فراکسیون‌های مرتبط با بخش کشاورزی در مجلس نهم، عملاً رویکرد انفعالی در پیش گرفته‌اند که می‌توان علت آن را بی‌انگیزگی نمایندگان برای عضویت در فراکسیون‌های تخصصی دانست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فراکسیون‌های مرتبط با بخش کشاورزی عبارتند از فراکسیون صنایع غذایی، توسعه روستایی و همچنین صادرات غیرنفتی که به‌جز فراکسیون صادرات غیرنفتی، سایر فراکسیون‌ها در مجلس نهم رویکرد انفعالی در پیش گرفته‌اند.

سیدشکرخدا موسوی افزود: در حالی که فراکسیون صنایع غذایی بیش از 150 تن از نمایندگان مجلس را در خود جای داده است و چندین کمیته نظیر کمیته غلات، شیر، شکلات و شیرینی، نان و پروتئین در آن به‌وجود آمده، اما می‌توان گفت نسبت به مجلس هشتم، جلسات کمتری در آن برگزار شده و رویکرد انفعالی آن جدی‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: همان دلایلی که باعث می‌شود نمایندگان مجلس اشتیاق کمتری برای حضور در کمیسیون کشاورزی در مقایسه با کمیسیون امنیت ملی و برنامه و بودجه داشته باشند، باعث شده فراکسیون‌های بخش کشاورزی نیز چندان فعال نباشند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که عملکرد فراکسیون صنایع غذایی را چگونه ارزیابی می‌کند، ادامه داد: فراکسیون صنعت غذایی یکی از فراکسیون‌هایی است که می‌تواند برای توسعه صنعت غذا و صادرات آن در مجلس برنامه تدوین کند و بسیاری از مشکلات صنایع نظیر صنایع شیر و لبنیات که اکنون مبدل به معضلی برای جامعه شده است را مرتفع کند؛ با این حال، رویکرد مؤثری از این فراکسیون دیده نشده است.

پرونده خانه شیر همچنان خاک می‌خورد

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند خانه شیر به‌عنوان یکی از تشکل‌های مؤثر می‌توانست نابسامانی وضعیت شیر و لبنیات کشور را ساماندهی کند، اما به‌علت عدم پیگیری از جانب تشکل‌ها و فعالان صنایع شیر در مرحله نخست و عدم توجه نمایندگان عضو فراکسیون صنایع غذایی در مرحله دوم هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به مشکلات صنایع لبنی یادآور شد: برای ساماندهی قیمت شیر و صنایع وابسته به آن باید تشکل و سامانه‌ای تعریف شود که بتواند ضمن نظارت بر قیمت‌ها، سرانه مصرف شیر و لبنیات را نیز در جامعه رصد کند؛ این در حالی است که پرونده خانه شیر سال‌ها در فراکسیون صنایع غذایی و بخش تخصصی رها شده است.

موسوی با اشاره به وضعیت صنایع سوسیس و کالباس تأکید کرد: مشکلاتی که صنایع سوسیس و کالباس با آن روبه‌رو هستند، شامل تأمین گوشت مورد نیاز، قیمت‌گذاری و نظارت بر سلامت محصولات تولیدی است.

وی اظهار داشت: نیترات بالای مورد استفاده در بخشی از فرآورده‌های گوشتی باعث شده این محصول به‌عنوانی یکی از محصولات نه‌چندان سالم و با چراغ زرد برای سلامت جامعه تعریف شود، در حالی که با نظارت دقیق و تأکید بر چگونگی استحصال می‌تواند به کمک مواد پروتئینی به‌ویژه گوشت در سبد غذایی مردم بیاید.

مشوق‌های صادراتی احیا شود

رییس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی همچنین با اشاره به عملکرد این فراکسیون گفت: هرچند فراکسیون‌ها جزء فعالیت‌های الزامی نمایندگان به‌شمار نمی‌روند، اما نقش سازنده‌ای در تصویب طرح‌ها و لوایح دارند و فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین فراکسیون‌های تخصصی است.

حسین امیری خامکانی افزود: جلسات فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی همواره تشکیل شده و نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی دارد، اما به‌نظر می‌رسد برای حل مشکلات موجود در بخش کشاورزی، علاوه بر فراکسیون صنایع غذایی باید کمیسیون کشاورزی نیز به کمک بخش تخصصی خود بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که برای احیای مشوق‌های صادراتی پیگیری صورت گرفته یا خیر، خاطرنشان کرد: در جلسات برگزارشده فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی، اختصاص جوایز صادراتی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شده و یکی از اقلام سبد حمایتی دولت توسط وزیر اعلام شده است.
کد خبر انفعال فراکسیون‌های کشاورزی در مجلس نهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =