزارت جهاد کشاورزی،سیاست های بازرگانی حاکم است.

خلیلی با بیان اینکه کشورهای دنیا از سال های پیش به سمت کشت فراسرزمینی سوق پیدا کرده اند،افزود:ما نیز باید به مانند عربستان،چین،قزاقستان،برزیل و سایر کشورها بخشی از پول واردات محصولات کشاورزی را برای خرید زمین کشاورزی در کشورهای دیگر هزینه کنیم.

وی معتقد است که در حوزه کنجاله و دانه های روغنی،باید موازنه ورود کالا به سمت واردات دانه سوق پیدا کند و نه کنجاله.

در همین رابطه، سبقتی دبیر انجمن صنایع روغن کشی در رابطه با تاثیر واردات کنجاله بر قیمت مرغ گفت:بخش خصوصی معتقد است که برای حمایت از صنایع روغن کشی کشور باید تعرفه واردات کنجاله برقرار شود چرا که بررسی های انجمن نشان می دهد که با افزایش 16 درصدی تعرفه واردات کنجاله،قیمت مرغ در داخل صرفا تا 6/2 درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر حذف مجوز وزارت بهداشت برای واحدهای تولیدی خوشنام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =