حسین چمنی

چند روزیست که وزیر محترم بهداشت خبری را اعلام کردند که بسرعت صفحه رسانه های کشور را پر کرد و دستمایه خبر و تحلیل رسانه های بیگانه نیز شد.

خبر استفاده از پالم در شیرهای پرچرب !! چنان  به سرعت عالمگیر شد که همه یادشان رفت قبل از محاکمه و محکومیت غیابی صنعت مظلوم شیر کشورچند سوال را از آقای وزیر بپرسند.


آقای وزیر، حالا من از شما می پرسم:

1- بر اساس آمار منتشره رسمی، سال گذشته بیش از 50 درصد روغن خوراکی وارداتی کشور را روغن پالم تشکیل داده است. به نظر شما

-  آیا 760 هزارتن روغن پالم را چه کسی وارد کشور کرده است؟

-  سهم صنعت لبنیات در این واردات چقدر است؟

-  به توصیه چه کسانی ارز دولتی برای آن بعنوان کالای اساسی تامین شده است؟

-  و اینکه آیا این روغن ها بدون مجوز وزارت بهداشت از گمرک ترخیص شده است؟


2  آیا بهتر نبود قبل از آنکه استفاده از روغن پالم را از جمله گناهان نابخشودنی اعلام کنید برای مردم توضیح می دادید که روغن پالم چیست؟ در کدام کشورهای دنیا و به چه مصارفی می رسد؟ چرا و چگونه طی ده سال گذشته واردات آن به کشوربیش از 10 یا 15 برابر شده است؟ و اینکه کدام وزارت خانه بیشترین نقش را در تغییر ترکیب روغن خوراکی کشور داشته است؟ شاید خواندن تاریخچه و دلایل تسهیل ورود این روغن - به زعم شما خطرناک - در لابلای صورت جلسات تشکیل شده در وزارت متبوع شما خالی از لطف نباشد!

3- به نظر شما سهم صنعت لبنیات در مصرف روغن پالم در میان بقیه صنایع کشور از جمله صنعت روغن خوراکی، شیرینی و شکلات، غذاهای آماده ، سس هاو... چقدر است؟ از شما که فوق تخصص چشم پزشکی هستید بعید است آنقدر دوربین باشید که اطرافتان را ندیده باشید که اگر به همت دستگاه مسوول سلامت مردم سرانه مصرف شیر در کشور یک سوم توصیه متخصصین تغذیه است، سرانه مصرف روغن نباتی با چاشنی 50 درصد پالم بیش از نیاز مردم است. البته سیاست  برخورد با صنعت لبنیات و سکوت در برابر مصرف بالای روغن در سایر بخشها قابل درک است. کمبود مصرف شیر در کشور هزینه های سرسام آور درمان  در بخش پوکی استخوان ، بیماریهای دندان و زمینگیری را به کشور و نظام سلامت تحمیل می کند، اما اضافه مصرف روغن براحتی مردم را به خاطر انسداد عروق و سکته قلبی می کشد و هزینه بر نیست!!

4- جناب وزیر، همکاران من از میان بیش از 700 فرآورده شیری تنها هشت محصول را آنهم با مجوز وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تولید و عرضه می کنند. اگر شما هفته پیش متوجه خطر بزرگ روغن پالم شده اید، گناه این مردم و صنایع تبدیلی چیست که با طناب همکاران شما به چاه تولید و عرضه این محصولات وارد شده اند؟ خود کرده را تدبیر چیست؟

5-نتیجه زلزله 8 ریشتری ایجاد شده توسط شما پس از یکهفته این بود که با تشدید نظارتها، سازمان ملی استاندارد اعلام کند که تنها یک شرکت لبنی استفاده غیر مجاز ازچربی گیاهی داشته و بعنوان متخلف تحت پیگرد قرار گرفته است. آیا عجیب است که در کشوری که دو میلیون دامدار و 1070 شرکت فعال لبنی را در خود دارد و در انبارهای بخش خصوصی و دولتی اش 760 هزارتن روغن پالم ارزان قیمت دارای مجوز وجود دارد یک یا چند متخلف وجود داشته باشد؟ آیا شما سازوکار نظارتی و مجوز قانونی برای برخورد با چند متخلف را در اختیار نداشتید که به روشی غیر معمول متوسل شدید؟  به گمانم فراموش کرده بودید که شما وزیر بهداشت هستید و اداره نظارت بر مواد غذایی زیر نظر شماست!

6-   بقول خبرنگار عزیزی برخورد شما با صنعت لبنیات در سال اقتصاد و فرهنگ دو نتیجه داشت:

اقتصاد صنعت بزرگ لبنیات کشور را با چالشی بزرگ مواجه و میلیاردها تومان زیان به آن وارد کرد...

فرهنگ مصرف شیر را بصورت عام و بویژه در بخش سالم و بهداشتی آن بشدت کاهش داد و بازار کسانی  که در غیاب نظارت مجموعه تحت مدیریت شما تب مالت به مردم هدیه می کنند را سکه کرد...

بالاخره طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد...        
کد خبر حسین چمنی لبنیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =