رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر نرخ 1440 تومانی شیر خام اجرایی نمی شود، گفت: دولت برای کنترل و تنظیم نرخ شیر بایدسیاست شفاف و روشنی اتخاذ کند، چرا که واگذاری امور به چگونگی عرضه و تقاضا در بازار به چرخه تولید آسیب می زند.

عباس رجائی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با یادآوری اینکه در سال گذشته دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر تصمیم گرفت به ازای هر کیلو شیر رقمی حدود 190 تومان به دامداران یارانه پرداخت کند، افزود: این طرح تقریبا به مدت 8 ماه اجرا و به دامداران یارانه پرداخت شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ادامه دولت تصمیم گرفت به جای یارانه نقدی علوفه ارزان قیمت به دامداران ارائه شود، تصریح کرد: این برنامه نیز اجرا و به دامداران البته نه همه آنها علوفه ارزان قیمت داده شد و برای امسال دولت اعلام کرد در نظر دارد  همانند سال گذشته یارانه ای را به صورت نقدی و یا در قالب ارائه علوفه ارزان قیمت به دامداران پرداخت کند که البته  تا کنون اقدام مشخص در این زمینه انجام نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اعلام نرخ جدید 1440 تومانی  شیر خام توسط دولت در هفته های گذشته، ادامه داد: قیمت شیر توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان  و مصرف کنندگان و بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار 1440 تومان تعریف و قرار بر این شد که صنایع لبنی با این نرخ شیر خام را از دامداران خریداری کنند.

رجائی با بیان اینکه نرخ 1440 تومانی شیر به هیچ وجه در بازار عملیاتی نشده است، گفت: در جلسه ای که با حضور نمایندگان اتحادیه دامداران، صنایع لبنی و مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط داشتیم صنایع لبنی اعلام کردند با این قیمت نمی توانیم شیر را خریداری کنیم مگر اینکه نرخهای محصولات تولیدی ما نیز افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه دامداران هم اعلام کردند تا کنون با این نرخ شیر نفروخته اند، تصریح کرد:  نرخ گذاری صورت گرفته از سوی دولت قابلیت اجرایی ندارد چرا که در حال حاضر و با وجود اعلام نرخ 1440 تومان  شیر دامداریهای سنتی زیر هزار و دامداریهای صنعتی هزار تا 1100 تومان خریداری می شود و این قیمت ها نرخ واقعی نیستند.

وی با توضیح اینکه اگر قرار است نرخ مشخصی در بازار اعمال شود دولت باید در همه مقاطع و مراحل یعنی از تعیین نرخ شیر خام تا محصولات فرآوری شده ورود کند،گفت: اینکه دولت فقط نرخی را اعلام  و مابقی موضوعات را بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار تنظیم کند صحیح نیست چرا که در این  صورت باید کل چرخه آزادسازی شود و دولت در این خصوص دخالت نکند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  برای اینکه دولت  بتواند دامداران را حمایت کند باید  مستقل از سیستم عرضه و تقاضا حمایت های یارانه ای داشته و به مسایل نرخ گذاری و بازار ورود نکند و این گونه عملکرد ناقص و دادن یارانه برای فقط چند ماه و اعلام نرخی که حتی قابلیت اجرایی هم ندارد  فقط به چرخه تولید آسیب می زند.

لازم به ذکر است:با ابلاغ معاون اول رییس جمهور، دامدارانی که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳، شیرخام خود را مطابق روال چهار ماهه پایان سال ۱۳۹۲ بر اساس مصوبه دولت به کارخانه‌های لبنی تحویل نموده‌اند،به همان نسبت مشمول دریافت مابه‌التفاوت نقدی می شوند.

در این ابلاغیه آمده است: هیأت وزیران در جلسه 8 /1393/4 به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1ـ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید شیرخام از ابتدای سال جاری، دامدارانی که در سه ماهه اول سال 1393، شیر خام خود را مطابق روال چهار ماهه پایان سال 1392 براساس تصویب‌نامه شماره 172442/ت50190هـ مورخ 1392/11/15 به کارخانه‌های لبنی تحویل نموده‌اند، به همان نسبت مشمول دریافت مابه‌التفاوت نقدی از محل منابع موضوع بند (2) این تصویب‌نامه می‌شوند.

2ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با توجه به تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور، براساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و از طریق وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تأمین و تخصیص یارانه اقدام نماید.
کد خبر نرخ 1440 تومانی شیر خام قابلیت اجرا ندارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =