وزیر جهاد کشاورزی گفت: از منشأ استفاده از روغن پالم در شیرهای پرچرب و محصولات لبنی اطلاعی ندارم و بهتر است این موضوع از کسی که در مورد آن خبر داده است، سئوال شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و مرکز تحقیقات بین‌المللی مناطق خشک (ICARDA) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش وزارتخانه جهاد کشاورزی در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت و درمان درباره استفاده از روغن پالم در شیرهای پرچرب و محصولات لبنی چه بوده است، گفت: من این موضوع را از طریق پیامک شنیده‌ام و اطلاع خاصی از آن ندارم ولی آنچه که ما در برنامه داشته‌ایم کاهش سهم روغن پالم در روغن مصرفی کشور بوده است زیرا قیمت روغن پالم نسبت به روغن‌های دیگر پایین‌تر است به همین دلیل سهم آن در روغن مصرفی کشور افزایش یافته است.

وی افزود: اگر در جایی تخلفی انجام شده است دستگاه‌های ذیربط باید به این موضوع رسیدگی کنند زیرا تولیدکنندگان شیر، پروانه بهداشتی دارند و طبق آن متعهد هستند تولیداتشان را انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اگر چنین تخلفی صورت گرفته باید واحد متخلف شناسایی شود و دستگاه‌های مربوطه با آن برخورد کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این اظهارات وزیر بهداشت و درمان آیا باعث کاهش مصرف شیر در کشور می‌شود، گفت: مصرف سرانه شیر در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر پایین است و فکر نمی‌کنم صحبتهای وزیر بهداشت به معنای کاهش سرانه مصرف باشد.

وی تصریح کرد: ما همه با هم باید فرهنگ مصرف را افزایش دهیم و می‌دانم که وزیر بهداشت هم همواره نگران کم بودن سرانه مصرف شیر در کشور بوده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه منشأ این مسئله از کجاست، گفت: من در این مورد اطلاعی ندارم و از کسی که این موضوع را مطرح کرده بپرسید.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال خبرنگاری راجع به تاثیر امضای تفاهم نامه ایران و مرکز تحقیقات بین‌المللی مناطق خشک در روند تولید محصولات دیم چیست، گفت: مرکز ایکاردا که مربوط به اقلیم خشک و محصولات دیم است و با توجه به اینکه نیمی از اراضی کشور را محصولات کشاورزی دیم تشکیل می‌دهد می‌تواند فوق‌العاده در نتایج کشاورزی و در افزایش تولید محصولات کشاورزی دیم موثر باشد.

وی اظهار داشت: این مرکز در کنار 16 مرکز جهانی دیگر همکاری می‌کند و همکاری ما با این مرکز می‌تواند در نتایج تولید محصولات دیم موثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: امیدوار هستیم بعد از امضای این تفاهم‌نامه همکاری‌های ایران و ایکاردا بیشتر شود و کارشناسان بین‌المللی کشاورزی بیشتر در ایران حضور و تردد داشته باشند و نتایج حاصل از آن در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و در نتیجه افزایش محصول در واحد سطح را داشته باشیم.

وی افزود: راندمان در گندم دیم در کشور پایین است و در کنار آن بارندگی هم کافی نیست ولی امیدواریم با بکارگیری روش‌های علمی و کاهش سطح زیر کشت و اطلاعات حاصل از حضور کارشناسان در کشور در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و نتایج خوبی را از آن حاصل کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا با توجه به کمبود آب در کشور و مصرف 92 درصدی بخش کشاورزی از کل آب کشور و اینکه آیا تغییر الگوی کشت در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد، گفت: اولاً مصرف 92 درصدی آب جرم نیست ولی آنچه مورد نظر ما بوده و هست این است که بهره‌وری را افزایش دهیم و این بهره‌وری ابتدا باید در منابع پایه مثل آب صورت گیرد زیرا ایران به دلیل خشک بودن فوق‌العاده در مورد مصرف آب محدودیت دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: علیرغم همه محدودیت‌ها و خشکسالی‌ها امسال امیدوار هستیم 7 میلیون تن گندم را از کشاورزان خریداری کنیم اگرچه کاهش بارش نسبت به سال زراعی گذشته داشته‌ایم ولی لطف و عنایت خداوند در این زمینه شامل حال ما شده است.

وی همچنین درمورد اهداف وزارتخانه از آمارگیری کشاورزی گفت: آمار پایه‌ترین اطلاعات است که در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان مملکت قرار می‌گیرد و طبق قانون باید آمارگیری انجام شود.

وی افزود: سازمان آمار ایران این کار را انجام می‌دهد و دولت پشتیبان است و امیدواریم با ارتباط و همکاری بین وزارتخانه و مرکز آمار ایران این کار انجام شود و اطلاعات کشاورزی در اختیار تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد.

وی اظهارداشت: ما امیدواریم کشاورزان در آمارگیری به سئوالات گوش کنند تا هرچه کمتر در نتایج آمار انحراف داشته باشیم و بتوانیم با این آمارگیری به خود کشاورزان کمک کنیم.
کد خبر وزیر کشاورزی: اطلاعی از استفاده روغن پالم در محصولات لبنی ندارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =