معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیران صنایع شیر ایران خواست تادر کنار تمام شرکت های زیرمجموعه خود به ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان در مجموعه صنایع شیر ایران نیز مبادرت ورزند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاحیه جشنواره تحقیق و توسعه صنایع شیر ایران (پگاه)در شیراز گفت: شاخص‌های تحقیق و توسعه در دنیا از تولید علم شروع می‌شود و در نهایت با به‌کارگیری و جذب فناوری و تکنولوژی به پایان می‌رسد که ایران در این زمینه رتبه خوبی در تولید علم دارد، اما متاسفانه جایگاه مناسبی در فرایند به‌کارگیری آن و جذب فناوری ندارد.

علی‌اصغر توفیق افزود: بر اساس تحقیق مقایسه‌ای که در سال 2013 بین 148 کشور جهان انجام شد، ایران در تولید علم نانو رتبه دهم و در تولید علم در رشته‌های مختلف رتبه 25 را دارد، اما در شاخص نهادهای پژوهشی رتبه 43 را دارد.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در کاربرد فناوری 73، در ظرفیت نوآوری 85، در ارتباط صنعت و دانشگاه رتبه 90 و در جذب فناوری در شرکت‌ها رتبه 120 را دارد.

توفیق با اشاره به 10 قلم کالاهای عمده صادراتی کشور ادامه داد: کالاهای عمده صادراتی ایران به ترتیب متانول با 1.1 میلیارد دلار، پروپان مایع با یک میلیارد دلار، قیر نفت با یک میلیارد دلار‌،اوره با یک میلیارد دلار، پلی‌اتیلن با یک میلیارد دلار، بوتان مایع با 0.8 میلیارد دلار، سنگ آهن با 0.8 میلیارد دلار، پسته با 0.8 میلیارد دلار، سیمان با 0.8 میلیارد دلار و فلزات گران‌بها 0.6 میلیارد دلار جزء 10 قلم عمده کالاهای صادراتی در سال گذشته به‌شمار می‌روند که ارزش آن‌ها به حدود 10 میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته وی، با تحلیلی در فهرست 10 قلم یادشده می‌توان این‌گونه استنباط کرد که بخش علم و دانش و تحقیق و توسعه نقش کمرنگی در محصولات صنعتی کشور دارد و عمده اقلام یادشده نیز وابسته به صنایع پتروشیمی هستند.

معاون تحقیق و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2011 کل ثروت دنیا بیش از 708 هزار میلیارد دلار است که در کشورهای با درآمد سرانه بالا 13 درصد آن به درآمدهای فیزیکی و محصولات نهایی، 16 درصد آن به درآمدهای طبیعی و 77 درصد آن به درآمدهای نامشهود که همان علم و دانش و برند است اختصاص دارد؛ این در حالی است که در کشورهای با درآمد پایین‌تر 14 درصد از کل درآمدها شامل درآمدهای فیزیکی،‌ 26 درصد به منابع طبیعی، 50 درصد به درآمدهای نامشهود اختصاص دارد.

توفیق یادآور شد: این در حالی است که در کشورهایی با درآمدهای مانند ایران، 34 درصد به دارایی‌های فیزیکی، 54 درصد به دارایی‌های منابع طبیعی و 17 درصد به دارایی‌های نامشهود اختصاص دارد. این بدان معنی است که در ایران توجه چندانی به علم و دانش نشده است.

بنابراین گزارش، البته توفیق به جزییات بیشتری از دلایل برخی تناقض های آماری یادشده در مثال بالا اشاره نکرد!

وی جهت تبیین این موضوع، به میزان فروش شرکت سامسونگ به‌عنوان یک برند معتبر در صنایع اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت در سال 2012 میلادی بیش از 190 میلیارد دلار بوده که از این میان 27 میلیارد دلار سود این شرکت بوده است یا شرکت اپل که با 170 میلیارد دلار فروش در همان سال 42 میلیارد دلار سود داشته است که این میزان سود تقریباً معادل صادرات غیرنفتی ایران در یک سال است.

توفیق تأکید کرد: زنجیره علم تا ثروت باید در کشور مورد توجه قرار گیرد که یکی از حلقه‌های آن R&D یا همان تحقیق و توسعه است در این راستا پیشنهاد می‌شود صنایع شیر ایران در کنار شرکت‌های خود شرکت دانش‌بنیانی تأسیس کند و با فعال‌تر شدن در حوزه تحقیق و توسعه بتواند بیش از پیش علم و تکنولوژی را در شرکت خود به کارگیرد.

وی با یادآوری اینکه در سال 1372 شخصاً پروانه تحقیق و توسعه صنایع شیر ایران را صادر کرده بود، گفت: امروز پس از 20 سال این پروانه از روی یک کاغذ به جشنواره‌ای بزرگ از محصولات متنوع و بزرگ لبنی بدل شده است که در واقع دستاورد تلاشی است که تمام مدیران و کارشناسان این مجموعه طی این مدت نهادینه ساخته‌اند.

معاون تحقیق و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم اتصال زنجیره تولید علم به ثروت که یکی از آنها حلقه R&D است، افزود: این زنجیره در هر نقطه ضعیف باشد، به کل خط تولید و اقتصاد لطمه وارد می‌سازد.

توفیق با یادآوری اقدام اخیر در ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی در کشور به مدیران و سهامداران صنایع شیر ایران که در جشنواره حضور داشتند پیشنهاد کرد تا یک شرکت دانش‌بنیان به مجموعه 19 شرکت زیرمجموعه صنایع شیر ایران اضافه کنند و سهام آن را به مدیران شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) بدهند.

وی در پایان ضمن تشکر از مفید معاون تحقیق و توسعه صنایع شیر ایران، دبیریان مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران و سایر فعالان حوزه تحقیق و توسعه این شرکت اظهار امیدواری کرد تا با تسریع روند تحقیق و توسعه در حوزه صنایع لبنی به عرضه محصولات با کیفیت بیشتر بیانجامد.
کد خبر درخواست معاون وزیر صنعت از مدیران صنایع شیر ایران برای ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =