در حالی که بر اساس قانون بهره‌وری کشاورزی محصولات کشاورزی باید در بورس عرضه شود، عضو کمیسیون کشاورزی گفت: ساختار عرضه در بورس آماده نیست،‌میزان تولید محصول قابل پیش‌بینی نیست، تولید متناسب با نیاز داخل نبوده و نمی‌توان قیمت را در بورس کنترل کرد.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دلایل عدم عرضه محصولات کشاورزی در بورس، گفت: ساختار کشور در تولید و عرضه محصولات کشاورزی درست نیست، بعضی محصولات مثل زعفران در تولید و عرضه نظم مشخصی دارند و حاشیه سود خوبی برای کشاورز دارند ولی این موضوع در مورد همه محصولات کشاورزی صدق نمی‌کند.

وی افزود: تعدادی از محصولات کشاورزی دارای اتحادیه و تشکل‌های مردمی هستند که این اتحادیه‌ها پیگیر مسائل، مشکلات، نحوه تولید و عرضه آن محصولات هستند و کلا فرآیند تولید تا مصرف را ساماندهی می‌کنند ولی این اتفاق درباره کلیه محصولات کشاورزی نیفتاده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: اگر میزان تولید یک محصول قابل پیش‌بینی نباشد و میزان تولید آن متناسب با نیاز داخلی نباشد نمی‌توان قیمت آن محصول را در بورس کنترل کرد.

پاپی‌زاده با بیان اینکه قیمت کالا در بورس تابع عرضه و تقاضاست، گفت: وقتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و الگوی کشت دچار مشکل هستیم و نمی‌دانیم چقدر از یک محصول را کشت کنیم تا نیاز کشور تأمین شود، بنابراین عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد و قیمت آن کالا دچار نوسان شدید می‌شود و بورس را از تأثیرگذاری خارج می‌کند.

وی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی مثل سیب‌زمینی و پیاز و غیره چند برابر نیاز داخلی در هنگام عرضه، آن محصول را با افت قیمت مواجه می‌کند و ورود آن محصول  به بورس معنایی ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: مسائلی مانند تولید، شبکه توزیع و هزینه‌های تولید از جمله مواردی هستند که برای ورود محصولات کشاورزی به بورس باید ساماندهی شوند.

پاپی‌زاده در پاسخ به این سؤال که ورود محصولات کشاورزی به بورس در صورت ساماندهی چه فوایدی دارد، اظهار داشت: در بورس ساختار نسبت به بازار عادلانه‌تر، واسطه‌ها کمتر، عرضه از تولید تا مصرف مستقیم‌تر و حاشیه سود هم مشخص است، و بطور کلی ورود محصولات کشاورزی به بورس بسیار مفید است.

وی افزود: تا ساختار لازم فراهم نباشد ورود کلیه محصولات کشاورزی به بورس امکان پذیر نیست و فعلا محصولاتی مانند زعفران، پسته و غیره که رقابت‌پذیرترند امکان ورود به بورس را دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: برای ورود محصولات کشاورزی به بورس باید دولت هزینه‌های تولید را در بخش کشاورزی منطقی‌ کند و آن را کاهش دهد، شبکه توزیع را اصلاح کند و تشکل‌های ‌بخش کشاورزی را تقویت کند و از خرده مالکی خارج کند.

پاپی‌زاده بیان داشت: کشاورزان کشور به طور متوسط 2.2 هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارند بنابراین یک کشاورز خرده مالک توان ورود به بورس را ندارد ولی اگر کشت و صنعت‌های بزرگ چند هکتاری ایجاد شود ورود محصولات به بورس قابل انجام است.
کد خبر ساختار عرضه محصولات کشاورزی در بورس آماده نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =