مشاور وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه روغن پالم نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه‌هایمان را برای بررسی میزان این روغن در فرآورده‌های غذایی مجهزتر کنیم.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر علیرضا دلاوری رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت، در خصوص بحث امنیت غذایی در کشور توضیح داد: در قوانین دائمی و قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده که وزارت بهداشت موظف است در بحث امنیت غذایی جامعه ایفای نقش کند.

وی با اشاره به این که تامین غذا و کالری مورد نیاز هر فرد در جامعه و امنیت تغذیه از موارد مهم در بحث امنیت غذایی است، توضیح داد: از این رو وزارت بهداشت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که یک نهاد تولیتی بین بخشی است، مسئولیت خود را در زمینه امنیت غذایی ایفا می کند و مصوبات متعددی در این زمینه در سالهای اخیر داشته است.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت، در طی ده ماه گذشته نیز این شورا فعال بوده و تقریبا هر هفته جلسات متعددی با سازمان ها و ارگان‌های دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و به مباحث متعددی از جمله امنیت روغن، شیر، بحث آلاینده ها و سمومی که برای گیاهان استفاده می شود، پرداخته است.

دکتر دلاوری در ادامه خاطرنشان کرد: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در مورد سلامت فرآورده‌های لبنی مصوبات و سیاست نامه هایی داشته که از همکاری‌های بین بخشی و تفکر جمعی به دست آمده است. در این سیاست نامه‌ها بحث امنیت فرآورده‌های مختلف از جمله شیر و روغن مطرح گردیده و به چالش‌های مربوط به آن پرداخته شده است.

وی با بیان این که بر اساس این چالش‌ها یک سری مصوبات تعیین گردیده و توسط دولت ابلاغ می شود، افزود: این مصوبات در نهایت توسط ارگان‌ها و سازمان هایی که زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هستند، لازم الاجرا است.

میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد

دکتر دلاوری با اشاره به این که تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم 50 درصد روغن های مصرفی را تشکیل می داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام اسید پالمتیک دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد کننده تصلب شرایین محسوب می شود و با توجه به این که روغن پالم میزان اسید چرب بالای 50 درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارتخانه در سال جاری حداکثر میزان روغن پالم را 30 درصد اعلام کرده است. این یعنی میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد در طی سال آتی این میزان واردات را به 15 درصد برساند، افزود: این عدد در کشورهای دیگر نیز معقول به شمار می آید و باید به آن برسیم تا بتوانیم روغن های مناسب تر را جایگزین روغن پالم کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صورت گرفت و گزارشی که در حضور رییس جمهور ارائه شد، با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم نامه های خوبی در بحث امنیت غذایی رسیدیم ضمن این که با این وزارتخانه هر 45 روز یکبار جلسه ای طراحی کرده ایم که در آن جلسه وضعیت مسائل مربوط به امنیت غذایی را پیگیری می کنیم.

به گفته دکتر دلاوری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه‌هایمان را برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده‌های غذایی مجهزتر کنیم.
کد خبر واردات روغن پالم به 15 درصد کاهش می‌یابد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =