بر خلاف اظهارنظرهایی که درباره کاهش برداشت مرکبات در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی سال گذشته مطرح می‌شود، برای تنظیم بازار مصرف نیازی به واردات نداریم.

رئیس اتحادیه باغداران کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرساله بر میزان تولید مرکبات کشور اضافه و درختان اصطلاحاً حجیم می‌شود، به‌طوری که در سال گذشته منجر به تولید بیشتر از نیاز بازار مصرف شد.

مجتبی شادلو افزود: در حالی که سال گذشته وضعیت و میزان مناسب بود، باغداران شرایط مناسبی نداشتند و هزینه‌های تولید آنها پاسخ داده نشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ریز غلب بودن مرکبات در مقطع فعلی هنوز نمی‌توان در باره میزان مرکبات نظر داد؛ زیرا به‌درستی قابل رویت نیستند، اما با آمدن نارنگی‌های تخم ژاپنی از اواخر شهریورماه، می‌توان برآورد درست‌تری از میزان تولید داشت.

رئیس اتحادیه باغداران کشور ادامه داد: پیش‌بینی‌هایی که از هم‌اکنون درباره میزان تولید صورت می‌گیرد دقیق و به صلاح تولیدکننده و بازار نیست، زیرا زمینه واردات بی‌رویه این محصول را فراهم می‌کند.

شادلو تصریح کرد: سرمای شدیدی که در سال 86 باعث از بین رفتن محصول درختان و لطمه خوردن محصول انبارها شد، عامل واردات بی‌رویه مرکبات به‌ویژه پرتقال به کشور و از بین رفتن سرمایه ملی به‌دلیل فاسد شدن 50 درصد پرتقال‌های وارداتی شد.

وی یادآور شد: جوسازی کمبود تولید مرکبات در فصل برداشت، امکان ورود سوداگران به بازار یا واردات بی‌رویه این محصول را فراهم می‌کند.
کد خبر سوداگران بازار به‌دنبال واردات پرتقال تولید مرکبات پاسخگوی بازار است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =