با اجرای موفق قراردادهای آتی زیره، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در دستور کار است.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با راه‌اندازی قرارداد آتی زیره در بورس کالا، مقرر است که به‌زودی کنجاله سویا نیز به فهرست محصولات آتی بپیوندد.

علی پناهی افزود: با ورود کنجاله سویا به فهرست قراردادهای آتی، نظام بازار کاملاً تغییر می‌کند و تحت کنترل عرضه و تقاضا درمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کنجاله سویا وارداتی است که امید می‌رود هرچه سریع‌تر تمامی محصولات وارداتی بر روی تابلوی بورس عرضه شوند.

کاهش ریسک عرضه‌کنندگان در قراردادهای آتی

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا ادامه داد: قراردادهای آتی پوشش ریسک عرضه‌کنندگان را دربر خواهد داشت و علاوه بر آن، خریداران نیز از این وضع سود خواهند برد.

پناهی تصریح کرد: زمانی که مصرف‌کننده‌ای اقدام به قرارداد آتی می‌کند، از لحاظ قیمتی و تحویل محموله خود در چند ماه آینده اطمینان خواهد داشت و بدین‌ترتیب مشکلات مرتفع می‌شود.

وی یادآور شد: قراردادهای آتی دارای این مزیت نیز هستند که اگر قیمت کالایی دچار تغییر شود، عرضه‌کنندگان می‌توانند نسبت به تغییر قرارداد و فسخ آن اقدام کنند؛ بنابراین ضرری متوجه فردی نخواهد شد.

پناهی در پایان تأکید کرد: کشف واقعی قیمت‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش کشاورزی است که اختلاف‌های قیمتی زیادی را به‌وجود خواهد آورد؛ بنابراین امید می‌رود با وجود ورود برخی از محصولات، بتوان دست واسطه‌ها را از محصولات کشاورزی کمتر کرد و راه ورود تمامی محصولات تولیدی و وارداتی به این بازار باز شود.
کد خبر 987d08bb2ef54a8cae308b9b17604e8a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =